Hjälp, min zr dricker mina pengar!

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Hade en zr 700 -00 för ett par år sedan å den tog aldrig under 3 liter milen. som bäst 13 mil på 40 liter (49 liters tank) Dock var den ganska modifierad i variatorer varvade ganska mycket fast det gick sakta men höll man full gas så skickade den på jävulskt mycke. Satt en vass helix på den samt arctic grön sek. fjäder funkade inte alls med röd/vit som ska vara ganska hård då orkade den inget alls. Hade inte kvar den speciellt länge heller.

Hård körning i fjällen drygt 4 liter milen.

Lite skillnad mot min 600a ja har nu som tar lite drygt 2liter milen vid ganska hård ledkörning och ändå upplevs som mer motor än zr:en jag hade
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Okej jag har gjort lite mer tester på det för att hitta felet, tyvärr inte hittat nåt. Har provat att hårdköra den, sen öppna sitftena o kolla sedan köra lugnt o kolla stiftena o se hur dom såg ut beroende på hur hårt man kört. Och varelse ja körde på lugnt eller hårt så såg stiftena torra och fina ut. Vad ja däremot glömmt säga är att skotern har skyhög tomgång, 3800 varv oftast. Trodde först det var för kort gasvajer eftersom det inte va något some helst spel på gashandtaget. Men sen lät ja den stå o gå på tomgång ett bra tag o märkte att den gick ojämnt som fan på tomgången, svajjade från 3800 varv ner till 2000 ibland.

Någon som vet vad allt detta beror på? tänkte att det här me konstiga tomgången kanske hade något att göra med att den drog så mycke bensin också =).

All hjälp upskattas!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Dom där motorena verkar gå dyrt, det bara är så.
Min Ps 700 -99 vill gärna ha närmare 6 l/milen om det gick tungt och den var så lågt bestyckad som jag vågade. Lungn körning runt 4 l/milen
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Ja ville börja med att tacka för all hjälp som ni bidragit med, har verkligen hjälpt mig med det här. Öppnade upp förgasaren o såg att huvudmunstycket va 320 istället för 290 som det ska vara.

Men nu har jag andra problem, jag får inte till tomgången på skotern! Varvena ligger just nu på 3500-3800 varv på tomgången!!

Så här ligger det till: När ja startar skotern kall, då står tomgången någonstans strax under 2000 varv. Sen efter jag har varit ut o kört den, så den blivit riktigt varm och så, så ligger tomgången på 3800 igen. Men om ja sedan stänger av skotern, väntar ett par sekunder och sen drar igång den igen så lägger sig tomgången på strax under 2000 igen. Har hållit på o justera lite på gasen och lågfarten men inget har hjälpt. Det är som att den får för mycket bränsle och att man måste slå av den för att det ska sjunka efter eller nåt.

Någon som haft några liknande problem?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Han får för lite på tomgång.
Antingen blippar du till på choken en gång.
Eller så justerar du bränsleskruven lite. Ut ett kvarts varv.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
För det första så måst eman seriöst mäta upp vad skotern drar.
Hur många liter går det åt på ett visst antal mil.
Inget gissande att nu har det ungefär gått halvtank eller att den drog nog ca 4.5L.
Mät!

Sen om ni kommer fram till att den drar mycket så kolla i vilket register den får för mycket.
Väldigt sällan hjälper det att gå ner på huvudmunstycket.
Ibland kan det vara läge att sänka nålen ett steg men oftast så är det lågfartsmunstycket som är boven.
Att gå ner två steg kan göra underverk.


Har jag en skoter som drar 3 liter milen sen en skoter som drar nästan dubbelt så mycket så tycker jag inte att man måste gräva fram miniräknaren för att konstatera att det är för mycket
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
???

Vet man att en skoter drar 3L/mil och en annan dubbelt så mycket så har man ju redan mätt upp förbrukningen. Då är ju den punkten fixad.

Men det finns många som antar att dom har ungefär fullt sen kör några mil, tittar på tanklocket och ser att nålen står på ca hälften. Då utgår dom att den dragit halvtank.

Fast det är flera felkällor:
Det var inte riktigt full tank när dom började.
Då vet inte riktigt hur långt dom åkt. Kanske 3-4 mil....kanske 8?
Och den största felkällan, tankmätaren. Tankmätare visar sällan rätt.
Skotern kanske lutar något.

Nä, min bestämda uppfattning är att man ska seriöst mäta upp förbrukningen innan man antar vad den drar.
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Hallå igen alla läsare, nu håller jag på att bli tokig!
Jag hittar inte felet på varför den drar så mycket bensin.
har kollat:
- Munstyckena, bytt från 320 till 290 på huvudmunstycket som ska va orginal
- Kollat att det sitter rätt nål och att den sitter i rätt läge
- kollat att variatorn funkar som den ska
- kollat bränslepumpen och vaakum slangen

och en del andra saker ja inte kommer ihåg just nu. Men hur som helst så har jag inte hittat något fel eller fått ner bränsleförbrukningen. Och så är det till ock med så att den får för LITE bensin på tomgången, därav de höga varvena.... Nu har ja helt enkelt slut på idéer, fick ett tips om att kolla reed ventilerna, men då borde ju skotern gå dåligt om det va nåt fel på dom :/

Snälla, hjälp mig! Snart har halva säsongen gått o ja har inte fått många mil på mattan. Håller på att bli galen, kliar rent av i tummen. Men samtidigt så är ja inte så pigg på att tanka 20 liter efter att varit ut o kört 3-4 mil!
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
har du kollat hur luft och bränsle skruven eftersom du nu har bytt munstycke på förgasaren så måste du sjustera bränsle o luftskruven sk blandningskruven på förgasaren jag vred min i botten på 700 motor och sen skruvade jag ut den 1:1/4 varv men det var på 700 motorn men prova mellan 1.1/2 o 1.1/4 varv sen ökar du eftersom ett ½ varv åt gången tills du har rätt tomgång men gör detta när motorn är genomvarm annars så blir det fel om du gör detta när motorn är kall hoppas detta hjälper dej att få fli på tomgången på skotern hls wildcat 1000 triple
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Jo, men tomgången är det ja bryr mig minst om just nu. att få till bränsleförbrukning är det ja vill prioritera just nu =)
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
okej har du kollat insugsgummit så den inte drar tjyvluft eller nån torrspricka kan finnas fast du inte ser det med blottat ögat utan skruva lös dom och bryt runt anslutningen på dom mot förgasar sidan att det inte är nått hål i dom som gör att den drar mycke soppa det kan påverka bränsleförbrukningen också vet sj att hur detta påverkar bränsleförbrukningen fick sj byta insugs gummi på min wildcat triple eftersom dom hade torkat och bildas torrsprickor och for och bände o bröt på dom vid förg och 2 av 3 var det små hål som gjorde att det drack hiskeligt med soppa
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
det ena insugsgummit vet jag är helt eftersom ja bytte ut det för att det var skadat. Men det andra insugsgummit har jag inte kollat, kanske borde ta o göra det. Men borde inte skotern gå dåligt om den får tjuvluft?
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
min gick inte dåligt den drack hiskliga mängder soppa när insugsgummit hade sprickor så kolla det igentligen ska man byta båda samtidigt för att undvika att motorproblem och kolla även gummit mellan förg o luft burk att det är helt
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
I tabeller och dylikt så inverkar lågfarten ifrån tomgång och kanske till 1/4 gas. Sen är det nålen 1/4 till 3/4 . sen huvudmunstycket.

Det är inte riktigt sant.

Lågfarten inverkar istortsett hela vägen, men mest fån tomgång till halvgas.
Och även om du tycker att du ligger på full gas för det mesta så är sanningen att du använder lågfartsområdet mest.

Så lågfarten ska du justera för att påverka bränsleförbrukningen.
Ibland nålen. Ligg på halvgas, går den då fett, sänk nålen. Men ha koll på kolvtoppar, a-temp och stift.

Huvudmunstycket går man ner på för att öka hästarna, få motorn att gå rent.
Inte för att få maskin att dra en halvliter mindre per mil.
Så är det.... Turbomountin har rätt....
mät ut en sträcka på ca: 1km slät å rak led (läs sjö) kör full mackaron tvärnita å samtidigt slå av tänding, upp med tändstift å läs av, justera huvudmunstycke....
kör sen med kvarts gas, tvärnita slå av motorn.... upp med stiften å läs av, justera därefter lågfart....
därefter samma lika med halvgas, läs stift justera nål....
detta behövs nog göras ett antal ggr.... men när allt detta är klart å rätt borde den ta mindre soppa...
eller åtminstånde få så mycke soppa den behöver...
hur man läser stift finns att läsa i ett flertal trådar...
detta är det sätt som jag har justerat in min 700 på, men det kan ju naturligtvis va anorlunda på din skoter.
det finns inga garantier i skotervärden.... lycka till...
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Så är det.... Turbomountin har rätt....
mät ut en sträcka på ca: 1km slät å rak led (läs sjö) kör full mackaron tvärnita å samtidigt slå av tänding, upp med tändstift å läs av, justera huvudmunstycke....
kör sen med kvarts gas, tvärnita slå av motorn.... upp med stiften å läs av, justera därefter lågfart....
därefter samma lika med halvgas, läs stift justera nål....
detta behövs nog göras ett antal ggr.... men när allt detta är klart å rätt borde den ta mindre soppa...
eller åtminstånde få så mycke soppa den behöver...
hur man läser stift finns att läsa i ett flertal trådar...
detta är det sätt som jag har justerat in min 700 på, men det kan ju naturligtvis va anorlunda på din skoter.
det finns inga garantier i skotervärden.... lycka till...
Det sitter ju Mikuni 40mm förgasare på den här skotern. O ja undrar, hur justerar man allt det där? Det enda ja vet att man kan justera på dom förgasarna är nålen och den stora skruven på sidan som ja antar är luft/bränsle blandning. Hur justerar man huvud/lågfarts munstyckena?
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Dom går väl inte att justera? Det är väl bara munstycken man skruvar dit, dom är väl inte justerbara?