Hjälp med specifikationer växellådsolja Lynx GLX 5900 LTS -93 ?

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Som tråden lyder, vilken olja lämpar sig bäst i syncrolådan?
Kör 75w-80 standard, ser dock att det finns rekommendationer på såväl gl4 som gl5 olja...

Undrar också hur mycket man bör fylla. Sträcket på stickan motsvarar "lämplig mängd" men överfyller gärna då jag tycker det verkar lite i underkant då det är drevning och inte kedja i dessa. Tänker att från början på stickan upp till sträcket (ca 2cm) + lika mycket till (totalt ca 4-5 cm upp på stickan)

Någon som rekommenderar annat eller har andra idéer?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De flesta moderna växellådsoljor uppfyller både GL4 och GL5, så då är det inte ens formellt sett något problem.
Det farliga med äldre GL5-oljor är att de angriper delar av mässing och andra kopparlegeringar, man kan märka att något sådant är på gång genom att oljan blir grönaktig.
En växellåda där det inte finns snäckväxlar eller hypoidväxlar behöver egentligen aldrig något bättre än en GL1-olja, men med moderna växellådsoljor med bra köldegenskaper får man minst GL4 så att säga på köpet.

Tänk på att moderna GL4/GL5 har en del viktiga tillsatser som brukar lägga sig som bottensats i flaskan/dunken. Så om man inte gör av med en hel liter på en gång är det viktigt att skaka flaskan innan man tar olja ur den.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Så vad ska man dra för slutsats på oljan. Bästa alternativet för bästa peng. SAE 75/80, 75/90 eller 80/90? Tillsatser med Omega eller liknade? :)

Någon som har specifikation på mängden Olja i syncrolådan samt viskositet från BRP självt? Är bara nyfiken vad som är anges enligt rekommendationen. Finner inte detta någonstans.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Använd ALDRIG tillsatser i moderna oljor, man vet aldrig hur de reagerar med de tillsatser som oljetillverkaren har blandat i.

Viskositeten är inte så mycket att bekymra sig över i en sån här växellåda, men vill man att den inte ska vara som hoplimmad vid riktigt svår kyla ska man kanske sikta på en SAE 75W-någonting.

Tyvärr har jag en känsla av att det är svårt att hitta bra och exakta specifikationer från tillverkarna om såna här saker. Ofta är det så att den ena handen inte vet vad den andra gör, och det har hänt mer än en gång att den avdelning som har i uppdrag att ta fram verkstadshandböcker och annan dokumentation är befolkad av omplaceringsfall som alltför lätt får saker om bakfoten.
Men när det nu finns en oljesticka med ett streck så finns det ingen anledning att misstro det.
 

prodant

Ny medlem
15 maj 2013
1
0
1
Piteå
Det här är en gammal tråd, men alltid kanske det hjälper någon i framtiden?

Instruktionsboken för 'GLX 5900 Syncro' säger att det ska vara denna typ av olja och mängd.

Växellåds/kjedjehusolja:

API klass GL5 eller GL4
SAE80W-90 (-20 Celcius)
SAE75W-90 (-40 Celcius)

Rymd:
Växellåda 0,5 L, Kjedjehus 0,3 L
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Spelar inte så stor roll. Se däremot till att överfylla växellådan ordentligt, med "rätt" nivå tenderar lager längst upp i lådan börja skära så småningom. Vissa fyller dom rent utav fulla men det kan väl vara att ta i, men ordentligt med olja ska dom ha!