hjälp med val av kolvar. Rmk 800 2015

1 mar 2022
5
0
1
31
Sverige
Hej, är inne på att byta kolvar i förebyggande syfte, har en 2015 rmk scandinavien beast som gått ca 380mil. finns så mkt att välja på och vill höra era åsikter/erfarenheter.
fixkit? gjutna/smidda kolvar? är snoX och prox bra kolvar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Skulle nog ha valt att köra till minst 500 eller rent av 600 innan nåt kolvbyte på den dära
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har en pro rmk 800 år 15 som gått 190-200 timmar runt 460 mil. Jag har tagit loss cylindern nu för portning och jag tänkte byta kolvar men de va innom spec och stenfina, inge glapp i kolvringar ens och bra komptryck. Jag kör 100 timmar till innan byte så runt 300 timmar klarar min ivf. Hur många timmar de klara beror på hur hårt den körts och om oljepumpen är fabriksiställd = snålt ca 1,5% inblandning eller uppställd till minst 2,5% i genomsnittsförbrukning. Om den är uppställd så håller en Polaris lika bra som en Arctic cat. Jag har ställt upp våra pro rmk så de tar nu 2,5% från oljebehållare samt att jag häller i 0,5% i bränsletanken då får man hållbar motor.
Jag tycker fixkit är svinbra för motorn går båden finare och de ger minst 4hk extra, den drar ca 100 varv högre i varvtal och den blir rappare. Och kolvarna är ju längre med fixkit så de vickar mindre = längre livslängd.Min 15 pro rmk har org kolvar än men Dotterns Pro rmk 13 har fixkitt och den går enormt bra och vibrationsfritt.
Fixkitt inehåller Arctic cat kolvar och de har visat sig va viktigt att kolvarna är från 2010-och nyare. Vissa fixkit lev med kolvar från 08-09 och då kan ringstopparena ligga för nära en port.
Rinab som ex har koll på vilka kolvar de ska skicka med men dubbelkolla att firman man köper av skickar med 2010- kolvar. Kolla ringstopparna noga vid mont bara!
Wössner är ju bra kolvar och finns med fixkit Fördel wössner är att de är lättast av alla kolvar.
Pro-X är bra kolvar och finns som fixkit
Spi är bra kolvar.
Snox duger gott o väl också.
Wiseco är helsmidd kolv och kräver noga varmkörning men om man är noga med det är de bra kolvar.
Köp aldrig No name eller Kimpex bara!!!
Med fixkit bör man köra i etanolläget då de ger mer effekt. OBS om man då kör 95 okt soppa som nu har 10% etanol så kan den gå för snålt! Med 98 okt är de ingen fara att den går snålt om man kör etranolläget.
 
Last edited:
Reactions: Mr T 73