Hur bra i snön är Summit/RMK

silvertippen

Medlem
29 jan 2008
44
0
1
siljeåsen
Känns vilja byta skoter efter att fastkörning är ofrånkomligt. Hur är "paddelskotrarna" mot lynx 5900,forest fox,widetrack ? Jag är inte bara intresserad av att hålla full gas på myrar utan kunna smyga fram genom skogen/stanna och välja väg,backa och ta omtag om jag vill, dra pulka osv.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja o man ska köra och smyga runt i skogen med snö som är som pulver så går nog 5900:an bäst om man måste backa mycket. med en 5-9:a så kan man backa i vilken snö de än är. men ska man hålla full gas så går ju summit mm mycket bättre
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Håller med Matti att Commandern är lösningen för dig. Men att välja mellan Summit/RMK och 5900 är ju som natt och dag. Absolut att 59an tar sig hur bra som helst när du smyger mellan träden i skogen samt att den andra kategorin tar sig vid fullgas uppför fjället.
Men för att vända på det och tänka på de övriga tillfällena. En summit/rmk kan du du ändå smyga på bra med i de flesta fören samt att dom också relativt roliga vid allmän vardagskörning, led m.m. Men 5900 därimot, hur kul är den när du ska mata upp på fjället, när du ska fara en långtur med polarna efter leden. Tycker endast jag ser en fördel med den och det är att glida fram sakta och krypa i skogen.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Håller med Matti att Commandern är lösningen för dig. Men att välja mellan Summit/RMK och 5900 är ju som natt och dag. Absolut att 59an tar sig hur bra som helst när du smyger mellan träden i skogen samt att den andra kategorin tar sig vid fullgas uppför fjället.
Men för att vända på det och tänka på de övriga tillfällena. En summit/rmk kan du du ändå smyga på bra med i de flesta fören samt att dom också relativt roliga vid allmän vardagskörning, led m.m. Men 5900 därimot, hur kul är den när du ska mata upp på fjället, när du ska fara en långtur med polarna efter leden. Tycker endast jag ser en fördel med den och det är att glida fram sakta och krypa i skogen.


exakt så är det.

jag tycker också att en commander verkar passa dig riktigt bra
 

StefanCFH

Medlem
6 jan 2010
22
0
1
Gävle
Har en arctic cat bearcat 570 på jobbet där det är mycket blandad körning men väldigt mycket i tuff terräng i skogen (längs kraftledningsgator). Måste säga att jag blir imponerad utav den varje dag på hur fantastiskt bra man tar sig fram i skogen och hur skön den är att köra. Slingra sig runt träd i djupsnö, på skrå, nedför och uppför. Ofta med en kälke med ett par hundra kilo skrot på bak efter (dock har man trampat spår före), eller en 15meter kraftledningsstolpe efter. Den är också galet driftsäker och har aldrig krånglat än, visserligen är den ny men ändå.

just my two cents
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Commandern är svaret som sagt, behöver du inte toppprestande efter led så kan någon av Tundra modellerna med LTS framvagn också passa, snegla på Skidoos Line up och kolla sen in Lynx 2011:eek:r nästa fredag

Kommer garanterat att komma lös många 09 Commander så snart som Lynx Line up för 2011 är presenterad 12 Mars då vi nog är en hel del som får vad vi bett om i snart 2 år oavsett vi kör brett eller smalt
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Alltså no går de att smyg köra med en mountain maskin, för ja har kört med en som hade en M8'a, och den drog igång hur lugnt som helst, han kunde smygköra i tät skog hur bra som helst, men nu vet ja ju inte hur en Summit eller Rmk är...

Men om en sån Mountain maskin inte har så höga insalgsvarv så den drar iväg mjukt, välbalancerad, hyfsad lätt och med sina höga kammar så tar den sig tar den sig fram bra....

Ja trodde inte de, men de går visst med en M8, men de kanske inte är samma med dom andra Mountain maskinerna...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Alltså no går de att smyg köra med en mountain maskin, för ja har kört med en som hade en M8'a, och den drog igång hur lugnt som helst, han kunde smygköra i tät skog hur bra som helst, men nu vet ja ju inte hur en Summit eller Rmk är...

Men om en sån Mountain maskin inte har så höga insalgsvarv så den drar iväg mjukt, välbalancerad, hyfsad lätt och med sina höga kammar så tar den sig tar den sig fram bra....

Ja trodde inte de, men de går visst med en M8, men de kanske inte är samma med dom andra Mountain maskinerna...


ja men hur går det och backa med den ospårat då?
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Jag har en rmk 600 144tum och tycker då att den kan man smyga med i tätt skog minst lika bra som 5900 o dom andra bredbandarna o även backa hyfsat med kanske inte lika bra som dom med 50cm matta men inte långt ifrån(med en längre typ 155/163tum går det nog ännu bättre). Är övertygad att summit o andra mountain maskiner är minst lika bra!! Framkomligheten i djupsnö har ju i tester visats vara bättre, var ju bla ett test där man tagit med en comander i fjol där den kom till korta. (är ju inte konstigt med en 32mm matta heller) Men som sagt vilken mountain som helst går utmärkt att smyga i skogen med iallafall, ju längre dessto bättre!!!