Hugger när man ska "smyga" iväg

_tomas

Medlem
22 jul 2010
44
0
1
Matfors
I fredags kväll så skulle jag ställa in skotern i garaget eftersom det var så kallt ute... Skulle iväg på Lördag morgon och ville ha den varm på morgonen... Eftersom det var så kallt ute när jag startade så gjorde jag som alla andra gånger så fick den stå i 5-10 min på tomgången. Sen när jag skulle köra fram så rörde sig skotern knappt men luktade rätt mkt bräntgummi, alltså bränd rem.. Fick till slut in den i garget och allt gick bra, men då i Lördags när jag skulle ut och köra så "hugg" den när man skulle köra.. Det är alltså bara när man ska smyga iväg inte alls nånting sen när man kör och gasar på.. Tänkte inte mer på det för stunden då den ändå var rätt kall, inte varmkörd någon längre stund... Men sen under hela dagen och idag var det samma sak... Har kollat remmen och sen ser helt ok ut i mina ögon.. Men kan det vara så att den har blivit "bränd" på något sätt eller har det hänt något variatorn?? Eftersom det luktade så mycket gummi så hoppas jag bara att det hände något med remmen... Har inte provat att bytt rem än och är rädd att köra just något mer ifall det kan vara nått annat som hänt i samband med fredagen ...Eller kan det vara kedjan som blivit slak i samband med det där ?? Vad tror ni ?? Är min första skoter och är inte vidare kunnig.. Skotern i fråga är en Pro x2 800 som aldrig vart nått sånt problem innan...
 
C

CROA

Du har med 100% säkerhet fått en midja på remmen, byt ut den till en ny och justera remspänningen så att mattan med skotern upphöjd just snurrar runt.
 

_tomas

Medlem
22 jul 2010
44
0
1
Matfors
ska testa att byta remmen och kika.. Men när man knappt har erfarenhet så frågar jag heller än att chansa att köra.. Men jag testar det imorn efter jobbet... Hoppas att det inte är värre än så :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
säkerligen en midja på remmen..behöver inte vara mkt..
men hädanefter...försök att inte smyga med skotern.. om den stått ute och de är lite snö eller frost på variatorn..hjälp hellre skotern på traven att röra sig frammåt..och gasa till ganska bra..för ligger då u bara smygkör och ligger oftast variatorn på tillslaget och nöter.vilket gör att den garranterat inte kommer ta fäste på länge..bättre å få variatorn att slå ihop och få ordentligt med fäste..samt att den lär börja röra sig då..
sen ska du givetvis inte så å tokvarva om den inte kommer iväg alls..då får du helt enkelet stanna motorn och borsta bort snö/frost från skivorna och prova igen.