Hona cylindrarna

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Hallå. Då var det dags att hona av cylindrarna innan man slänger i nya kolvarna i maskinen. Men en fundering... Hur grova repor kan cylindern få ha haft för att det ska gå att använda den igen?
Och hur mycket kan man hona av den?

Läst massa trådar om vinklar etc etc men ingen ännu om hur mycket man kan hona på innan man honat för mycket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du gammal stålcylinder eller nikasil?
Ang repor så får de vara hur djupa som helst såvida de håller sig under överkant på utblåsets höjd. Kolven bygger inge komptryck under avgasporten ölverkant därför kan man ha väldigt repig cylinder där under förutsatt att man slipar ner revorna så inget material sticker in i cylindern som kan få kontakt med kolven. Revor kan tillockmed vara en fördel i loppet för de samlas oljeblandad bensin där som smörjer och kyler.
Ang hona. Nikasilcylinder bör endast honas några få sekunder så värsta glaseringen i ytan bryts. De går inte hona ner revor de slipar man för hand med dremmel eller för hand. Bollhonare är de man ska köra i nikasilcylinder helst scotsplice typ.
I stålcylinder tar honing bättre men man ska inte hona mer än några sek där heller för cylindern riskerar att bli oval då. Enda sättet att hona bort ordentliga revor är med rikthonare som man kör efter en borrning som ex. De är en hornare som sitter fast i en stor fräsmaskin och då honaren loppet rakt tills de passar i dim för kolven.
klosshonare funkar bra i stållopp välj 40 korns storlek. Får du inte bort utstickande revor med honingen så slipa bort dem med bryne eller sandpapper våtslip 400 grovlek. De går även köra med sandpapperslammell på borrmaskin eller dremmel.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har du gammal stålcylinder eller nikasil?
Ang repor så får de vara hur djupa som helst såvida de håller sig under överkant på utblåsets höjd. Kolven bygger inge komptryck under avgasporten ölverkant därför kan man ha väldigt repig cylinder där under förutsatt att man slipar ner revorna så inget material sticker in i cylindern som kan få kontakt med kolven. Revor kan tillockmed vara en fördel i loppet för de samlas oljeblandad bensin där som smörjer och kyler.
Ang hona. Nikasilcylinder bör endast honas några få sekunder så värsta glaseringen i ytan bryts. De går inte hona ner revor de slipar man för hand med dremmel eller för hand. Bollhonare är de man ska köra i nikasilcylinder helst scotsplice typ.
I stålcylinder tar honing bättre men man ska inte hona mer än några sek där heller för cylindern riskerar att bli oval då. Enda sättet att hona bort ordentliga revor är med rikthonare som man kör efter en borrning som ex. De är en hornare som sitter fast i en stor fräsmaskin och då honaren loppet rakt tills de passar i dim för kolven.
klosshonare funkar bra i stållopp välj 40 korns storlek. Får du inte bort utstickande revor med honingen så slipa bort dem med bryne eller sandpapper våtslip 400 grovlek. De går även köra med sandpapperslammell på borrmaskin eller dremmel.
Är en Dragon 800 2009 CFI 4. Ingen koll på om det är nikasil eller stål ännu. Men det viktigaste är typ som då man reparerar en cd skiva, att man ser till att få bort eventuella skarpa kanter och få horisontella spår med en viss stigning (ca 45gr) för att smörjningen ska stanna kvar i cylindern?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok på en så ny maskin är de nikasil de kom redan på slutet 80 talet de blev väldigt vanligt under 90 talet på värre sportmaskiner och från 00- har alla sportisar det. Ja du tänker rätt slipa bort alt utstående vassa kanter. Om du inte orkar köpa en bollhonare så funkar vanligty sanpapper modell våtslip korn 400. Slipa som du säger horisontellt. De är svårt att slipa i kryss 45 grader för hand så skit i det och slipa endast runrunt. Rengöring efter honing och borning är svinnoga, tvätta först med bensin,förtunning,sprit,avfettning eller liknade petroliumprodukter och viktigast av allt avslutar man med vatten och diskmedel eller tvål. Varför man ska avsluta med typ diskmedel är för att bryta hinnan som bildas av petroliumprodukter smutspartiklar kan sitta kvar bakom denna hinna.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Nu till nästa problem.... Återförsäljaren jag beställde "standard" kolvarna från får inte in nya fören till hösten. Och då jag slår på original:nr på typ ebay så står det att det är Fix Kit kolvar. Hur får jag rätt kolvar till maskinen? Har inte sett några mått på kolvarna på olika sidor.
 
Reactions: Edvards

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sök kolvar på wiseco hemsida och ta best nr därifrån. Sök på deras nr på ebay eller vartsom.
Alt 2 är att söka Prox kolvar de håller lika bra som org och har stenbra ringar och nållager, sök på deras hemsida.
Köp wössner i sista hand de är smidda som wiseco och borde va bra i detta fall där motorn är känd för kolvslapping men man hör lite väl mycket problem med så...............?
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Tackar. Nu fick jag iaf fram måtten på kolvarna. Men det jag blir lite brydd över är att då jag tar fram Parts.polaris.... och slår upp kolvarna till min skoter så står det så här.
2203943 Kit, Piston [Incl. 1,2,11][DO NOT REPLACE PISTON UNTIL MODEL YEAR '08/'09 800 REBUILD KIT, 2204168 HAS BEEN PERFORMED]

2203943: Ebayar man detta oem:nr så får man ju fram fixkitet. där man använder en spacer för att förlänga cylindern lite?

2204168: Och denna ser ut att vara någon annan uppdatering de gjort? Gjorde de ett toppbyte på den här maskinen under garanti tiden?

Och det som förbryllar mig nu är ju detta: eftersom polaris själv inte verkar sälja kolvar till original utförandet av maskinen längre utan bara till fixkitet. Vilken kolv är det Wiseco säljer? Fixkitet eller original kolven?

Antar att jag får svar av måttstocken då jag kommer hem. Men känns lite knepigt att inte Polarisen skulle sälja Originalet längre men att andra har den kolven "utan fixkit"
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Polaris säljer bara kolvar till standardmaskiner, "fixkit" är inget polaris som hittat på. Alla 800 kolvar mellan 2008 - 2018 passar din maskin.

2204168 är ett kit med kolvar och ny topp men lägre komp till 08 maskinen, detta bör redan sitta på din maskin.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ja 2204168 har en topp som ser ut som min. vet dock inte hur den andra toppen ser ut.
Blir bara förbryllad över då man slår på OEM.Nr som Polaris anger "2203943" på ebay.
Man får inte fram några nya kolvar som det står att de ska vara till Polaris 800.
Utan det dyker bara upp hela kit med Spacers och hela köret.

Brand new complete gasket set, Wiseco piston kits, upper rod bearings and fix kit for 2008-2009 Polaris 800 snowmobile models. Includes two Wiseco piston kits, upper rod bearings, complete gasket set with oil seals and fix kit with spacer plate, long bolts, and dowels for Polaris 800 2008-2009
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köp wiseco med fixkit då de borde vara liten fördel ivf även om folk här påstår att de inte blir bättre eller rättare sagt håller bättre.