Hjulboggiefrågor

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Ok, läget är följande: jag har vart och "våldkört" ockelbon (det är en gammal 400) efter isar och VÄRDELÖSA leder, (ingen snö, men gott om gupp, sten, stubbar och annat jävelskap). :mad:

Efter några timmar blev den redan dåliga dämpningen/fjädringen ännu sämre, för att i slutet av min resa vara helt obefintlig. Jag var trött och less vid hemkomsten så jag har inte orkat kolla närmare på förödelsen, men vad jag har sett så är "gummibandsdämparna" hela o sitter på plats, och enl. vad jag kunde se så hade två hjul gått sönder, (kanske fler).

Kan tillägga att när jag körde vid sidan av leden, i snön, så märktes det knappt, men med hårt underlag så kändes det inte alls bra...(det liksom "durrade" i hela skotern om jag inte stod upp o lutade mig framåt.)

Nu till min fråga då... Kan "dämpningen" försämras så mycket av att ett par hjul har gått sönder eller bör jag befara att något värre har hänt? isåfall vad kan ha hänt min kära gamla rackelbo? (jag ska naturligtvis kolla upp detta i dagsljus), men skulle vara bra med lite förhandsinfo; vad jag ska kolla upp. :hahaha:Jag vet ärligt talat inte ens hur boggien ska se ut, har aldrig haft anledning att kolla närmare på den...

Tack på förhand!
 

600Triple

Medlem
31 jan 2008
24
0
1
36
Är nog någon boggiefjäder(ar) som gått av. Jag har en gammal ockelbo 300 och på den var nog varenda fjäder av i boggien. Då blev det att den "durrade" som du säger.. Låter och känns som att mattan tar i tunneln. Så kolla fjädrarna.

//Nicklas
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Tack för ditt svar! Just precis så känns det, som att mattan ska komma genom dynan när som helst... Så nu ska det beställas fjädrar och hjul så ska väl gammeln bli som ny igen =D
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Min första skoter som jag hade (Ockelbo 400) , så gick flera boggifjädrar av, så det blev en såkallad "lowrider" av den. Men efter jag bytte alla fjädrar i boggin så blev den "som ny". :D
Förresten e det viktigt att du har alla boggihjul på plats. Blir ju en viss snebealstning utan dom.
 
Last edited:

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Joo, nog har det blivit en lowrider av den... det kan man lugnt påstå =D
Har kollat upp boggien lite bättre nu, och ett par hjul har farit, och inte mindre än 4 fjädrar, så jag hoppas att det blir en viss skillnad när jag byter ut dessa =D