Hjälp mig ang detta *Xlt SP -95*

PePPsons

Ny medlem
30 nov 2004
4
0
1
Falun
Tjena fan!

Jag är fortfarande lite fuktig bakom örona när det gäller skotrar
så vill fråga er som förhoppningsvis vet lite mer....

Har hört att nån skoter blev berikad med insprutning av nåt snille, vilket så klart inte helt otippat blev en flopp.

Har fattat att det ska vara Polaris Xlt SP.. snälla.. rätta mig om jag har fel.

Peter
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Polaris RXL har EFI, jag vet inte om jag kan påstå att det blev en flopp, bra mycket trvligare än förgasare är det ju.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Efi

Nja någon direkt flopp kan man väl inte säga att efi är men en gasare e ju lättare att fel söka än ett insprutningssystem å de som anser att EFI inte är bra e väl de som har hafft problem
å inte förstått sig på det.
tanka,fylla olja.räcker inte man måste ochså se över elanslutningarna. Fukt är ju som bekant rätt vanligt på snöskotrar å efin är något mer känslig för det (lite mer sladdar å hålla reda på)
RXL/500EFI :eek:
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
konan skrev:
Nja någon direkt flopp kan man väl inte säga att efi är men en gasare e ju lättare att fel söka än ett insprutningssystem å de som anser att EFI inte är bra e väl de som har hafft problem
å inte förstått sig på det.
tanka,fylla olja.räcker inte man måste ochså se över elanslutningarna. Fukt är ju som bekant rätt vanligt på snöskotrar å efin är något mer känslig för det (lite mer sladdar å hålla reda på)
RXL/500EFI :eek:
Det där beror ju mest på vad man har för läggning, själv tycker jag det är enklare med elektroniska saker än med sånadär magiska förgasare där det händer en massa saker man inte har kontroll på.

Sen så är det så mycket renare när man skall skruva, man slipper liksom skruva, byta munstycken och annat krångel.

På sprutet är det färre mekaniska delar som kan krångla.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
DIRAVI skrev:
Det där beror ju mest på vad man har för läggning, själv tycker jag det är enklare med elektroniska saker än med sånadär magiska förgasare där det händer en massa saker man inte har kontroll på.

Sen så är det så mycket renare när man skall skruva, man slipper liksom skruva, byta munstycken och annat krångel.

På sprutet är det färre mekaniska delar som kan krångla.
SANT!
 

PePPsons

Ny medlem
30 nov 2004
4
0
1
Falun
Dabbe skrev:
Polaris XLT Special har alltså inte EFI! För mer info om Polaris modeller kolla på www.polarisman.com
Tack Dabbe, för att du svarade på min fråga.

Verkar som att jag startade en annan diskution ang min åsikt om insprutning... hehe..
Jaja, det är alltid kul att höra vad andra tycker även om inte detta var ämnet i tråden.

//Peter
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
konan skrev:
Nja någon direkt flopp kan man väl inte säga att efi är men en gasare e ju lättare att fel söka än ett insprutningssystem å de som anser att EFI inte är bra e väl de som har hafft problem
å inte förstått sig på det.
tanka,fylla olja.räcker inte man måste ochså se över elanslutningarna. Fukt är ju som bekant rätt vanligt på snöskotrar å efin är något mer känslig för det (lite mer sladdar å hålla reda på)
RXL/500EFI :eek:
Jag anser då att en skoter ska vara så enkel som möjligt för att vara driftsäker.

Om en förgasarmotor börja krångla:
1. Förgasare (skruva upp och rengör)
2. Stiften (gnista)

En efi har en hel massa grejor som kan krångla och nu menar jag en Polaris 500 efi.
1. Batteriet
2. Relän
3. Trottelgivare
4. Insprutare
5. Bränslepump
6. Höjd och tempgivare
7. EFI-box
8. CDI-box

Står man ute i skogen och har fått stopp så kan man troligen få igång en förgasar skoter, men har man en efi så är det bara att sätt igång och traska.

Sedan så kostar ju grejorna till efi'n skjortan, bara en efi-box kostar över 15000 och bara ett bränslefilter kostar också skjortan.

Men men så länge det fungerar så är det ju ett suveränt system, men om det börjar krångla som det ofta gör på dom äldre modellerna så kan det bli dyrt.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det e väl just priserna på grejerna som gör att folk väntar till dom står i skogeni stället för att göra underhåll hemma i garaget.

Har hafft en del smärre problem i skogen men e inte komponenten TRASIG vilket de sällan är så e de ju antagligen nå glapp eller krypström som slårut systemet eller dålig batteri kapasitet

Har int knallat från skogen
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Michael skrev:
Jag anser då att en skoter ska vara så enkel som möjligt för att vara driftsäker.

Om en förgasarmotor börja krångla:
1. Förgasare (skruva upp och rengör)
2. Stiften (gnista)

En efi har en hel massa grejor som kan krångla och nu menar jag en Polaris 500 efi.
1. Batteriet
2. Relän
3. Trottelgivare
4. Insprutare
5. Bränslepump
6. Höjd och tempgivare
7. EFI-box
8. CDI-box

Står man ute i skogen och har fått stopp så kan man troligen få igång en förgasar skoter, men har man en efi så är det bara att sätt igång och traska.

Sedan så kostar ju grejorna till efi'n skjortan, bara en efi-box kostar över 15000 och bara ett bränslefilter kostar också skjortan.

Men men så länge det fungerar så är det ju ett suveränt system, men om det börjar krångla som det ofta gör på dom äldre modellerna så kan det bli dyrt.

Jag håller inte med, en förgasare har ju massa munstycken och nålar och annat konstigt som man inte förstår sig på.

En EFI är ju bara elektronik, det är ju mycket enklare att hålla på med ;) ;).


För mig är det mycket enklare att laga en trasig EFI- box än en trasig förgasare.

och då du säger att boxen kostar 15'000, hur mycket kostar förgasarna? 5-8 tusen kronor styck, så skall man ha tre stycken så inte blir det billigt.

På vad vis är CDI-boxen krångligare på en insprutad skoter än på en med förgasare? eller kör du med brytarspetsar och fördelare.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Kan man laga en EFI-box???

En förgasare går inte sönder, det som händer är att den blir smutsig, ett munstycke skallrar upp eller något sånt.
Det dyraste som händer är väll att nålen blir otät, om man inte råkar tappa ett järnspett på förgasaren. :(
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag har haft mer än en utsliten förgasare. men det går ju att byta delar i dem med, precis som det gör när ett insprutningssystem slits.


Självklart kan man laga en EFI-box, det är inget magiskt med dem, men det är ju extremt ovanligt att de går sönder såvida man inte fyller dem med saltvatten en längre tid.

Däremot händer det ibland att en eller annan givare går sönder, eller att det uppstår glappkontakt någonstans, och det är ju inte så svårt att fixa.

Elektronik är tacksam att syssla med då det oftast är väldigt billiga komponenter, och ganska enkelt att felsöka, bara man förstår den grundläggande principen, Elektronik slits inte heller nämnvärt om man inte overbelastar komponenterna något fruktansvärt. däremot mekaniska delar har en förmåga att slitas ut.

Nackdelen som jag ser det med de vanligaste förgasarna är att man kan ställa bränsleblandningen i tre olika lägen. tomgång, del-last och full-last. Men de blir inte särskilt optimala däremellan, med elektroniskt styrd bränslemängd kan jag kontrollera bränsleblandningen på betydligt många fler lastpunkter och lastvariabler.
 

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
efi

jag kan bara hålla med Diravi är det bara kontakt överallt och spjällgivaren är rätt justerad så går dom ju klockrent enda egenheten jag upplevde med min 500efi var om man drog den ut ur ett varmgarage och startade den i kallt väder med en gång så hadde man förbrukat dom stiften men körde man ut så gick det bra:)

MVH Robert