hjälp mig med köp! NY med skoter

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
tja !

jag tänkte behöva lite hjälp med skoter, jag är ny och ska köpa min första så det blir inga dyra maskiner.

jag kan inte så mkt mer än att motorn inte ska vara svart "osig" och mattan inte ska vara utnött.

jag har hittat några förslag :

http://www.blocket.se/gallivare/Polaris_XC_500_edge_26122213.htm?ca=1_9&w=1

http://www.blocket.se/lulea/Artic_cat_ZR_700__00_25619089.htm?ca=1_9&w=1

http://www.blocket.se/pitea/Snoskoter_Artic_cat__03_26118333.htm?ca=1_9&w=1

vilken skulle ni rekommendera? jag kommer mest att köra i djup lössnö.

om ingen var bra kanske ni skulle komma med ett förslag?(a). helst nära Luleå men allt inom norrbotten är ok. jag ger er länk om ni är slöa :p

http://www.blocket.se/lulea?q=&cg=1180&w=1&st=s&ps=&pe=&ca=1_9&md=th&cxpf=&cxpt=&cxdw=&cxc2=&cxcb=&cxcn=&cxcr=&cxcy=&cxcg=&cxcu=&cxcs=&cxcw=&ccsc=&ccsd=&cchb=&ccco=&ccce=&ccca=&ccsu=&ccmp=&cctr=


tack för mig och är mycket tacksam för svar! vad menas med långa skotrar? är det mattan eller vad? om 35mm's matta är kort, vad är är en lång matta då?:D
 
Last edited:

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
dom skotrar som du länkat är endast korta skotrar och du skriver att du kommer mest att köra i djup lössnö,troligen så tar du dig ingenstans med dessa utan måste titta efter lite längre varianter om du inte ska bli sittande hela tiden,fast du kan ju se det som träning i att lyfta ;)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
För de priset anser jag att det bara finns ett val egentligen om du vill ha en maskin som går bra och tar sig fram. En Mountain Cat 800/900 2002-2003.

Om inte dessa så är de väl en Summit 600-800 du ska gå på.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
finns även lynx ranger mountain 800. ungefär som summiten men det är boggien är kraftigare och framvagnen tror jag även är bättre. men vet ej hur den går ospårat, men jag tror den går som summiten
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Sen finns ju även Yamaha Mountain Max 700. Ganska trevlig skoter, med ett galet skönt ljud!
Har själv en Summit 800 -01 som jag är nöjd med, går att fastna med, men nästan alltid lätt att få lös igen, jag har dock haft en väldans otur med magnapullen på min, har totalförstört två stycken bara i vinter.
Har även en soppaförbrukning på drygt 3 liter/mil.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jo, men RM (ranger Mountain) är lite dyrare. Men får du tag i en fin sådan för det priset så hade jag tagit den före en summit alla dagar i veckan! Sjukt rolig maskin som går bra i lössnö men som även går att köra fort på led med. Fjädringen sväljer de mesta men är ändå tillräckligt fäljsam för att klarar sig bra i lössnö. Den är faktiskt den ända skotern med trailingarmar som jag kommer riktigt överens med, jag själv brukar föredra en riktig framvagn med dubbla a-armar :)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Jo, men RM (ranger Mountain) är lite dyrare. Men får du tag i en fin sådan för det priset så hade jag tagit den före en summit alla dagar i veckan!
Jag hade nog bara valt den på en tisdag, möjligen på lördag också :hahaha:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
jag har hittat en lynx xr 500 -00'a

tror ni den blir bra att åka i djup lössnö?:)
Om det är djup lössnö så kommer denna inte att räcka till. Du kommer behöva en maskin med längre matta. Spec då du är en ovan förare så kommer en längre maskin att hjälpa dig. För att du ska komma långt med en kort maskin så behöver du nog lite mer erfarenhet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag hade nog bara valt den på en tisdag, möjligen på lördag också :hahaha:
Jahaja, vad hade du valt då?

insaizht: Det där är ju en kort.
Som sagt, summit är ett mycket bra val. Men jag håller en mountain cat högre på grund av dess högre tillförlitlighet.
 

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nja nog driver den ju på bra men eftersom att den är kort så blir den ändå ganska svårkörd. om du ska köra mycke ospårat så är det en lång som gäller
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
...vad menas med långa skotrar? är det mattan eller vad? om 35mm's matta är kort, vad är är en lång matta då?:D
Välkommen till träsket! Det träsk som så många av oss gärna går ner oss i. :)

För att svara på din fråga om vad en lång skoter är ska jag åskådliggöra detta med ett exempel.

Detta är en Polaris som kommer nästa säsong. Den har en matta som är 121 tum (i Sverige mäter man oftast mattlängd i cm på korta maskiner och tum på längre maskiner, av nån anledning), längden är alltså hur lång mattan skulle vara om man skulle skära av den och lägga ut den raklång. Detta är alltså en kort skoter. Länk till bild:
http://hwcdn.net/y5b8k2i7/cds/prod/SNO/MY2011/gallery/assets/images/wallpaper/800_rush_pro_r_1024x768_1.jpg

Detta är en till Polaris som även den kommer nästa säsong. Den har en matta på 155", och är en maskin i "det längre segmentet". Länk till bild:
http://hwcdn.net/y5b8k2i7/cds/prod/SNO/MY2011/gallery/assets/images/wallpaper/800_pro_rmk_155_1024x768_1.jpg

Skillnaden i stort är att en kort maskin har mycket mindre anliggningsyta mot snön, och därmed mindre bärighet. Precis samma sak som om du skulle släppa ur lite luft ur ett däck, anliggningsytan mot marken blir större och du får bättre fäste och/eller bärighet.
Sedan har du flera andra skillnader mellan långa och korta maskiner också, då de korta ofta är gjorda för att gå på led och ta kurvor, exempelvis. De långa är då i motsats vanligtvis utvecklade för körning i lössnö. Där ställs andra krav på chassigeometri, stötdämpning, framvagn och så vidare.

Det du nämner om 35mm förmodar jag har att göra med hur långa kammarna på mattan är. Enkelt förklarat så behöver du längre kammar ju lösare underlaget är för bättre fäste.

Hoppas detta hjälper dig! Och jag hoppas att jag inte har svamlat i nattmössan, om några av de som har mer erfarenhet har något att invända så välkomnar jag gärna er konstruktiva kritik!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Välkommen till träsket! Det träsk som så många av oss gärna går ner oss i. :)

För att svara på din fråga om vad en lång skoter är ska jag åskådliggöra detta med ett exempel.

Detta är en Polaris som kommer nästa säsong. Den har en matta som är 121 tum (i Sverige mäter man oftast mattlängd i cm på korta maskiner och tum på längre maskiner, av nån anledning), längden är alltså hur lång mattan skulle vara om man skulle skära av den och lägga ut den raklång. Detta är alltså en kort skoter. Länk till bild:
http://hwcdn.net/y5b8k2i7/cds/prod/SNO/MY2011/gallery/assets/images/wallpaper/800_rush_pro_r_1024x768_1.jpg

Detta är en till Polaris som även den kommer nästa säsong. Den har en matta på 155", och är en maskin i "det längre segmentet". Länk till bild:
http://hwcdn.net/y5b8k2i7/cds/prod/SNO/MY2011/gallery/assets/images/wallpaper/800_pro_rmk_155_1024x768_1.jpg

Skillnaden i stort är att en kort maskin har mycket mindre anliggningsyta mot snön, och därmed mindre bärighet. Precis samma sak som om du skulle släppa ur lite luft ur ett däck, anliggningsytan mot marken blir större och du får bättre fäste och/eller bärighet.
Sedan har du flera andra skillnader mellan långa och korta maskiner också, då de korta ofta är gjorda för att gå på led och ta kurvor, exempelvis. De långa är då i motsats vanligtvis utvecklade för körning i lössnö. Där ställs andra krav på chassigeometri, stötdämpning, framvagn och så vidare.

Det du nämner om 35mm förmodar jag har att göra med hur långa kammarna på mattan är. Enkelt förklarat så behöver du längre kammar ju lösare underlaget är för bättre fäste.

Hoppas detta hjälper dig! Och jag hoppas att jag inte har svamlat i nattmössan, om några av de som har mer erfarenhet har något att invända så välkomnar jag gärna er konstruktiva kritik!
det där var riktigt bra beskrivit på skilnaderna mellan lång och kort