Hjäp REV 800 -03 Mäta stator

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hej !

var ute och testade skotern, efter byte av soppa pump , helt plötsligt dog den ?? all el slocknade och varv räknaren fastnade.. Ingen gnista över huvud taget, tippar på att statorn for tänkte jag skulle mäta innan jag byter, men blir inte klok på hur jag ska mäta ?

Från motorn kommer 2 st kontakter en med två kablar (2 st gula 1 st vit) samt en med Svart och röd.

Vilak ska jag mäta på samt någon som har koll på värdet ?
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Jag har nog samma problem som dig. Var ute och körde, stängde av den själv när jag skulle äta. Sen startade den inte igen. Ingen gnista heller helt död. Jag ska få hjälp av en verkstad nu i slutet på veckan att mäta/fixa felet. Så då kanske jag kan ge dig lite mer info kring detta.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
vet ej ännu har köpt en ny stator, så snart är det byte, ska bara fixa en avdragare till svänghjulet först.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
WWW.rmstator.com

Bra sida, bara fylla i rätt modell gå in på statorn så syns de va man ska mäta.

Här är till rotax 800 ho

Number of wires : 5
Number of terminals : 5
Alternator : Yellow to Yellow = 0.8 ohms+/-20%
Alternator : Yellow to Ground =ᅠO.L. ON DISPLAY
Alternator : Yellow to Green = 0.8 ohms+/-20%
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Trodde att det var statorn på min jag också. Lämnade in den för att få den felsökt, och det visade sig att det va voltregulatorn som gett upp. Så funkar det inte med ny stator för dig kanske voltregulatorn är ett tips att kolla närmare på. Lycka till!