Hjälp, skidoo formula, vad är fel??

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
Hej, jag har en Formula stx -94. de har gått som en klocka, menne nu så har jag fått lite problem, den lägger av på höger cylle, och tänder lite då å då, gasar man på så smäller de. 1.a perioden, börja med att jag fick byta 1 stift,(höger sida) sen så hare funkat bra, effter ett tag så fick jag lov att byta igen(höger). kunde åka ett litet tag typ 1-30 minuter. har hållt på å bytt stifft då å då hela tin. sen så köpte jag nya stift å minde lågfartsmunstycke, från (35) till (32,5). då funka de hur bra som hällst i ett par veckor. sen så börja de i förrgår igen, hadde vart ute å åkt på dan(inga problem) sen på kvällen när jag skulle bort så vägra den gå, drog några gånger å de sluta med en riäl avgassmäll. bytte stifft gick i några sec, sen sluta han gå på höger sida, går kasst å smäller. (kan tillägga att stiftet blir blött). Den drar åxå jävligt mycke soppa, ca:5-6L milen. Huvudmunstyckerna är(vänster 340) (höger 350). men de skulle tydeligen vara så för att avgassystemet går på höger sida. Tog loss förgasaren i går, inga tecken på fel, va jag såg iaf. å ställde ner nålarna(flytta klippset uppåt) tänkte de kunde hjälpa. åkte ur ur garaget(glad den gick) men kom ett halft varv runt gården å sen så la den av på höger, smällde på friskt... Kan även tillägga att jag fick samma problem när jag ver på väg hem förr, de gick så pass att jag skulle komma hem menne efter ca:1 km så börja den gå igen, bara sådär, gick som en klocka igen. jag tror skälv att de e nå el fel nu. //SNÄLLA råd å tipps tack, eller o ni vet va de kan vara. ska iväg till särna i veckan\\
 

mrtrim

Aktiv medlem
19 jan 2006
56
0
1
Mora
aa

Jo jag har bytt 14st. Har köpt nya munstycke i dag, ska montera de i kväll när jag kommer hem å se om de funkar då.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Kolla kompresionen!?

Hade liknade problem på en ski doo trippel (780) fast då va de mitten cylinder som inte gick som den skulle...

Jag tog komp prov och kunde konstatera att det var någe fel med kolv / cylinder...
öppnade sen toppen och såg att kolva var jätte dålig o sen bytte jag den och nu går skotern fint igen =P

vet ej om detta är lösningen på ditt problem men lycka till iaf :)

Mvh David





Första skoter Kitty Cat
Nuvarande Ski-doo Mach Z
 

mach z 780

Medlem
11 nov 2008
40
0
1
orsa
jag hade samma fel jag oxå på min 780 det var mitten oxå men jag lämnade in den på bänkning så gick den som en klocka igen.