Hjälp med val av längd.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Behöver hjälp av er på forumet med vilken längd på skoter jag ska köpa nästa säsong.
Har idag en CF-06 som går som ett skott men är lite för kort för min körning. Min körstil har med åren blivit mer och mer inriktad på lössnökörning samt delvis lite klättring i skog. Ledkörning anser jag vara ett nödvändigt ont.

Har sneglat på dessa än så länge:

Polaris RMK 600-12
AC HCR -10 alt. -11
Skidoo Freeride
AC M800-12 om priserna kryper ner mot 100k

Vilken längd är mest lämplig att införskaffa av dessa? Eller finns det andra alternativ också?
Kommer inte bli köp av Yamaha

Tack på förhand
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Om du har 144tum nu så skulle jag vilja säga att 155"(Polaris) 153"(AC) 154"(Ski-Doo) och där i närheten skulle nog passa dig ganska bra. Bra längd om du frågar mig, tar sig dit man vill iallafall. Jag upplever att längre maskiner typ 162-163" är lite klumpigare och känns lite som en långtradare.

Men som sagt så tycker jag du ska satsa på 153-154-155 tums maskinerna, kommer nog passa dig bra! :) Lycka till

Edit: Har ej ägt någon utav maskinerna som du funderar på, dock så har jag testat dessa ett par gånger. Men hoppas det var till hjälp!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Tackar för tipsen gubbar, vill som sagt inte ha en maskin som känns för lång i trång skog där det ska klättras.

Fick prova en kompis summit 146-12 för några helger sedan och den gick riktigt bra, motorn känns väldigt "mjuk" och behaglig i sin gång, jämfört med CF:n som är mer "hysterisk".
Tycker den även var väldigt lätt att bryta omkull och lätt att smyga omkring med i tät skog. Där det däremot började bli lite brantare började dess längd visa sig.

Nu jämför jag iof äpplen med päron men jag känner att ska jag öppna börsen ordentligt vill jag inte köpa en maskin som ligger "nära" den jag har idag, framförallt inte längdmässigt, så därför faller summit 146 bort.

Beretta tror du Pro Rmk:n kommer ner mot 100k innan nästa säsong?
 

Borgarn

Medlem
6 jan 2012
14
0
1
Färjsundet
Har faktiskt sett 11or från Pro RMK och RMK assault kring 100k dock ingen -12a än dom ligger kring 114K Enligt min Blocket Stalking