Hjälp! Ska köpa ny skoter...

Muzzy

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Bollnäs Sverige
Täntke ta och byta upp mig till en nyare skoter nu, men jag vet inte vad jag ska välja!
Hade tänkte mej en skoter i prisklassen 35-40k.
Det ska helst vara en kortbandad sportskoter. Kommer mest köras på led, men äver i lössnö så jag vill inte att den ska vara så tung. Räcker gott och väl med 440-600cc. Bra fjädring skulle väl vara bra också!
Har kikat lite på:
Arctic Cat zl/zr 98-99
Lynx Enduro/Rave 97-99
Polaris XC/XCR 98-??
Skidoo MXZ ??-??

Skriv gärna lite kommentarer (För/nackdelar, egna erfarenheter av skotrarna) och information om skotrarna Ovan. Ge även andra förslag om ni vill det.
 

Muzzy

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Bollnäs Sverige
Nej, En Summit vill jag inte ha.
Har redan kikat lite på dom e mer sugen på någon av dom ovanstående skotrarna.

Hoppas att jag kan få lite bra svar så att jag kan bestämma mej nångång innan vintern är över!
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Jag har en bigpipe x-99.
Fjädringen tycker jag är klockren , aningens hård med det är en smaksak , dock skönt när det går lite snabbare.Draget i skotern är det absolut inget fel på. Soppaförbrukningen får man vel ta då det är en ganska kraftfull skoter , vid normal körning ca 2.5l/mil vid hård 3.0+l/mil.Inköpspris får du vel räkna med ca 45-50000 kr,försäkringen är inte så blodig 3100kr helförs./helår. Tveka inte att fråga om du tycker att det verkar vara en intressant skoter , för det e bland det grymmaste jag någonsin kört. Helt klart rekomender bar.

MVH /Robban
____________
Bigpipe x-99
 

Muzzy

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Bollnäs Sverige
Verkar vara en fin skoter, men tyvärr kostar den för mycket för min plånbok. Jag letar efter en mellan 30-40k.
Du har inga andra bar förslag?
 

Muzzy

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Bollnäs Sverige
Ja, men jag har ju sagt att jag funderar på dom som jag skrev.. men jag vet inte så mycket om fjädringen och så på dom skotrarna.. det var kanske därför jag frågade?
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Då kanske du ska kolla på en Lynx enduro 500 från 98-99 då det är sammma fjädring. Jag har för mig att det var öhlins dämpare på 98orna och att lynx satte sina egna WP dämpare på 99orna. Har kollat lite på blocket och du ska kunna få en fin enduro från 98 under 40000kr. Vad det är i försäkring vet jag inte men det borde inte vara så mycket. Vad jag vet så är vel motorn ganska bra. har ingen större erfarenhet av dom men jag vet att det är RAVE på den iaf.
Mvh /Robban
____________
Bigpipe x-99


 

Leffe

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hudiksvall
XC 600 -98

Hade själv en XC600 -98, den var lätt, snabb, bra acc och såg väl ok ut med cobra ruta. Den gick ruggigt bra på vatten å hjälpligt i snö.
 

Muzzy

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Bollnäs Sverige
RE: XC 600 -98

Okay, vad tror du att man får ge för en sådan då? Hur är fjädringen?

Hehe.. jag hade itne riktigt tänkt köra på öppet vatten men på snö iaf :)
 

Leffe

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hudiksvall
RE: XC 600 -98

Ja, fjädringen var väl så där. En Öhlins e dyl istället för bakre så tänker ja du är nöjd sen.
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
RE: XC 600 -98

hejsan ja har en xc 600sp 98a kan varmt rekomedera en sån fox racingdämpare runt om polaris egna motor ganska bensinsnål 2.5litermilen blandat körning 23mm matta *sådär* festet är okej i lösssnön men de e ju som sagt ingen mountain ... .sen är xc'n väldigt vridstyv + plastskidorna =går att köra ruggigt fort på led.... Ps ett ##### axx e de idem! samma motor i 99an som 98an*tror ja* om du ska hoppa ska du ackta dig för artic zl har ju elecktiskt styrda dämpare som känner av under laget så när du hoppar så hinner inte dämningen me när du landar för den står u i sitt mjukaste läge när de n inte känner av nå underlag såå då får du ont i rygggen åå de slår igenom ordentligt!
 

Muzzy

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Bollnäs Sverige
RE: XC 600 -98

[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Jan-03 kl 07:52 PM (CET)]Okay.. har funderat lite på en sån nu också! alla som har en så¨n verkar vara väldigt nöjda med dom. Hur mycket väger din då?

Hehe, det där me Arctic fjädringen vet jag.. men jag tror inte att det är sån på dom äldre 98-99 tror dom införde dem 00 eller så.. rätta mig om jag har fel!
 

thangil1

Rookie sledder
1 jan 2000
14
0
0
Ljusdal Sverige
www.bjoorn.nu
Rave 670 är övelägsen i den prisklassen, mycket rova, kanonchassi, samt Öhlinare runt om , pressa på leden hoppa i hoppen.
problemet är att du antagligen får punga ut med minst 35000-40000