hur blir vintern 2014-2015?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Sommaren börjar väl gå mot sitt slut, och man börjar fundera på snöskoter säsongen, i alla fall jag. Så någon som vet hur vintern kommer att bli? Om ni har hört nått? Själv har jag förstått det så att om det e bra sommar ska de bli bra vinter? Alltså kommer de bli en bra vinter?

Mvh

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Beror ju på vad som menas med en bra vinter. I många fall anser folk som ej har fått prova skoterlivet att det är en bra vinter om den är mild och lite snö.

Men jag hoppas det blir en snörik vinter med lite tö så det finns puder länge i hela landet ;).

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Finns ingen som har en aning än, i April vet vi.

Skämt åsido, SMHI kan inte ens förutsäga hur vädret blir i eftermiddag, att spå vädret om flera månader är omöjligt om man nu inte är så fantastiskt obildad att man tror rönnarnas bärskörd vittnar om kommande snödjup.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Det kommer att bli helt galet!! Lika överraskande varmt som det varit nu flera veckor. Lika mycket puderdump kommer det bli över hela landet. Vilket innebär att skolor söder om Gävle stänger veckovis ;)

Har man inte minst 160" och åtminstone 200hk så undrar jag om det blir någon körning före maj 2015...

Men jag är beredd!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
forumet verkar vara fullt med smart-asses nu för tiden...

Eftersom arjeplogaren antog var jag kör (antagligen basserat på vad jag anget som ort) så TÄNKTE jag göra desamma baserat på hans nick.

Men om jag leker besserwisser så fortsätter han och förklarar vars han egentligen kör osv. osv. också tar det aldrig slut.

Jag VET inte var han kör, precis som han inte vet var jag kör.

Jag antar att han INTE kör i arjeplog, då hans första komentar antydde att han minsann hade mycket snö.

Därför förutsatte jag att det inte är i arjeplog han vanligtvis kör, så jag valde att lägga mig tidigt i denna rond=)

PeterM

Medlem
25 aug 2013
12
0
1
Lillpite
Sorry. Fel sätt att börja mitt postade i detta forum. Jag uppfattade det som att Arjeplogarn menade att 200hk och minst 170" var Skåne före (ironi). Och att du undrar var en kille med Arjeplogarn som nick kör skoter. Kunde inte låta bli.

Själv hoppas jag på en riktigt bra vinter här vid kusten där det normalt bara brukar vara skarföre.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Sämre än i fjol kan det nog inte bli, ifrån där jag sitter.

Med tanke på att en stor del av vårat land står i brand (bokstavligt talat) så måste det betyda att nederbörden som inte blött ner sommarlandskapet kommer att falla under vinterhalvåret. Amen!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hehe svårt att vara ironisk på det internet.

K-len: Menar att nere i skåne är det väl så lite snö att ni inte får nytta av så långa mattor eller så mycket effekt.

Trodde att du skulle svara med nåt lika drygt som "nä kanske inte men vi hade tillräckligt mycket snö för att köra till din mamma" eller nåt liknande.

Hursomhelst för att komma tillbaka till ämnet så är det ingen som kan förutsäga vädret för kommande vinter.

Förra vintern var helt sanslös med långa kylperioder och extremt mycket snö. Jag jag är seriös nu och jag vet att ni hade det annorlunda. Mitt i vintern åkte jag hemifrån från -38 till Umeå och -4 och i princip barmark.
Kanske är det här ett led i klimatförändringarna med konstigare väder och extremväder om varannat. Skogsbranden är ett bra exempel, nu brinner det som fan där söderut och det var så varmt så att vi fick en mindre skogsbrand bara några hundra meter från mitt arbete i Örebro och när jag åkte hemåt igår så både såg jag och kände lukten av röken när vi åkte genom Västerås.

Det enda säkra vi kan säga om kommande vintrar är fluktuerande väder och ibland ger det mycket snö och ibland lite. Nere i alperna kom det mer snö än i mannaminne i vintras som exempel.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Är det inte så att om det e bra sommar=bra vinter? o ja de kan fan int bli sämre vinter än förra året..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
arjepogaren: Jag såg ironin men tänkte lägga mig tidigt i den ronden då jag själv brukar prata "skåne" till de som bor söder om mig, så den tänkte jag bjuda på=)

Men nu blev det annat då det eskalerade, och jag vill inte se mig som den som tar till den typen av svar som du förväntade dig =)

Är inte världens bästa förare, men förutom vintern som var (som sög ung oavsett var jag var, var tydligen på fel ställen)

Men sedan 2009 i övrigt har jag få haft nog med snö för att varken körkunskap, mattlängd eller effekt ska räcka till=)

Tror däremot på en bra vinter och räknar med mycket snö överallt, spec nu då jag bor något (om inte mycket) längre upp i landet och har närmare till bättre åkning än tidigare.

Freddev8

Aktiv medlem
25 nov 2009
52
0
1
Sundsvall
Snö kommer var så säker i hela landet, det är bara djupet som varierar från ort till ort samt tiden på året. Sitt lungn i båten!

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Senaste sesången blev ca 500 mil bil för 60 mil skoter... . hoppas på bättre sesång iår så man slipper köra 80 + mil tur o retur för att kunna köra..

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Hoppas på en bra vinter..
förra året körde jag bil 16mil för att åka 3 mil skoter på 2 dagar förra vintern och då hade jag precis köpt skotern.