Hjälp mig välja hybrid.....

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Är ruskigt sugen att byta skoter till i år. Lutar åt en beställning på skoterns dag, eller om man skall vänta tills man kan provköra...!??

Har nu en Yamaha RS Rage -05. Bra skoter i och för sig men skulle kanske vilja ha något lite lättare och kanske något rappare också. Tvåtakt således :cool:

Hybrid är nog ett måste. Kör en hel del led och gillar att stå på i gott tempo. Måste dock absolut kunna ta mig fram ospårat (bla saltstensutkörning på älgmarken ;)). Har familj med småbarn så skotern måste ha drag samt "tåla" att dra pulka utan att glappa sönder efter någon säsong. Back är ett måste. Elstart inte absolut nödvändigt, ej på bekostnad av smidighet och låg vikt

Vad skulle ni valt av följande? Häv ur er allt ni har av fakta och fördomar ;) Jag har bra handlare och service av alla märkena i närheten så det är inget problem. Det är -07or av alla som gäller.

# Polaris Switchback 600 HO CFI (vet att det går att montera drag men hur funkar den med pulka efter då den ju är så "hög i rumpan").

# Arctic Cat Crossfire 8 (1000 är onödigt stort samt väger ca 10 kg mer).

# Lynx X-Trim 800 PowerTek ("fullutrustad" från start men ser lite "klossig" ut!?).

# SkiDoo Renegade X 800 ("fullutrustad" och ser riktigt "go" ut).

Nåväl, vad tror ni om detta I-landsproblem, vem skall jag välja :D

mvh / Matti
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jo, SkiDoo:n är nog en riktigt het kandidat. Hur känns den lite bredare mattan (40cm)? Den blir inte "osmidig"???

Lynxen är det lite "pansarkryssare" över tycker jag, väger ju nästan lika mycket som min nuvarande 4T (256kg, RS Rage väger 260kg).

Arcticen ser riktigt fin ut, 231kg torrvikt, å äntligen back från fabrik. Skall bli intressant att höra första reaktionerna på nya "twin-spark" motorn :)

Polaris har ju till i år äntligen "filat bort" alla barnsjukdomar på IQ chassit (styrning ffa) och den nya 600:an med CFI har ju också fått ruggigt bra kritik i preliminärtester. Åsså har dom ju TEAM-variator från fabrik. Hmmm, svårt det här. Om jag inte behövde dragkrok skulle det nog luta åt Switchback tror jag....

Men....flera tyckare måste det väl finnas!!??? Kom igen, ingen åsikt är ovälkommen ;)

/Matti
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Enstämmer med de andra som svarat på din fråga...Men ha i åtanke att Arcticen är ny för iår och inget märke är "färdig från fabrik utan brukar ha med sig några barnsjukdommar! Så i mitt fall skulle jag välja Lynxen..
 

snömannen

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Hej.
Jag har kollat mig runt med bekanta för att kunna ge dig lite hjälp.
Lynxen är en bra allround skoter, dock lite tung och osmidig.
Har som inget att ge dig om nya F8an...:(
Samma gäller Polarisen, dock har jag väldigt dåliga erfarenheter av äldre Swithback som inte har funkat så bra.
Själv så skulle jag valt Renegade 800, för den användningen du beskriver.
Den har ju 41cm bredd på mattan och det är bara +, smidig att köra och bra kvalitet!
Kan dock rekomendera at bestycka om variatorenrna när du ska dra pulka, för en sundare bränsle ekonomi.

Själv Så kör jag Rc 800 -06

mvh//André
 
4

426H

800 Renegaden var ju bäst av förra årets maskiner, så den är ett säkert kort. Skulle dock gissa att Crossfiren 8:an kommer att ge den en tuff match i år, men med risk för barnsjukdomar... Svårt val!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tack för svaren allihop!

Jag har fått stöd i mina egna tankar....dvs det lutar åt SkiDoo. Skall dock kolla på Crossfire 8an också på skoterns dag. Bägge är nog dugliga maskiner, men SkiDoo:n har ju definitivt alla barnsjukdomar borta nu, både chassi- och motormässigt, och är så att säga "färdigutvecklad". Kanske blir det så att jag väljer den skoter av vars handlare jag får bäst i inbyte för Yamahan :) Vad kan man vänta sig i inbyte för en -05ans RS Rage med drag som gått 350 mil? Orginal låg chromeruta. Servad varje år hos märkesverkstad.

mvh / Matti
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hybrid....

Hybrid är nog ett måste.
Kör en hel del led och gillar att stå på i gott tempo.
Måste dock absolut kunna ta mig fram ospårat (bla saltstensutkörning på älgmarken ).
Har familj med småbarn så skotern måste ha drag samt "tåla" att dra pulka utan att glappa sönder efter någon säsong.
Back är ett måste.
Elstart inte absolut nödvändigt, ej på bekostnad av smidighet och låg vikt

# Polaris Switchback 600 HO CFI

# Arctic Cat Crossfire 800

# Lynx X-Trim 800 PowerTek

# SkiDoo Renegade X 800

Vilken skall jag välja ?

mvh / Matti


Polaris Switchback 600 HO CFI
Enligt mig ett alltför osäkert och oprövat kort !

CrossFire 800
800'an testade jag redan i fjol och det känns som en mycket trevlig motor och med ett betydligt bredare effekt område än AC's 700'a.
Dock är 800'an helt oprövad !
CrossFire'n är en mycket fin och lätthanterlig maskin med ett mycket lätthanterligt chassie som jag gillar skarpt !
Chassiet har en svaghet vid främre boggi infästningen som är helt utan förstärkning !
Jag vet av en hel del maskiner som inte klarat av de "Knöliga" skandinaviska lederna vilket lett till att chassiet ger sig ( utmattning ) vid den här punkten vilket leder till utbyte av tunneln ( Förstärkning borde sitta där ifrån fabrik ! ).
Vidare så är förstärkningarna ganska omfattande vid dragkroksmontering
( *se bild på chassiet. ) = viktökning

Ski-Doo Renegade 800
Antigen älskar man körställningen eller också hatar man den...
Överlag verkar det vara "längre" förare som har svårt med körställningen.
Chassiet är j*****t bra såvida man inte utsätter fronten för hårda nedslag efter luftturer.
16" mattan är ett stort plus då maskinen blir smidigare ute i djupsnön utan att för den skull bli jätte lååång.
Motor som har fått de flesta av sina barnsjukdomar utsorterade enligt Rotax !.
RER är +

LYNX X-Trim 800 Power Tek
Vad gäller utseendet så är det ju som baken... delad.
Jag brukar i alla fall resonera som så att det är ju inte med "utseendet" man är ute och kör..;)
Bästa körställningen på marknaden som passar alla. ( tex så är alla tidningar rörande överenns om det ! )
Som vanligt när det gäller LYNX så har de ett mycket mycket bra och stryktåligt chassie.
Enligt mig en boggie som verkligen pallar med stryk i det långa loppet och som håller för det och en helt underbar framvagn.
Barnsjukdomarna med motorn har enligt Rotax själva sorterats ut precis som för Ski-Doo.
RER är +
Vikt angivelsen är också den förmodligen mest äkta i samlingen....



1. LYNX , Mitt val skulle utan att tveka falla på LYNX :) detta pga ett hållbart chassie/maskin med mycket fina egenskaper i övrigt också, LYNX'en gör inte dåligt ifrån sig inom något område enligt mig, En riktig allround maskin = Hybrid !

2. Ski-Doo , Bra på det mesta !
Kolla körställningen ( Speciellt smalben och knän etc. )

3. Arctic Cat CrossFire , om du prioriterar manöverbarhet på små/snåla ytor. Dock med en oprövad motor !

4. Polaris








.




.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjaaaaaa, vad skall man säga :eek:

ROTAX själva hävdar ju bestämmt att alla problem är lösta.

Den sk. Power Tek motorn av 800'an är ju så att säga Mk-III ( modell 3 ) av motorn som kom till 2001 års säsong och den har ju genomgått en hel del småförändringar som ROTAX påstår gör att den är skottsäker numera...

...Om det lär väl de lärde tvista, men jag är väl i och för sig inte helt övertygad om detta ännu !

den som lever får se ! :rolleyes:


Men det är en trevlig motor !



.
 

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Jag hade valt Switchback FST trots vikten! Den har fått mycket god kritik för just ledegenskaper och framkomlighet i amerikanska tidningar så jag tror inte att vikten är avgörande på den + att elstart å back är standard på den!
Men som sagt smaken är som baken!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jag hade valt Switchback FST trots vikten!
Nääeeh....den skiljer sig ju inte mycket från skotern jag har idag med avseende på vikt och framkomlighet (Yamaha RS Rage). Sen har ju FST-motorn ett så otroligt menlöst puttrigt ljud :eek:;) Måhända att den går som ett skållat troll, men......:p

/Matti