Hopplöst mjuk ZR580 efi -97

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har en ZR 580 EFI -97 som känns hopplöst mjuk i boggien...hade tänkt få bukt med problemet till i vinter så dämparna lämnades till MNR med order "mycket hårdare!". De är nu schimsade rent ganska hårt enl. dem...monterade nu på eftermiddan men efter lite torrhoppning i garaget känns den fortfarande rätt så mjuk :( (ska försöka ta mig en riktig provtur imorgon). Den skillnad jag tycker mig känna är att den är nog styvare i slutet nu än förr, däremot verkar den lite mjukare samt sprättigare i början av fjädringsrörelsen...
Fjädrarna är nya och har tråddiameter på 11,1mm, men hur mkt det gör på hårdheten vet jag ej?
Bakre "saxen" sitter nu i mittersta läget...har laborerat med att flytta den förr men tyckte skillnaden var väldigt marginell, det kanske inverkar mer nu med stötdämpare som ska hålla måttet?
Eller vad annars ska jag hitta på? Koppla boggien?

Tacksam för alla tips!
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Har en ZR 580 EFI -97 som känns hopplöst mjuk i boggien...hade tänkt få bukt med problemet till i vinter så dämparna lämnades till MNR med order "mycket hårdare!". De är nu schimsade rent ganska hårt enl. dem...monterade nu på eftermiddan men efter lite torrhoppning i garaget känns den fortfarande rätt så mjuk :( (ska försöka ta mig en riktig provtur imorgon). Den skillnad jag tycker mig känna är att den är nog styvare i slutet nu än förr, däremot verkar den lite mjukare samt sprättigare i början av fjädringsrörelsen...
Fjädrarna är nya och har tråddiameter på 11,1mm, men hur mkt det gör på hårdheten vet jag ej?
Bakre "saxen" sitter nu i mittersta läget...har laborerat med att flytta den förr men tyckte skillnaden var väldigt marginell, det kanske inverkar mer nu med stötdämpare som ska hålla måttet?
Eller vad annars ska jag hitta på? Koppla boggien?

Tacksam för alla tips!

det kanske känns lite mycke att byta dämpare men det kanske fungerar om dom e sönder hoppade?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hade dämparna varit nåt fel på så tror jag inte att MNR hade servat och schimsat dom utan att säga till...?
Vart får jag tag i hårdare fjädrar? Detta var de enda min lokala åf kunde skaffa fram...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är "omöjligt" att bedömma hårdheten på en ZR boggie genom att hoppa på den. Kan kännas helt mjuk och kass för att sedan fungera perfekt vid körning. Speciellt tydligt är det på öjämt underlag eller om man har mycket tryck på främre delen i boggien.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag gjorde så att jag flyttade bak saxen, sen tog jag mig en provtur...dämpningen verkar funka bra! Den är dock ganska så svampig i början för att styvna rejält mot slutet (fick den inte att bottna). På platt underlag kunde jag då inte hoppa ihop den såpass att stänkan tog i golvet så ;)
Har även pratat med Bengan och han kan greja hårda fjädrar för 800:-/st. Tror jag nöjer mig såhär för tillfället, trotsallt bara backupmaskinen/frugans så den funkar nog såhär då, hon körde uppåt 2 mil med den ifjol ;)

Hur brukar ni göra med stoppen till "baksaxen"? Jag flyttade bak ett steg men lät stoppen sitta kvar, den blev ju så låg om jag flyttade även den ett steg? Men det ska väl inte spela nån roll så länge inte saxen kan räta ut sig och bli stum alt. räta ut sig och vika ihop sig andra vägen (framåt)??