Hugger till vid start

Sepmafr

Ny medlem
20 feb 2021
1
0
1
48
Stöcke
Hej, jag har köpt en RMK Assault 2013. Vet någon vad det kan vara, eller om det är så att det smäller till, hugger till i drivningen vid start. Tex em man motorbromasr in till låg fart, nästan still och sedan vid gaspådrag så hugger det till i drivningen då det börjar driva. Det är ett "glappupptag" gissar jag. Är det i drivaxeln, kuggarna i matttan eller i något annat?
Någon som har tips? Är det så här eller vad bör jag åtgärda?
 

Patnor

Ny medlem
20 feb 2021
4
1
3
28
Sundavall
Jag har en polaris sks 800 2016 och det är samma med min, du har väl kjedie hus också va? Då är det från den, det blir en litet hugg i kedjan när den ska börja driva, väldigt vanligt och inget att oroa sig för vad jag hört från våra polaris mekaniker
 
Reactions: Sepmafr

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Jag har en polaris sks 800 2016 och det är samma med min, du har väl kjedie hus också va? Då är det från den, det blir en litet hugg i kedjan när den ska börja driva, väldigt vanligt och inget att oroa sig för vad jag hört från våra polaris mekaniker
Kan väl inte vara bra! Då blir ju kedjan slakare å slakare eftersom den blir mer och mer utsträckt? Till slut går den ju av lr viker sig dubbel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Min pro rmk 800 15 är likadan fast primärvariatorn är ganska fräsch invändigt. De är högt tillslag på över 4000v i samband med lite väl stor axiellt glapp mellan skivor och rem som ger smällen. De blev bet mindre smäll efter att jag shimsat om primärvariatorns axiella glapp vs remmen för de va stooort spel org. De bör va 0,5-0,7mm spel då blir de mjukare hugg.. Om man smyger på gasen efter att skivorna släppt remmen i utförsbacke så går de få tillslag utan smäll/hugg. Om de inte går så är variatorn kärvande i bussningar eller så har man slitagegropar i vikterna.