Hjälp! Stag i boggien gått av! (Främre boogiearm?)

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Tjena! Köpte igår en Arctic Cat bearcat 550 årsm. -96 och allt verkade bra på den, kolvar bytta, original pappren med, ganska ny matta (51mm) osv. En överlag schysst skoter! Men när jag tagit min första tur på skotern så kollar jag i boggien efter att jag hört ett konstigt ljud när jag kört upp på en liten kulle. Och där ser jag att ett stag i boggien gått av (som ni ser på bilderna). Såg även att det varit svetslagat tidigare
Bild 1. 14962251_1418185651532941_2098995894_n.jpg Bild 2. 14962449_1418185671532939_1110124888_n.jpg.

Så min fråga är:

- vad heter denna del?
- vad kostar en ny?
- är det svårt att byta ut den själv?

Har mekat en del förr men inte just med skotrar.

Vore tacksam för svar då snön är här och jag vill använda min skoter :mmph:
 

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
4409:-?! Det är väl för hela boggien? Låter väldigt dyrt :O Är det knepigt att ta loss den för svetsning? Man måste väl plocka av mattan då också?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
4409kr är enbart för svingen.

Mattan kan sitta kvar.

Lossa boggiet, lossa allt som har med svingen att göra, vält skotern på sidan, så borde du kunna lirka ut svingen.
 

supersimon97

Medlem
27 dec 2014
30
0
1
Åsarna
Hur menar du med lossa boggiet? Lossar man på spänningen på mattan, skruvar loss alla boggiehju loch sen svingen medans skotern ligger på sidan? Har aldrig skruvat snöskoter som du märker..!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Två bultar på vardera sida håller fast boggiet i tunneln.

Där fram sitter de i steget du ska svetsa(en på Vardera sida i "fotholkarna"), bak sitter de i svingen (en på Vardera sida)

Lös med de fyra. 9/16 skalle (14mm funkar).

Vält på sidan. Sen är det bara titta så ser du ju vad som håller fast boggiearmen.

Om du skruvat något överhuvudtaget förr (oavsett bil/cykel/källardörr) så förstår du hur det funkar då du sätter dig och tittar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett alternativ till att lägga skotern på sidan är att hissa upp bakänden högt (spännband från dragkroken till en öppen takstol t ex).
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nackdelen med att hissa bak är att det är steget fram han vill ha lös

När man hissar bak kommer boggiet tryckas in/upp och jag intalar mig att det KAN bli lite jäkligare då.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det finns många interessanta fel i elen vid svetsning med staget på plats trots att det knappt finns någon el att tala om på en såpass gammal maskin, har en kompis som svetsade just ett stag i boggien på en gammal El Tigre för några år sedan och antingen tändspolen eller möjligen statorn brann upp -inte så mycket att den slutade leda ström, men inte tillräckligt för att ge stabil gnista efteråt.
Visst, det kan vara slumpen att det blev exakt precis då, men skotern gick perfekt när han körde in i garaget, men så dåligt att den inte gick att köra ut...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Satte han jordkabeln på ett tändstift då eller?
Regeln för svetsning är ju att alltid koppla bort batterier innan svetsarbete utförs, finns till och med dekaler som nämner detta på vissa lite äldre traktorer, grävmaskiner osv.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ingen elstart på den maskinen inte...
Jag var inte med vid svetsningen så jag vet inte vart han satte jorden -men han är verkligen inget blåbär när det gäller mekaniska jobb så det skulle förvåna mig väldigt mycket om han satte jorden någon annanstans än rätt intill svetsen.
Nu tigades den iofs, men det lär väl knappast bli mera krypström vid tig än mag räknar jag med?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ingen elstart på den maskinen inte...
Jag var inte med vid svetsningen så jag vet inte vart han satte jorden -men han är verkligen inget blåbär när det gäller mekaniska jobb så det skulle förvåna mig väldigt mycket om han satte jorden någon annanstans än rätt intill svetsen.
Nu tigades den iofs, men det lär väl knappast bli mera krypström vid tig än mag räknar jag med?
Tror att HF start på Tig är värre för elektronik.