hjälp om slutburkar!

PoppeN_

Medlem
16 dec 2009
42
0
6
bureå
tjenare, jag och en kompis snackade om slutburkar, om hur mycket dom ger och OM dom ens ger nått. många säger att en slutburk bara är skit och att man tappar så mycket hästkrafter i skotern. jag är verkligen ingen på det här expert så då tänkte jag att jag vänder mig hit för här finns det folk som kan! jag kör en polaris prox 600 -03 helt orginal utom att jag har en speedtech burk på den!
nu undrar jag om det ger nått med den slutburken på eller är det bättre med orginal. har också hört att den drar mer soppa med slutburken, stämmer det? jag vet att hur bestyckningen är spelar roll, men jag tänker på ett ungefär!

min kompis kör MXZ 600 -99, helt orginal och undrar samma sak!
så om ni har nån kunskap om detta, om du då skulle kunna slänga in en kommentar skulle vara tacksamt!

vet att det finns många sånna här trådar, så klaga inte på det tack!

/P :happy:
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Tikkas burkar ska ju ge en par hästar. Och han vet väl vad han gör. Annars finns det ju många som ger sämre effekt som du säger.
 

Sledvision

Ny medlem
20 jan 2011
2
0
1
Piteå
Generellt kan man säga att en slutburk ensamt inte ger någon förbättring i maxeffekt, tyvärr. Det man kan se som en vinst med en eftermarknadsburk kontra std-burken är vikten, med en bonus i det lite mer spännande ljudet :) Så är man en gramjägare ända ut i fingertopparna kan det vara något :) Vill man åt effekt på avgassidan så är pipa + burk vägen man ska gå. Viktigt då är att burken är avstämd mot pipan sett till mottryck, stingers osv..
Sen som M.Slagbrand säger så har Tikka tagit fram burkar som är avstämda mot originalpipor, dvs att burken gör nytta :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
absolut ! dom flesta burkar sänker effekten och framförallt effektuppbyggnaden (gassvaret) det tar längre tid innan motorn ger full effekt men man tror de är tvärt om då man luras av ljudet ... varför ? helt enkelt för att det tydligen har varit svårt för tillverkarna att matcha org dämparens mottryck med en "öppen" konstruktion , vad som händer med bränslet är att de åker ut i pipan å då tar den även mer bensin trots mindre effekt ! ..... det finns dock burkar som rätt justerade ger både effekt och gasvsvar utöver ljudet , jag äger själv en Tikka PPC wildsound som stadigt gav 3 hp + då jag bänkade den
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Beror väl på vilken slutburk man har men jag har trott att speedtech bara var för ljudet och tog bort lite hästar men inge soppskillnad. Fast tikka och SLP brukar väl ge lite hästar? (bara som jag tror :p)
 

PoppeN_

Medlem
16 dec 2009
42
0
6
bureå
tack så mycke för alla svar!
det är så svårt, jag tycker den blir lite rappare med burken på, men det är som odysse säger att man luras av ljudet. och alla man frågar säger olika, vissa säger att man inte kan tappa på en slutburk, vissa säger att det ger och dom flesta säger att man tappar på burken...
tror det blir att ta av slutburken och slänga på orginal, för jag vill ha ut så mycket kräm ur skotern som det är möjligt i dagsläget :)
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
tack så mycke för alla svar!
det är så svårt, jag tycker den blir lite rappare med burken på, men det är som odysse säger att man luras av ljudet. och alla man frågar säger olika, vissa säger att man inte kan tappa på en slutburk, vissa säger att det ger och dom flesta säger att man tappar på burken...
tror det blir att ta av slutburken och slänga på orginal, för jag vill ha ut så mycket kräm ur skotern som det är möjligt i dagsläget :)
Ett plus är ju också att du sparar både din hörsel och dina kompisars ;) int så kul att köra med proppar bara för att en kompis har en slutburk på sin 550f :p
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
En eftermarknads slutburk, Byggs Oftast för att vinna vikt, lite skönare sång för dom hörselskadade, Men för att inte tappa Eller vinna effekt ur en sån ska man mäta flödet och mottrycket i org burken jämnfört med eftermarknads burken och försöka hamna så nära original som möjligt, det är just detta Tikka mfl gör, och SLP brukar optimera sina burkar efter deras eftermarknads pipor..