Hjälp Viper mountain

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
ska nog och köpa en viper på måndag men vill veta snabbt och enkelt mycke om dom bra och dåliga saker så jag vet om jag gör ett rätt köp. bra dåliga saker och bränsle förbrukning
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
En pipad viper kan må extremt dåligt om ex en hemmapulare har slängt i grejerna utan att kollat upp förgasar bestyckningen på en bromsbänk eller dyligt,
köper du en pipad som är obänkad så byt kolvar + ringar o packningarna omedelbums o lämna in för bestyckning, är iaf mitt råd.
köper du en orörd maskin så e det bara att gasa, dom är i princip oförstörbara i motorn, dessutom räcker en viper med enbart variatorkit väääldigt långt.
En viper som går som den ska ligger i runda slängar på 2 - 2,5l/m, hört vissa som åkt på 1.5 men då ska man va snäll på gasen antar jag :)
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Hur kan man va så säker att det inte varit piper på den då? Oxå går det ju faktiskt att skruva utan att sätta upp den i bänk. Jag har piper på min, Har ej bromsat den fast en kompis har en bromsbänk. Får alltid gå ner ett snäpp på högfarten om den överhuvudtaget ska gå när ja far till fjälls. så ja tvivlar att den går snålt hemma. (sen ser man ju ganska bra på stifftena oxå) Vad jag vill säga är att man inte kan vara så säker på vad man köper jämt utan man får lita på sina ögon och magkänslan.. Har hört att om man har piper på en viper så bör man byta kolvar på 500mil.. har även hört att man bör byta kolvar på 500mil på Rotax 800 oxå:rolleyes:
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Kan lova att den går billigare än en sxr 500 iaf. Sambons sxr 500 brukar dra minst lika mycket som min pipade viper.. orginal drar den väl runt 2 liter sen kan du få den å dra hur mycket som hällst om du vill det:D
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Kan lova att den går billigare än en sxr 500 iaf. Sambons sxr 500 brukar dra minst lika mycket som min pipade viper.. orginal drar den väl runt 2 liter sen kan du få den å dra hur mycket som hällst om du vill det:D

villken går att få att dra hur mycke som helst Viper eller sxr? jag har munstyckat ner min sxr 2 steg på båda cylindrarna den drar ändå över 3lit vid lite roligare körning :D farsan har då farit nu borde komma på måndag med viper en -04 320 mil :p LÄNGTAR :)
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
OKej tjena igen tack för svaren. men nu börja jag undra vad som ni skulle sattsa på att köpa Typ: v-kitt, slutbruk du tjännar 4 kg typ men vinner man nå hk tack för svar och vilket märke är bäst i såna fall vill inte ha nån som bara skriker, bredare skidor, styrhöjare styre, dyna, quickroads, no-slip driv? ge förslag tack.
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
villken går att få att dra hur mycke som helst Viper eller sxr? jag har munstyckat ner min sxr 2 steg på båda cylindrarna den drar ändå över 3lit vid lite roligare körning :D farsan har då farit nu borde komma på måndag med viper en -04 320 mil :p LÄNGTAR :)
Vipern drar ca 2-2,5 liter orginal.. Lånade sambons sxr för en par helger sen å då drog den nånstans mellan 3 och 3,5 liter så vipern drar lätt mindre soppa än sxr:n