Hotad friåkning i vemdalen, säg vad du tycker innan 31/1

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Onda krafter vill minska eller förbjuda friåkningen i Vemdalen. Det finns några alternativ men som jag förstått det är inget av dom riktigt bra, då förslagna friåkningsområden ligger där det är som snöfattigast.


För mer info se

http://www.vemdalen.se/Vemdalen/Fri-Skoterakning/

eller facebook "nej till nytt regleringsområde i Vemdalen"

Maila era synpunkter till:

kommun@herjedalen.se
naringsliv@herjedalen.se
bergs.kommun@berg.se
yngve.borne@telia.com
synpunkter@vemdalen.se
jamtland@lansstyrelsen.se
 
J

Jona$

Ideerna kommer ifrån Funäsdalen och går det igenom står resten av norrland vid tröskeln för förbud.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag blir inte förvånad om det handlar om att göra sig en hacka.

Ledtvång=ledkort=intäckt.

Friåkningen är svår att tjäna pengar på. Men har dom då förstått att en lössnöåkare inte är intresserad av ledåkning. Jag kommer inte börja åka led bara för att jag inte få åka någon annanstans. Det är som att sätta en enduroåkare på autobahn, knappast roligt.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Dra ert strå till stacken och skicka iväg ett mail med era synpunkter! Fler regleringsområden liknande det i funäsdalen är det sista vi vill ha..
 
K

krickus

+1 Ju fler som hörs desto bättre. Ta 5 minuter av eder tid och knåpa ihop ett enkelt mejl och dra iväg!
 
E

ejwbegysv

"tyst skidturism" var fan det sjukaste namnet jag har hört på ett förbudsområde..
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag kan i alla fall berätta att man får svar från synpunkter@vemdalen.se och kommun@herjedalen.se även om det var helt tomt.

"Tack för dina synpunkter!
Vi planerar tre stycken områden för friåkning.
Vårt mål är att friåkning inte ska ske närmast boendena och skidspåren, eller där folk sitter och solar."

Jag har aldrig sett en skidåkare förutom när dom åker i skoterspåren, inga som sitter och solar heller :D Men ett svar var det iaf så mitt brev har iaf blivit läst. Sen va ju tydligen dom där 3 områdena ingen höjdare.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Kan det möjligtvis finnas en bidragande orsak i att markägare fått skogsplant sönderkört? Att folk retar sig på alla de som åker med "effektburkar"?

Iaf jag tror att det kan vara på det viset. Nu får dom huvudlösa töntarna se resultatet.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

joccke

Välkänd medlem
30 okt 2009
190
0
6
sthlm
Kan det möjligtvis finnas en bidragande orsak i att markägare fått skogsplant sönderkört? Att folk retar sig på alla de som åker med "effektburkar"?

Iaf jag tror att det kan vara på det viset. Nu får dom huvudlösa töntarna se resultatet.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Det är ca 5% som stör sig på skoteråkningen i vemdalen, markägarna är inte emot friåkning utan destination vemdalen som vill att vi skoteråkare betalar underhåll åt längdspåret
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag har också hört att dom visst ville ha hjälp med finansieringen av skidspåren.

Det får mig att dra på smilbanden, skidåkare som avskyr oss skoteråkare... :D

450 spänn ska det visst kosta för att åka 3 dagar i Vemdalen och sen vill man inte ens åka led, bortkastade pengar. Drar dom in mycket pengar på det sen så tolkar dom det väl som en succe och att skoteråkare då vill ha mera leder.
 

Freeride 4-ever

Aktiv medlem
27 feb 2010
55
0
1
Kvissleby
Är det meningen att vi ska betala för apelsinskalarna är det naturligtvis helt åt h-vete.

Att betala för ledskötseln känns mer rimligt eftersom vi med stuga i Storhogna/Sångbäcksvallen
har en led som tyvärr inte sköts av Klövsjöskoterklubb.

Att det sen ska bli förbud emot friåkning känns väll inge vidare.
Men att hävda att man aldrig åker led är tyvärr inte hållbart i ngn diskution åtminstone
i Vemdalsfjällen då man blir tvungen att transportera sig på leden vare sig man vill eller inte.
 
K

krickus

Dessutom omsätter skoteråkarna ljusår mycket mer pengar än längd/turåkarna. Likförbannat är det skoteråkarna som alltid blir överkörda med en ångvält.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Destinationsbolaget räknar med den samlade skidturismen...och jämfört med det är skoterturismen en fjärt i rymden. Skoteråkare är nuförtiden inte heller så spendersamma som många härinne tycks tro. I själva verket är de ganska snåla, vilket den tråden ganska bra visar. Åtminstone om man ska döma hur mycket som betalas in till vår skoterklubb Hedevikens Snöskoterklubb (frivillig ledavgift). Mest de närmast sörjande som betalar. Sen körs det friåkning jävlar i mig över hyggen odyl med plant och på täkter inne i byarna. Så ni har nog bäddat för er själva. När jag börjar se inbetalningar på vårt klubbkonto från utsocknes ska jag överväga att ändra uppfattning. Men det har inte skett i nämnvärd omfattning under de 10 år jag varit kassör hittills, så jag är skeptisk :tongue1:
 
Last edited:

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Hur vet man att man inte står och betalar in till något som leder till fler och bättre leder samt mindre friåkning?

Jag har ställt den frågan till Ovansiljans snöskoter klubb.

Skoter står i Mora. Åker mest norr om Mora. Besöker Vemdalen en gång om året. Ska jag betala 3 medlemsavgifter? Vilken klubb verkar för mina intressen. Underhåll av broar kan jag hjälpa till med men leder är totalt ointressant.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Destinationsbolaget räknar med den samlade skidturismen...och jämfört med det är skoterturismen en fjärt i rymden. Skoteråkare är nuförtiden inte heller så spendersamma som många härinne tycks tro. I själva verket är de ganska snåla, vilket den tråden ganska bra visar. Åtminstone om man ska döma hur mycket som betalas in till vår skoterklubb Hedevikens Snöskoterklubb (frivillig ledavgift). Mest de närmast sörjande som betalar. Sen körs det friåkning jävlar i mig över hyggen odyl med plant och på täkter inne i byarna. Så ni har nog bäddat för er själva. När jag börjar se inbetalningar på vårt klubbkonto från utsocknes ska jag överväga att ändra uppfattning. Men det har inte skett i nämnvärd omfattning under de 10 år jag varit kassör hittills, så jag är skeptisk :tongue1:
Enbart för att skoteråkare inte betalar för en frivillig ledavgift så betyder det att de inte spenderar pengar på annat runtomkring dem?

1 miljard omsättning tycker då inte jag är en speciellt dålig siffra för att enbart en säsong i Jämtlands län. Men som du hävdar så omsätter skoteråkning ingenting jämfört med skidåkning. Vad omsätter då skidåkningen i jämtland? 10, 100 miljarder?

http://www.besoksliv.se/artikel/skoterturismen-oekar-snabbt-44278

Visst, artikeln är ett år gammal och det är en ungefärlig beräkning så finns ingen säkerhet. Däremot ligger det nog inte långt ifrån. Skoteråkning olika från säsong till säsong, vilket gör det till ett svårt antagande. Men det är ju även skidåkningen.
 

buggebubben

Medlem
10 jan 2014
26
0
1
Tänndalen
Exemplet Funäsdalen, som har varit uppe i andra trådar, skulle säkert fungera mycket bättre om lederna sladdades oftare. Har haft lite koll nu senaste tiden och exempelvis så var det 9 dagar mellan sladdning på sträckan Tänndalen - Funäsdalen - Tännäs.
På tok för dålig frekvens och skryter man med 45 mil i sitt ledsystem så kan man inte på ledkartan ha en hel del sträckor med statusen "Prepareras sällan" samt "Lägre standard"
Men iofs, kostar det bara 750 spänn för en vecka så kanske man inte kan begära mer ....
Ledavgifter 2013/2014 Funäsdalen
1 dygn: 195 kr
3 dygn: 495 kr
7 dygn: 750 kr
Säsong: 1 320 kr
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Det där är fan det sjukaste förslag jag någonsin hört talas om i skotersverige. Fritt fram för fastboende i kommunen att fortsätta åka fritt, men besökande gäster är hänvisade till sunkiga leder och är dessutom tvungna att finansiera sladdningen??