Hjälp med variatorsetup m.m. F7 2003

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Hej!

Nu i helgen har jag till slut fått min F7 från 2003 körbar igen efter diverse ingrepp men skulle behöva en del tips/hjälp från alla erfarna här på forumet!
Det som är gjort med skotern än så länge är följande:
  • fuel reducer (kör med 300 munstycket, satt 280 på tror jag när jag köpte skotern)
  • BMP alu tratt
  • BMP stealth pipe
  • BMP y-rör
  • BMP variatorkit: supertip vikter, annan helix, primär och sekundärfjäder
  • 8T 2.86" no-slip drivhjul (för modifierad 44mm matta)
  • 20/39 drevning (22/41 original)
  • Hårdare justerbara dämpare runtom.
  • Drop brackets samt monterat boggie i lägre infästningen fram
Förra säsongen körde jag med BMP kittet installerat och fick, efter lite justeringar, det att funka hyffsat bra med 20/39 drevningen.
Till den här säsongen har jag bytt till 8T 2.86" no-slip hjul från original 10T 2.52" för att kunna köra med en 44mm matta som jag fick tag i.

I helgen när jag kunde provköra så uppstår då några problem.
  1. Tillslagsvarvet är på tok för högt och hårt för mitt tycke, ~4500 rpm. Går som inte smyga sig iväg. Jag slarvade klantigt nog bort några shims till sekundären så remmen ligger lite för högt vilket bidrar lite.
  2. Upp till ca 100 km/h varvar skotern ca 7000-7200 rpm om man inte har varm pipa då den kan orka dra ca 500 rpm mer. Runt 100-110 km/h (Där den verkade toppa i föret som var) så varvade den ca 8000-8200 rpm. Kan tillägga här att kompisens CF8 toppade ut vid ca 120-125 i föret som var.
  3. Ballata remmarna är slaka när skotern står på planmark.
Nu till mina frågor innan jag börjar skruva isär och justera mig till fördärv:
  • Bör jag byta primärfjäder till en med mjukare starttryck för att få ner tillslagsvarvet? 3500 till max 4000 tycker jag är ok startvarv.
  • Ger justering av sekundären något för tillslag och toppvarv? Jag har för mig att jag har justeringen på mitten hålet.
  • Om jag enbart ska justera supertip vikterna så antar jag att jag bör ta bort lite vikt i hälen och mitten och kanske lägga till en bricka på toppen för att få upp varvtalet där det nu är lågt? Om jag minns rätt så har jag tungsten vikterna i hälen (+7g tyngsta som går?), 3 brickor i mitten och 1 bricka ytterst.
  • Jag har funderat på sätta 22/39 drevning nu när jag bytt till drivhjul med mindre omkrets (motsvarar ca 9T 2.52" delning). Detta borde,teoretiskt vid 1:1 utväxling, ge ungefär samma topp som 20/39 gav med de gamla större drivhjulen och detta var jag hyffsat nöjd med. Någon som kör med den drevningen på en F7a med 9T 2.52"?
  • Att ballata remmarna är slaka, är det bara spänna på främre dämparen i boggien? Måste erkänna att jag kan 0 och ingenting om stötdämparsetup så här tar jag gärna emot mycket tips då jag bytt alla 4 dämpare (Front justerbart fjädertryck, främre boggiedämpare justerbar *1 samt fjäder, bakre boggiedämpare justerbar *2)
Tips mottages med glädje om vars jag bör börja någonstans. Boggien känns rätt ok förutom att den kanske är lite "lös" framtill. Största problemet just nu är att få skotern att dra som den ska med rätt varvtal, kanske få lite mer res :whistle:. Ska jag börja med drevningen och sen angripa primären? Annars måste jag väl börja om med variatorerna efter eventuell drevning?

Jag hittar tyvärr inte åt papperna från BMP på vad det är för primärfjäder i kitet jag köpte, inte heller vilken helix eller sekundärfjäder. Någon kanske har de uppgifterna tillhands vad som ingår i deras standard F7 -03 kit?
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Ingen?
Jag har försökt läsa på och förstå så mycket som möjligt från det jag hittat på nätet men har fortfarande lite funderingar.
Planen är nu följande:
  1. Ändra drevningen till 22/39 för att få upp hastigheten lite igen
  2. Eventuellt byta primärfjäder till en med lägre starttryck för att få ner tillslagsvarvet
  3. Justera vikterna i primärvariatorn för att få rätt varvtal genom registren
Funderingarna jag fortfarande har är:

Hur påverkar fjäder, respektive helix, i sekundärvariatorn acceleration och toppfart?
Jag har för mig att den helix som följde med i BMP kitet var 52/48 och det jag läst mig till om original helixen så ska den vara 53/51 på en 03as F7 SnoPro. Första siffran antar jag är vinkeln i början och sista är vinkeln i slutet av växlingskurvan? Har jag förstått det rätt att BMP helixen växlar ut långsammare än original och har långsammare utväxling "i slutet"?

Hur påverkas utväxlingen av att fjädern i sekundärvariatorn flyttas mellan de olika hålen?

I vilken ände är det bäst att börja justera, primär eller sekundär? Båda samtidigt? Eller är sekundärvariatorn mest tänkt för finjustering av utväxlingen när motorn jobbar i rätt register?

Jag vet att det är många frågor men jag vill gärna veta och förstå så mycket som möjligt innan jag börjar skruva på riktigt för att slippa göra så många fel :tongue1:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Hur många shims du har i sekundären påverkar inte ingreppet, däremot blir remmen för spänd så den driver inne i remmen å skotern drar iväg, läg remmem just ovanför skivorna så det finns en tendens att mattan snurrar då du lyfter upp den...

Ta bort vikt från vikterna närmast bulten, så den klipper minst 7800 från start, men det kanske dem redan gör? Vad den varvar med kall pipa är inte intressant, kolla så bussningarna är fräsha i vikterna och vad fu har för primärfjäder
 

Farfar

Aktiv medlem
20 apr 2012
50
0
6
Luleå
Remmen ligger lite högt på sekundären då någon tjuv tog ett par shims av mig när jag skruvade ihop den :whistle:
Mattan snurrar iaf inte när man lyfter den från marken.

Jag tror att det sitter i en blå BMP fjäder i primären men är inte säker. Jag har bett min kompis som den står hos att kolla men har inte fått svar (den står ca 6 mil bort så kan inte kolla själv). Om det är en sådan så bör fjädern ligga på 140/300. Bussningarna kändes bra sista jag hade ur spindeln, enda som jag kanske bör byta är rullarna i sekundären.

Från start så varvar den kanske 7200-7500 varm, kanske ska testa köra på original fjädern och vikta om armarna? Är det så stort hopp från 140/300 till 122/285?
Viktarmarna har totalt 14g närmast bulten och går man ner ett steg så är näst mesta man kan ha 8g totalt om jag inte minns fel; tungsten vikter 7g styck eller maximalt 4st brickor á 1g styck på varje punkt och sida.

Men då åter till en annan fråga, jag bör väl dreva om innan jag börjar pilla med variatorerna om det ska göras?
En tanke slog mig också att hastighetsmätaren är kalibrerad för 10T 2.52" drivhjul och nu har jag ~9T 2.52" så hastigheten visar nog en del fel. Blir till att ställa om den också vid tillfälle.

Edit: Sitter följande fjädrar i: BMP röd primär (170/300), BMP gul sekundär (100-160)
 
Last edited: