hjälp snälla. olja. hur är det

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
hej. nån som vet om bombadiers olja är helsyntet? har en edge x 700. å återförsäljare å så säger att man måste ha helsyntet å helst polaris ves olja som är svindyr. hjälp mig snälla.. tack
 
S

svonkan

bombardiers olja är mineral olja om du menar den du köper i 4 liters dunk.. smartast är ju att du kör på helsyntet när du har avgasportar, slipper du skrapa kocks från dem stup i kvarten,
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
bombardier oljan finns både som mineral och syntet, mineral oljan kostar ca 100:- för 4 liter syntet oljan kostar ca 250:- i finland iaf
 

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
okej.. tack så mycke för svaret. ville gärna höra det från nån annan än polarisåterförsäljaren, dom är bara ute efter att sälja ändå. gillar inte det stället. dom är så lömska här i umeå.

tack än en gång för hjälpen!!
 
D

Dennis Furberg

Luleå skoterdemontering finns kanske i luleå? Om du vill veta en adress så kolla i telefonkatalogen.
 
B

B

Bombardiers vanliga olja är för de fläktkylda motorerna & skall även användas vid första tanken av de vätskekylda motorerna (de med avgasportarna).
Bombardiers XPS(den dyrare syntetoljan) är för motorerna med avg.portarna (RAVE).
Denne olja är speciellt framtagen för att det ska vara så lite avgasemissioner som möjligt, så att avgasportarna inte "kleggar igen" så fort.Man bör kontrollera RAVE portarna med jämna mellanrum ändå & vid behov rengöra dessa!
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
kan inte syntetoljan användas till fälktkylda? vareför ska den billgare (antar att de mineral olja) användas första tanken i västskekylda?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På fyrtaktsmotorer (bilmotorer) pratades det förr (80-talet) om att man inte skulle använda syntetolja som första fyllning på en ny motor eller efter renovering. Orsaken skulle vara att syntetoljan smörjer så bra att man riskerar att motorn aldrig blir ordentligt inkörd.
När det gäller att välja oljekvalitet så ska man nog inte titta så mycket på vad det står för firmamärke på oljan, utan se i stället på vilka standarder och föreskrifter den uppfyller (API t ex) och jämför med vad motortillverkaren skriver i instruktionsboken eller på skylt vid oljetanken att oljan ska uppfylla för krav.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
OffTopic:
Ngn som har erfarenhet av Valvolines skoterolja?
Fick köpa 15l för 500:- så jag köpte först o. fråga sen ;)
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Jag har inga dåliga erfarenheter av Valvoline, den fungerar bra, jag har kört upp några liter. Det är för övrigt ett varumärke som har funnits med i leken i många år världen över....

Life´s a bitch then you die.
Diablo
 

gotner

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Granö Sverige
jag har en Enduro och jag kör på vanlig olja. Ibland köper jag ólja av en kompis som kostar 35-40:-/L. Brukar bara kolla RAVE ventilerna ibland!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Tänkte bara lämna rapport på Valvoline-oljan:
Efter att ha börjat på 6-7:e litern så känns den betydligt trevligare än Polaris orginaloljan som både rykte och även luktade lite värre samt kostade mer!
Har kört Valvoline både i Polarisen å AC'n nu, funkar fint.