Hjälp med val av fyrhjuling

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hej

Sitter och kollar på fyrhjuling i 35-45 tusen kronors klassen.

Har tänkt använda den till att ploga gården och dra lite ved från skogen samt nöjesåkning.
Har tänkt köpa en på runt 500cc kollat främst på Grizzly och sportsman.


Är det någon som har erfarenheter av dessa?
Skulle också behöva ha utrett vad som skiljer de olika sportsman modellerna åt har sett XP och x2 finns säkert fler?


Tar tacksamt emot allt tips.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Polaris Sportsman 500 med eller utan EFI. Odödlig maskin med riktigt bra 4-hjulsdrift. Borde gå att hitta en årsm 2011-2012 inom ramen för din budget (förgasarmodell). 2011 kom nya chassiet med uppflyttad kylare och allmänt modernare look. Det chassiet lever än idag.

XP är nog svår att hitta inom din budgetram.
X2 sportsman 500 kan du kanske hitta. X2 har litet flak och uppfällbar dubbeldyna. XP har lite annan framvagn än "vanliga" sportsman, lite mer påkostad instrumentering och servo. EFI på alla modeller.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Du har ju då rätt skapliga grizzlys i dina geografiska områden. Vet bara av 2ägare till sportsman. Ingen av dem rekomenderar dem. Den ena skogsägare/arbetare den andre mer nöjesåkare. Enligt dem trevlig när de går men mycket problem i varierande grad.
En på jobbet har en Yamaha, osäker om det är grizzly eller kodiac, han har den som allt i allo. Ploga, dra timmer och lite nöje. Enligt honom bara tuta och köra.
Farsgubben köpte en Dinli 700 för några år sedan för att ha till skogsarbete med timmervagn. Jag och systersonen har väl mer "spöat" den i skogen för skojs skull när man hälsat på. Har slagit runt några gånger o.s.v.
Plasten är sådär på den , men i övrigt håller den ihop riktigt bra utan att ha krånglat på ca: 350mil. Men premium klass som polaris, yamaha o.s.v är det förstås inte.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Jag har en Polaris nu och även maskinen före var Polaris. Aldrig några problem. Polaris är världens största tillverkare av ATV och att bli det kräver att maskinerna funkar. För på bruksmaskiner kommer man inte långt på några fräna dekaler och skrikigt ljud. På skotrar funkar det med sånt tydligen, bara det ser fränt ut och skriker högt så säljer det..... funktion sett med lite tidsperspektiv finns inte. Sen komma dragande med Dinli.... en konkursad kinafabrik av absolut sämsta slag, hallå! Köp en märkesmaskin av valfri sort så kommer du bli nöjd.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Nu skrev jag inte att Dinli varken har fräna dekaler vilket den inte har eller att den var att föredra. Utan skrev utifrån erfarenhet av den att den har hållt ihop jäkligt bra, för den är använd främst till att dra timmer och utan att ha krånglat alls. Vilket är mer än vad hans svågers sportsman gjort slump eller inte. Däremot skulle jag själv gå på Honda eller Yamaha om jag stod och valde.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Då det gäller märkeshjulingar så håller de ihop och funkar bra generellt. Sen är det tycke å smak vilken som är bäst. Polaris, Arctic, Can-am har alla de tillbehör som kan tänkas + lite till. Yamaha, Honda, Suzuki, kawasaki har mer sparsamt med prylar att hänga på. Men samtliga är bra maskiner. Vad du än gör, köp inte nån kina-hjuling.... det är det viktigaste.
 
Last edited:

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

CF-moto måste ju vara bäst! Den säljer väl mest... Så resonerar ju iaf BRP-anhängarna vad beträffar snöskotrarna.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Polaris är störst på ATV sett till världsmarknad. Jag har sett att CF snackar nå skit om att vara största märke i sverige? Är det sant så är det ju tragiskt att vi i lilla sverige inte har mer förstånd än så.....
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Egentligen är det ointressant vilket märke som är störst då försäljning baseras på marknadsföring från företaget, det är mer intressant vilket märke som har största andelen nöjda ägare. Vilket märke det då är oavsett skoter, atv, mc o.s.v. har jag ingen aning om. Och det är ju snudd på omöjligt att avgöra via forum på internet eftersom där är ju antigen alla bäst på allt eller så är de skit beroende på skribent och hur pass partisk eller opartisk denne är. Däremot så visst ger det ju en viss fingervisning om ett märke totalt dominerar marknaden, men ingen helhetsbild.
 
Reactions: Linkaaan

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Fast fyrhjuling är ju en nånting som används till bruksmaskin mestadels. Och grejer som ska användas till arbete måste leverera på tillförlitlighet och funktion. Funkar det inte köper brukaren av annat fabrikat nästa gång. Märkeshysteri är väl inte speciellt vanligt förekommande i den branschen vad jag då vet.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

har en grizzly 700 eps, mycket nöjd och den verkar vara odödlig. bra att den är tung me.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Polaris är störst på ATV sett till världsmarknad. Jag har sett att CF snackar nå skit om att vara största märke i sverige? Är det sant så är det ju tragiskt att vi i lilla sverige inte har mer förstånd än så.....

Cf säljer flest hjulingar i Sverige (vägreggade). Sen hur de väljer att formulera det är ju.... Ja, upp till dem.

Hade jag köpt en ny hjuling hade det blivit en CF-moto främst pga priset.

Men sålänge kawasakin gör sitt så är jag nöjd
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Cf säljer flest hjulingar i Sverige (vägreggade). Sen hur de väljer att formulera det är ju.... Ja, upp till dem.

Hade jag köpt en ny hjuling hade det blivit en CF-moto främst pga priset.

Men sålänge kawasakin gör sitt så är jag nöjd
Prisskillnaden mellan bra märken och skit typ CF är ändå för liten för att motivera köp av skit. Det skiljer t.ex cirka 20000 mellan en CF 520 och en Polaris Sportsman 570 med servo... sen blickar vi framåt 5 år och konstaterar att Polarisen gått felfritt och har ett bra andrahandsvärde medan CF'n mest bara racklat och inte är värd just nånting på blocket. Det är dyrt att köpa billigt stämmer otroligt väl på fyrhjuling.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Ja, alla har väl rätt till sin åsikt.

Det är just dedär 20 000 som gör att jag med enkelhet skulle välja en CF före en exempelvis polaris.

Jag kan göra mycket roligt för 20k.

Men så är jag ju av åsikten att CF inte racklar lika mycket som du får det att verka som (menar inte att de är problemfria, absolut inte, men de saker som brukar kunna gå fel på dem är enkelt fixade, och kostar gratis)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Det är ju varmt att pinka i brallan också... men det blir fort kallt. 20000 SEK är ändå väl investerade pengar totalt sett. Nu har jag ingen CF och kommer nog aldrig äga nån heller, men utifrån vad jag fått uppleva på fältet med dessa maskiner när kompisar som ägt dessa följt med på lite mudding så är jag inte imponerad. De har förvisso fått bra hjälp av handlaren de köpt av (PSS motor), men lika förbannat är det ju skrothögar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Lite som det jag sett med arctic, Suzuki, Honda och polaris i fält då, inget som gör mig lockad att köpa en. (säger åter igen inte att jag ser CF som bättre, men ska jag köpa skit så köper jag hellre billigt skit)
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

det är bättre att köpa en beg kvalitétsmaskin än ny "skit". tycker cf v-twin är en trevlig motor. dock verkar winchreläet krångla mycket.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Hjälp med val av fyrhjuling

Därför jag köpte mig en 90 tals kawasaki.

Winchrelät upplever jag inte som någon stor problempryl, snarare Winchen i sig självt, men då får man byta till en bättre variant (kostnadsfritt såklart). Men däremot är startrelät inte det bästa då de kan gå sönder titt som tätt, en fix som kostar 197kr som Jag kan leva med.

Men nån gång ska man gå upp på nån nyare maskin antar jag, och procentuellt reklamerar jag fler suzuki/arctic än vad jag gör Cf.