Hjälp mellan rmk o summit 2014

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Hej!

Detta är rent teoretiskt då jag inte kommer yppa vilka åf:arna är.

Kör ass rmk -12 men ska byta.

Handlare 1 erbjuder mig byta till en std rmk 155" om jag betalar 21.000:- i mellan .

Handlare 2 erbjuder mig byta till en Summit 154" om jag betalar 31.000:- i mellan .

Hos bägge får jag snowcheck/bensin

Jag har endast provkört summiten så upplevelsen är väl bristfälligt jämfört mot polarisen.

Fördelar/nackdelar jag upplevt med märkena

Polaris +Överlägset smidigast att kasta omkring
+Vass motor
-kvalitetskänslan
-hållbarheten

Skidoo +Känns som man får valuta för pengarna
+otroligt förlåtande boggie hur man än landade med den.
-inte alls lika lätt att kasta omkull
-väldigt slö motor i bottenvarven.

Rent prismässigt så får jag bästa affären på skidoo´n men pengar är ju inte allt :)

Så totalt tycker jag dom ligger väldigt jämt just nu o ev kan ju nån komma med nåt som hjälper mig välja till senast på måndag.

Bägge kommer utrustas med tied och rejäla dämpare.

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
jag vill hellre ha kedjehus och bättre kylare. + att till min körning upplever jag även dom dämparna som skräp så jag har inget intresse för pro.

jag vill kunna ibland på våren kunna ta med mig ut familjen därav kylaren.
+till skidoo även med den smidiga dubbeldynan som går att få med armstöd.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
För att en std rmk ska kännas lika vass som pro/xm så tycker jag du måste byta mer grejer på den än dämparna. Så jag sätter min röst på skidoon även fast jag är polarisfrälst.

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Med tied där bak , eget vkit där fram och peak 2,5 undertill på min 12:a så pinade jag en ProRmk -13 med slp stage2 relativt enkelt så det krävs ju inte jättestora modifikationer.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men Summit är inte svår att kasta runt!

Så länge det är mjukt så kommer du upptäcka att den är fan för enkel att bryta. Skulle t.o.m sträcka mig till att säga:

Är det något som Summit verkligen är galet mkt bättre än RMK och M800 så är det just enkelheten att bryta omkull dom.

Sen om det enbart är positivt ... mja det är väl en smaksak.

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
ok , det kanske var det lite bristfälliga föret vid testkörningen .

det som fällde avgörandet var att jag tänkte tillbaka på hur många resor jag fick ta med pollen i början före jag kände mig trygg med den.
efter 5 minuter på summiten var den min bästa polare , den svalde allt jag kastade till den utan konstigheter.

jag upplevde dämparns inte alls så dåliga som jag läst/hört men det kanske var lite mer optimerat dämperi för att hålla för alla provkörningar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
dämparna är precis så jäkla kass som dom ska vara. använd skotern på sidan om leden så funkar de bra. Kör du mkt led så krävs nog en omchimsning.

jag sänker farten på leden och ökar vid sidan om. dumt att nöta på skotern när jag inte ens tycker led är roligt :)

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
ne jag har inget intresse av att vara snabbast på leden , däremot vill man ju kunna hoppa o droppa lite :)