Hjälp vill ha annan ruta.

GT600

Aktiv medlem
3 jan 2005
68
0
6
UMEÅ
jag har en explorer 500 -01 som jag skulle vilja ha en lägre svart eller rökfärgad ruta till men det finns inga orginal, undrar nu om nån vet ifall det passar från nån annan modell eller märke har jämfört med en ruta som skulle passa zx-chassiet men det gick inte. hoppas nån kan hjälpa mig, MVH jim.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Har du inte tummen mitt i handen går det att med tusch dra en jämn linje över den befintliga rutan och därefter skära bort den onödigt höga plasten ovan. Rutlisten går att återanvända. För att göra den svart sprayar du på insidan av rutan.
 

GT600

Aktiv medlem
3 jan 2005
68
0
6
UMEÅ
Tack för svaret men jag hade redan tänkt så långt men jag skulle helst inte vilja förstöra orginal rutan mest pga att den är så lite kurvad (böjd) tror att det finns risk att den blir fladdrig om jag skär ner den så mycket som jag vill.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Lynx Explorer skrev:
Tack för svaret men jag hade redan tänkt så långt men jag skulle helst inte vilja förstöra orginal rutan mest pga att den är så lite kurvad (böjd) tror att det finns risk att den blir fladdrig om jag skär ner den så mycket som jag vill.
Fladdrig? Jag tror knappast den blir fladdrigare om den är lägre,snarare tvärtom!?

Pasar inte rutan från ZX-huven? Jag trodde det var samma huv på Lynx och Ski-Doo?
Va? :confused:
 

GT600

Aktiv medlem
3 jan 2005
68
0
6
UMEÅ
trodde jag med tills jag var på lantmanna och jämförde och då satt fäst flärparna fyra fem centi olika och jag tror att den blir fladdrigare för om jag tex tar bort 15cm är det mesta av den övre böjen som skickar luften uppåt väck och då ser ju rutan nästan ut som på gamla ski-doo skandic eller liknande alltså helt platt i överkant då blir den för mjuk över mitten delen att den kommer att böja sig så fort man passerar 50 blås, Men jag kommer kanske prova ändå om inga andra allternativ finns. Jim.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Testa att skära till en pappskiva som du passar in så det blir bra, köp sedan tunn lexan och skär ut efter pappmallen.