Hjälp!! Min polaris 2011 har bara gnista på en cylinder!

14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Hallå,

I förrgår så monterade jag en stänklapp och en nödstopplina på min Switchback Assault 800 2011
Efter det så skulle jag köra in den i förrådet. Och eftersom att det här kommit nysnö så tänkte jag åka lite rulle på vägen dit.

Men någon rulleåkning blev det inte... Skotern bluddrade på högvarven så jag ställde bara undan den.

Dagen efter skulle jag köra in den i garaget för att kolla gnista och byta tändstift. Jag fick igång den ca 5sek innan den dog. Så jag kikade allt på plats.
Efter byte av tändstiften och att jag hade kollat att jag hade gnista på bägge så gick den igång på en cylinder. För att sedan tända till, från och till på bägge (ca två gånger).

Efter det så kollade jag gnistan igen. Stendöd på cylindern närmast magnapullen.
Så jag prövade en fungerande tändspole, men ingen skillnad..

Vart ska jag börja kika!? Är det någon som har ett elschema? Är det någon som varit ute för samma?
Jag börjar få panik med tanke på att jag ska åka hela nyår..
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du provat fler tändstift eller eldat på stiftet. Man kan knäcka flera stift på raken om den surat ner sig en gång. När jag surat ner en motor totalt brukar de funka om man värmer motorn med kupevärmare riktat mot vevhuset och låt den stå så i minst en timme gärna med tändstift urskruvade så man förångar ut bränslet bättre. Men man måste såklart se en gnista på den sida som jävlas såklart innan man provar starta igen.
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Har du provat fler tändstift eller eldat på stiftet. Man kan knäcka flera stift på raken om den surat ner sig en gång. När jag surat ner en motor totalt brukar de funka om man värmer motorn med kupevärmare riktat mot vevhuset och låt den stå så i minst en timme gärna med tändstift urskruvade så man förångar ut bränslet bättre. Men man måste såklart se en gnista på den sida som jävlas såklart innan man provar starta igen.
Jag fick som sagt igång skotern med ena tändstiftet urplockat. Då var det ingen gnista alls på det stiftet som var urplockat. Efter det testet så bytte jag plats på stiften, så att det som precis funkade blev det som jag kollade gnistan på. Då var det stiftet helt dött.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag fick som sagt igång skotern med ena tändstiftet urplockat. Då var det ingen gnista alls på det stiftet som var urplockat. Efter det testet så bytte jag plats på stiften, så att det som precis funkade blev det som jag kollade gnistan på. Då var det stiftet helt dött.
Ok då är de inte stiften. Gå vidare till att mäta statorns motstånd enligt ovan värden.
 
Reactions: JohanJosefsson
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Jag har nu mätt upp statorn enligt konstens regler. På jordningen ger den utslag, så en ny stator är beställd ikväll. Jag återkommer med besked om det ordnar sig eller inte när den nya är på plats 👍
 
14 dec 2019
19
4
3
29
Ånge
Idag fick jag hem den nya statorn. Efter bytet så hade jag gnista på bägge stiften och startade på första rycket!

Tack för hjälpen! Om du som läser detta nån gång. Byt statorn! 😁
 
Reactions: pw3

Efa.Delsbo

Ny medlem
16 jan 2021
4
2
3
54
Bjuråker
Har du dragit av något startsnöre på den någon gång?
Ursäkta att jag hoppar in i en gammal tråd. Men jag har en Polaris edge x 600 2002 som bara har gnista på en cylinder och startsnöret är bytt och undrar varför du frågade om startsnöret gått av? Kan bli nåt följdfel då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ursäkta att jag hoppar in i en gammal tråd. Men jag har en Polaris edge x 600 2002 som bara har gnista på en cylinder och startsnöret är bytt och undrar varför du frågade om startsnöret gått av? Kan bli nåt följdfel då?
Har snöret gått av så kan det ha trasslat in sig mot svänghjulet och tryckt ut pickuppen. Har hänt för mig. Därför ska man endast köra kortaste vägen hem om startsnöret får av, för annars kan det snurra med och det blir problem...

Men har du inte gnista på ena cylindern på en 2002 så är det mest troligen tändspolen, tändkablar eller tändhatt. Antar att du provat med nya stift? För på dessa så har du bara en tändspole med två utgångar och den tänder samtidigt på båda cylindrarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om de inte är felen som Asker beskriver så kan de va statorn på din med. Försök hitta mätvärden och mät statorn.
 

Efa.Delsbo

Ny medlem
16 jan 2021
4
2
3
54
Bjuråker
Har snöret gått av så kan det ha trasslat in sig mot svänghjulet och tryckt ut pickuppen. Har hänt för mig. Därför ska man endast köra kortaste vägen hem om startsnöret får av, för annars kan det snurra med och det blir problem...

Men har du inte gnista på ena cylindern på en 2002 så är det mest troligen tändspolen, tändkablar eller tändhatt. Antar att du provat med nya stift? För på dessa så har du bara en tändspole med två utgångar och den tänder samtidigt på båda cylindrarna.
Har testat att skifta stift och kablar, alltid samma utgång från spolen som felat. Det är olika motstånd i utgångarna från spolen så jag har beställt en ny. Orsaken till att jag ställde frågan var att jag aldrig hört att startsnöret kunde orsaka detta problemet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har testat att skifta stift och kablar, alltid samma utgång från spolen som felat. Det är olika motstånd i utgångarna från spolen så jag har beställt en ny. Orsaken till att jag ställde frågan var att jag aldrig hört att startsnöret kunde orsaka detta problemet.
Ok då låter de som bara tändspolen är väck då endast en utgång dummar sig och de är olika motstånd..Har du provat byta tändhattar eller testat utan tändhatt? De funkar lika bra med bara en istucken koppar/ståltråd in i tändkabeln som du virar runt tändstiftet. De är rel vanligt att tändhattar tappar kontakten invändigt speciellt på Yamaha srx sxr viper dvs trippel tvåtaktaren. De blev ärga långt in i dem som inte gick att komma åt.
Medas du väntar på nya spolen så prova gärna ståltrådar istället för tändhattar för funkar det har du en spole i reserv eller kan skicka tillbaka den nya.
 

Efa.Delsbo

Ny medlem
16 jan 2021
4
2
3
54
Bjuråker
Tack för hjälpen! Jag får inget ur den ena av tändspolens utgångar oavsett vilken kabel eller tändhatt som används. Jag väntar på den beställda spolen och hoppas på det bästa.