HK-mattor och avgassystem

  • Trådskapare John Skidåkare
  • Startdatum
J

John Skidåkare

När jag sitter och läser på detta forum så förstår jag allt för väl vad det är för idioter som kör snöskoter, det vill säga mängden av människor som tror att naturen är deras egna lilla lekplats. Som skidåkare så vistas jag ute i naturen cirka 60 till 80 dagar per år (vintertid, är väl bäst att tillägga), och jag tror att det inte har varit mer än 5 dagar som jag har fått uppleva tysnaden som jag är ute efter. Jag är inte typen av skidåkare som använder mig av skoterspår, så därför är det så fruktansvärt att läsa att ni skoteråkare respekterar skidåkare, ALLTID när jag har åkt någonstans är det någon idiot som har kört sönder "mina" spår!
Jag tycker att följande borde vara en självklarhet:
1. Att alla som ska köra skoter ska ha ett egalt skäl till att få köra utanför leder, tex. fjällräddare, poliser och liknande.
2.Att lagstifta om ljudnivå, tex. bara fyrtaktsmotorer, inga tvåtaktare överhuvudtaget så att man slipper det där fruktansvärda ylande ljudet, och hästkraftsbegränsning på ca 45 hästkrafter.
3. Förbjud högkammsmattor för all, förutom för yrkesförare och de som verkligen behöver dom.
4. Förbjud all skotertrafik i de svenska fjällen, tillåt bara begränsad skoterkörning (leder och speciella områden) nedan odlingsgräns.
5. Inför lag om att alla skotrar ska vara försedda med alkolås.
6. Att mattorna på skotrar ska registreingsnummer präglade, och att bara auktoriserade handlare får byta mattor, och om skoter med felaktig matta påträffas så ska den tas i beslag för skrotning.

MVH
John
Hängiven skidåkare

 
H

hk och pipor

eller så förbjuder vi skidåkare så slipper vi allt gnäll.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Jan-04 kl 10:47 AM (CET)]Hur tror du fjällturismen och byarna därikring ska klara sig då? Med ett körförbud ovanför odlingsgränsen skulle det ju vara helt onödigt att fara till fjällen. då vore det ju lika bra att vara kvar och köra i kusten/inlandet. en väldigt stor del av inkomsterna till fjällen kommer ju från skoteråkare. med ett sånt förbud skulle det ju bli i princip helt tomt där förutom du och 2-3 andra (längd)skidåkare. Att prägla in regnummret i mattan vore ju inte så dumt. Men en sådan matta måste ju då specialtillverkas för varje regnummer, hur mycket skulle inte det kosta? Och ett sånt avtryck kan ju knappast bli läsbart om man kör, och isf. endast i vissa körförhållanden.självklart vore det väll bra om skotrarna (2-takt) vart renare och tystare. Men sånt som att bara verkstäder skulle få byta mattor och mkotoreffekter på 45hk och endast 4-takt tycker då jag är helt löjliga förslag.

/Pär
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag förstår inte varför man lägger ett sådant inlägg på ett snöskoterforum, om man inte har till avsikt att skapa folkstorm, ovänner, pajkastning osv. MEN jag tänker låta tråden ligga kvar ett tag för att se hur det utvecklar sig. Den kommer att vara hårt bevakad och rensas på sådant som inte tillför diskussionen nåt vettigt.
Vi har provat ha kvar liknande trådar förr (de kommer varje år) med dåligt resultat, men självklart får ni en ny chans i år igen!

 

dorben

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Hörnefors Sverige
så länge inte skidåkarna är ivägen är det ok, även fast dom har företräde ska dom flytta på sig. Det är ju efter allt en SKOTERled, eller??? och gör man upp skidspår på en led så kan man inte annat vänta sig att några skotrar "förstört" spåren, men det behöver väl inte vara en idiot, kan ju vara jag.
 
T

Tegsnäsar'a

Kan inte ni som åker skidor skaffa er ett eget forum? Tycker att ni bara klagar på oss som kör skoter.

Hängiven skoteråkare
 
J

John Skidåkare

Jag har skrivit in för att skapa debatt, att få folk att förstå att det finns plats för både skoteråkare och skidåkare, men kanske inte samtidigt, eller på samma plats. Skoteråkarna verkar bara tro att vi skidåkare åker efter skoterleder, men så är ju inte fallet, men av erfarenhet så har jag blivit drabbad av (unga?) skoterförare som bara verkar vara ute efter att jävlas med skidåkare. Lite av mentaliteten verkar vara: Kolla grabbar ett skidspår, nu jävlar ska vi ge igen!

MVH
John
Hängiven skidåkare
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
John vad grundar du på att det bara är unga som förstör skoterspåren för dej? Har du sett ngn utan hjälm? eller är det bara ett löst antagande?
 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Till John,

Du säger att du tycker det ska finna plats for skoter och skid folk. Men dom enda forändring du tycker ska ske ska endast påverkar skoter åkare. Jag tror/vet att det finns brister på båda sidorna av berget. Jag tror att igen är det minoriteten som kör dumt på skoter, eller stå mitt i en skoter spår och gnälla.
Dina forslag om 45 hästar och HK mattorna är väl överdriven, och vill inte kommentera mer om dina forslag pga irritation. ( Det blir barnsliga forslag )
Problemet ligger i bristande respekt på båda sidorna av ett minoritet. Hur detta ska ändras vet inte jag, men skulle tycker om att sluta höra gnäll om ALLA skoter åkare.


 

olle

Välkänd medlem
1 jan 2000
117
0
6
jag tycker du även ska tänka på dom som jobbar på skoter firmor och lever på det, även alla jobb som skulle försvinna om man skulle förbjuda det du talar om för om det skulle bli sådana begränsningar så skulle nog jag i alla fall sluta köra skoter!!!! och säkert många andra ungdommar också!!!
och då blir det ju ingen förfrågning på skotrar och då skulle vaäl nästan alla soter firmor måsta lägga ner,
 

stefan2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
Din ide om naturliv är att halka omkring på ett par skidor , och anser tydligen att det är det "enda rätta sättet" att färdas på snö.
Har du någonsin suttit på en skoter och känt frihetskänslan ? Du har precis startar en diskussion som du aldrig kommer att vinna, eller vinna något på.
lessen John , det blir nog att lyssna på 2 taktarna ett tag till.

 
N

Nalle

Har faktiskt varit fått vara till hjälp för skidåkare ett par gånger.

1a gången var i Funäsdalen där ett par skidåkare blev "överraskade" av mörkret.
Vi var ett gäng som var ute och åkte och de fick lift med med oss så att de kom till rätta, De var väldigt tacksamma och sa för övrigt att det ju var jätte roligt att åka skoter trots att de fick sitta bakpå trånga sportmaskiner.

2a gången så träffade jag på en tjej i ca 30års åldern (tant skulle säkert en del säga)
och hennes pjäxa hade gåttsönder i infästningen till bindningen, kan säga att hon var oerhört glad och tacksam over att bli "räddad".

Så jag har altså även positiva erfarenheter av att skidåkare och skoter åkare i bland samsas om utrymmet.

Något som borde ändras är dock avståndet på varningsskyltar och korsande skidspår.
Som det oftast är nu hinner man ju inte ens släppa gasen om man åker lite inspirerat (Så mycket det går)
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Jag kan förstå att man som skidåkande skoterhatare vill kunna uppleva tystnaden.
Detta har faktiskt även myndigheterna tagit till sig, genom att skapa stora förbudsområden för skoteråkare som vill uppleva tystnaden.
Dessa områden är ofantligt stora till hur många som verkligen utnytjar dessa marker till att t.ex. åka skidor.
Vi skoteråkare är faktiskt en betydligt större grupp människor, än ni som åker skidor utanför dom komunala skidspår.

Om en del av dina önsketänkanden skulle slå in, så skulle det bli en katastrof för många stugbyar, det var bara att stänga dessa annläggningar. Dom enda som skulle klara sig vore väl STF, som sett till att skaffa sig monopol på många fjällområden.

Bäst för sysselsättning mm. här uppe i norrland, är att ej ta någon mer notis om dessa tokiga förslag.
Utan nu är det som det är i Sverige, med lagar och förordningar runt snöskoterkörning, och passar inte dessa för extremister som John, så är det bäst för alla parter att ni vinterturistar i Norge istället.
 

Nicke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
43
0
0
Du talar som en öppen bok Stigge,jag håller helt och fult med dej.

Mvh Niklas..
 

Rayden82

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
men snälla människor, visst kan vi väll hålla med om att skidåkare oxå måste ha rätt att vistas på fjällen... MEN dock om man åker skidor kan man välja att åka åt precis vilket håll man vill, alltså bör man åka bort från skoterleden om man absolut inte klarar ljudet.. precis samma som att jag på min pipförsedda skoter släpper gasen då jag ser en skidåkare i spåret.


 
E

ejwbegysv

Åk till Fulufjällets nationalpark och åk skidor där! Då lär du inte stöta på så många skotrar på fjället (eftersom vi är banlysta där)..