Hjälp! Var i tändningen är det fel ? ThunderCat 97

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Skotern har ibland ingen gnista alls. Ställde in den i garaget och den startade efter en natt.

Gick igenom alla kontakter och fettade in. Körde och den gick klockrent. Startade ca 10 gånger. Sen mitt i en tur efter jag stannat den så ville den inte. Drog ett tag så small den. Nästa drag gick den igång.

Efter jag stannan nästa gång var den utan gnista. Nu har jag gnista, ibland. Inte på alla stift jämt. Oftast är det gnista på ett stift hela tiden.

Vad tror ni, är det statorn, tändgivaren, CDI eller tändspolarna.
Samma syndrom även om jag kopplar ur 4-poliga kontakten til instrumenteringen (tändingslås, dödare mm).
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Exakt så var min thundercat 900 -97 ifjol. Och när den väl startade, så gick det knappt stänga den, utan den dog bara på nån enstaka cylinder.

Fick till det så sent som för en månad sedan. Dålig jord till motor och cdi.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Ja, den har varit så förra året att den inte gick stänga av. Men i år har jag satt en jordkabel mellan motor och växelhus.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Det konstiga är att när den har gnista så går den utan problem. Det är när man ska starta den kan tappa gnista. Kan det inte vara tändspolarna ? Den kan ge gnista på 1,2 eller 3 stift.
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Låter underligt om den kan ge gnista på olika antal stift men annars hade jag kunnat tro det var statorn just för att den bråkar när du ska kall starta. Men när den tänder på olika antal stift skulle jag nog kolla effter kabel brott först sen ev mäta upp statorn. Vet att jag sett här på forumet vilka värden du ska ha.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Satte dit en upptorkad CDI. Gnista på ett stift någon gång. Det blir att släpa in liket i garaget och försöka få loss svänghjulet.