Hur bra va/är Polaris 800cc motorer från runt 01?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag brukar ju ha koll på de flesta motorer hur bra /dålig de är men jag har inte den blekaste aning om hur bra en 01as 800cc motor är. Vilka årgångar va de samma motor utan nämnvärda uppdateringar osv? De enda jag vet är att 700cc motorerna va bra.
De är bara motorn jag är intresserad av för jag ska utföra ett trimexpriment på den.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Bra eller dålig kan man nog diskutera. Min erfarenhet är dåliga vevaxlar, men jag kanske haft otur. Men absolut en potent motor att trimma. -02 kom VES om jag inte kommer ihåg fel. Den är nog strået vassare att få mer effekt ur. I övrigt skiljer det nog ingenting mellan årsmodellerna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är 02 eller nyare motorn du vill ha för då kom ves. Men du vill helst inte ha den med knacksensor och inte lika rolig tändkurva. Tror det kom 03 eller 04, troligen 04.
Annars svagheter är remdrivningen till vattenpump och oljepump. Är inte ovanligt att vevtappen går av. Men en ny kostar ca 800-1000kr.
En ikke ves är betydligt trängre i kanalerna än ves cylindern så dom går inte alls trimma lika bra. Bottendelen är samma mellan 00-05, så cylindrar passar mellan oavsett om det är med eller utan ves.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är 02 eller nyare motorn du vill ha för då kom ves. Men du vill helst inte ha den med knacksensor och inte lika rolig tändkurva. Tror det kom 03 eller 04, troligen 04.
Annars svagheter är remdrivningen till vattenpump och oljepump. Är inte ovanligt att vevtappen går av. Men en ny kostar ca 800-1000kr.
En ikke ves är betydligt trängre i kanalerna än ves cylindern så dom går inte alls trimma lika bra. Bottendelen är samma mellan 00-05, så cylindrar passar mellan oavsett om det är med eller utan ves.
Jo jag kollade upp kanalerna på ikke ves och de va för trånga och en sak till jag reagerar på är hur tunt gods de är mellan överströmmare och cylindervägg de ser ut som 4-5mm gods!? Och de ser bara lite tjockare ut på ves och ända fram till 850 motorn. 850 cylindrar ser extremt bra ut för hållbarhet och möjligthet till effekt tjockt gods ut mot överströmmare med mjuk innerböj är ett beprövat recept för hög effekt. Hela 850 cylinderns underdel som går ner i blocket är mjuk o fin typ som man gör vid portning.
Då får jag köpa en gammal Arctic cat 800 eller i värsta fall en Skidoo III serien för jag vill inte ha insprut.