Hur beter sig en motor med trasig vevhustätning mellan halvorna?

acko

Ny medlem
5 mar 2014
4
0
1
boden
Inte bra. ta genast reda på om det är vatten eller bränsleblandning som späder oljan. Om det är vatten får du snart problem... Kör INTE med skotern...

Antingen är det tätningen på vattenpumpsaxeln som gått (om det är vatten i oljan) eller så är det en vevhustätning som gått (om du har bränsleblandning i oljan).
Har kopplat returen till en separat behållare så att jag viste att det var från returen det kom. så får inte in blaskiga oljan i vevhuset.
Men ja tror det är bränsle för om det vore vatten så borde väl oljan skikta sig efter ett tag. ja tömde olje behållarn första gången jag såg att oljan hade blivit "mjölkig" och det är 2 veckor sen, och den oljan har inte skiktat sig.
 
7 jan 2021
15
3
3
49
Saxdalen
En rotax 377 som jag tamejtusan provat allt på...
SpikSkar på ena, bytte sedan kolvar på båda å sen vill den ba gå på ena...åt gången!
9,5 kilo på båda burkarna
Den föredrar att starta på variatorsidan men man kan lura den genom att ta av tändhatten på den cylindern, då startar den på fläktsida dock så börjar Cylle nr2 inte att gå när jag sätter tillbaka hatten
Gnistar på båda. På högt varv går den på båda.

Provbytt Cdi å spole, ohm mätt stator å trigger, fina värden!
Enkelgasare!
Sugit i vacumslangen till pump utan att få 95oktanig andedräkt, har vacum från motor.

Känns som jag provat det mesta, har fått nått förslag om tätning mellan vevhushalvorna därav frågan!!

Hej Sandforce
Om du är kvar på forumet och ev läser detta, löste du problemet? Och i så fall vad var problemet? Jag har exact samma fenomen men på en 500LC med 2 förgasare men hur jag än gör med tändning och förgasare så går den bara på variatorsidans cylinder medan den andra kommer först med lite varv....

//Klas