Hjälp mig med mitt skoterval.

Sir Ver

Medlem
19 nov 2008
8
0
1
Våmhus
Skall skaffa skoter nu. Skall ha en familjeskoter som skall gå bra både i djupsnö och på led. Gärna kraft då man vill leka lite själv.:evil:
Har tittat lite på AC triple touring. Vad säger ni?
Ge mig gärna utlåtande om vad ni skulle välja i mitt ställe.
Thanx!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mountain Max nyare än -00. Dubbeldyna om det behövs annars Drag. Slipper du skruva också.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
lägg ca 40 och köp en touring och en lekmaskin :)

Du borde kunna få en 97+ touring och en 97+ lekmaskin för 20k vardera.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Köp absolut ingen arctic triple touring! Jag lovar dig att de är nå så jävulskt dålig maskin, alltså motorn, skär hela tiden. Riktigt rat.

Säger samma som "berrob" sattsa på en mountain max 700 med dubbel dyna åde, fina maskiner och aldrig nå strul, yamaha kvalité ;)

förstår att du har haft mkt erfarenhet av dessa motorer.

Jag kan inte annat än att varmt rekomendera triple touringen (om den är i bra skick, men så är det ju med allt man ska köpa). Bra med krut, perfekt som familjheskoter.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nu hade jag tänkt stanna vid köp av en skoter. 2 skotrar = dubbelt så mycket som kan gå sönder. Men tack ändå.
Ah, men dubbelt så stor chans att en skoter fungerar ;))

Jag blev tvungen att köpa en skoter till i år, för frugan har kommit på att det är kul att köra skoter... Så jag fick aldrig köra :bawling:
 

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Edge touring funkar bra både på led uch utanför. Men köp för guds skull inte 550´n. Den dricker uppemot 2.5 - 3 l milen:(
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag har ingen erfarenhet men jag var ute efter en touringmaskin innan jag köpte skotern jag har nu och fastnade för Polaris SKS.
Det verkar vara en fin skoter som går bra både på och utanför leden. Men som sagt så har jag ingen erfarenhet av den utan bara sånt som jag har fått höra om den.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag var nära att köpa mig en Tripple Touring när jag skulle byta skoter för 4 år sedan (eller 5 minns inte), men det slutade med att jag köpte mig en Mountainmax och det beslutet är jag grymt nöjd med idag. =) En ruggigt bra allroundskoter som inte är bäst på något mer än att vara just allround.

//Rob
 

Sir Ver

Medlem
19 nov 2008
8
0
1
Våmhus
Tack för förslag och synpunkter så länge.
De förslag som lagts är:
Yamaha MountainMax
Polaris Edge Touring 600<
Polaris SKS
Arctic Cat Triple Touring (med reservation)

Någon som vet hur Pantera 1000 är?
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
35000... lynx ranger mountain skulle nog bli mitt val. enkeldyna förvisso. men behöver ju inte vara ett problem om du har tänkt stoppa familjen i pulka.
finns ju lynx st 700 också. om du vill ha lite mer touring.

venture 700 är en jäkla fin famileskoter också!

ski doo grand touring

finns hur mycket maskiner som helst i den prisklassen.

btw
jo samma p-j som på mcs. men har totalt gett upp de stället. :stupid: tittar in nån gång då och då. men orkar inte skriva där längre.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Undvik Rotax 800 eller HO motorerna, ska du dra pulka så är det fel motorer.
Sen har 800an en del andra problem också.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag röstar på en SKS 700... är ett rikigt monster både rakt fram och i snön... toppar ca 160 mätarfart (iallafall den 01as jag körde) och gick riktigt bra i snön, den jag testade hade 44as matta och den gick då på rullen direkt man drog på =)

/F
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
köp en sportmaskin/crossover och montera dubbeldyna på den.
finns ju flera roliga skotrar som garanterat hadde fungerat bra med dubbeldyna.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
slå till på en venture elller mountain max ! Finns en hel del i den prisklassen å uppåt.. Du får förhoppningsvis en riktigt bra maskin för dom pengarna...
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
35000... lynx ranger mountain skulle nog bli mitt val. enkeldyna förvisso. men behöver ju inte vara ett problem om du har tänkt stoppa familjen i pulka.
finns ju lynx st 700 också. om du vill ha lite mer touring.

venture 700 är en jäkla fin famileskoter också!

ski doo grand touring

finns hur mycket maskiner som helst i den prisklassen.

btw
jo samma p-j som på mcs. men har totalt gett upp de stället. :stupid: tittar in nån gång då och då. men orkar inte skriva där längre.

Måste instämma här i att Lynx Ranger mountain är ett mycket intressant alternativ. Tål stryk också. Fast en MM är ett klart bättre alternativ än en venture enligt mig. Bara att köpa en beggad dubbeldyna och montera på MM:en istället så har du en kanonmaskin för två åkning

//R