Hjälp mig inför sesong -07-08

Råneräcer

Medlem
3 feb 2006
20
0
1
Råneå/Boden
Tja

Hade tänkt nu under 2007-2008 att börja köra skotercross som en jude!

Har en 01as supersport 550, med edge chassiet som kanske duger till fläktkyld 600 klassen?



Hade tänkt uppgradera den med lite, Nya dämpare, styrhöjjare, fotstegsförstärkare, cross styre, crosshuv, död mans grepp och kortsluta bromslyset... Vad mer behövs för att den ska tåla?

Och sen till klädseln, har ju självklart vanligt skoterställ, men frågan är, rymms skydden under det? och vad behöver man för skydd utöver; Rygg, mage, armar och knän?
Och så skor, funkar det med vanliga skoterskor eller är det bättre med crosskängor och yllesockar?

Och alla olika nummer man får, var fixar man en sån väst och dekaler?

Och till sist, hur skaffat man Svemo senior licens? Är det bara att gå till närmaste klubb och skriva upp sig så sköter dom det? (NMS-Boden)
Har grott igenom svemos sida några gånger utan resultat..

Tacksam för seriösa svar!
Mvh
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Ett par plastskidor skulle nog kunna göra han lite lättare i framvagn.
Jag bytte till plastskidor på min Lynx i slutet på säsongen och kan starkt rekomendera det.
 

Råneräcer

Medlem
3 feb 2006
20
0
1
Råneå/Boden
Ett par plastskidor skulle nog kunna göra han lite lättare i framvagn.
Jag bytte till plastskidor på min Lynx i slutet på säsongen och kan starkt rekomendera det.
Gör det speciellt mycket? Tänkte de kostar ju nån tusenlapp så...

Och plastskidor är jag inte så förtjust i, för när jag kör pappas switchback 600 -05 som har plastskidor så vill den dra åt alla håll och kanter när det blir mjukt, och så böjer dom sig väldigt lätt
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Jag kan beskriva hur jag upplevde förändringara på min maskin,(lättare styrning,enklare att manövrera,vart otroligt lätt i framvagn.) :)
Sen beror det på vilka slags plastskidor man använder, finns begagnat att få tag på om du vill komma billigare undan.
Angående att vissa plastskidor böjer sig lätt så tror jag dom gör det för att inte spricka om du t.ex. kör på en stubbe eller sten.
Enligt min åsikt så gör plastskidor väldigt mycket.

/ Passar på att önska lycka till med skotercrossen i förväg!
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
ett tips vore att även förstärka framvagnen och kanske en 44as matta och cormantstyrstål sen är väl handtagskydd alltid skönt och ha
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Tja

Hade tänkt nu under 2007-2008 att börja köra skotercross som en jude!

Har en 01as supersport 550, med edge chassiet som kanske duger till fläktkyld 600 klassen?



Hade tänkt uppgradera den med lite, Nya dämpare, styrhöjjare, fotstegsförstärkare, cross styre, crosshuv, död mans grepp och kortsluta bromslyset... Vad mer behövs för att den ska tåla?

Och sen till klädseln, har ju självklart vanligt skoterställ, men frågan är, rymms skydden under det? och vad behöver man för skydd utöver; Rygg, mage, armar och knän?
Och så skor, funkar det med vanliga skoterskor eller är det bättre med crosskängor och yllesockar?

Och alla olika nummer man får, var fixar man en sån väst och dekaler?

Och till sist, hur skaffat man Svemo senior licens? Är det bara att gå till närmaste klubb och skriva upp sig så sköter dom det? (NMS-Boden)
Har grott igenom svemos sida några gånger utan resultat..

Tacksam för seriösa svar!
Mvh
Vad för väst är det du pratar om