Hjälp med skoterval!

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Hej! Jag är på väg att köpa min första skoter och blir bara snurrigare ju mer jag letar. Jag har en idé om att jag ska åka lite led, lite utanför, lite till stugan på vintern och då kan jag även behöva dra en pulka. Som jag har förstått så pekar det mesta mot en crossovermaskin. Jag hade först siktat in mig på en Phazer xtx, ny för i år. Sen drog jag åt en Nytro för jag tänkte att jag kanske skulle tröttna på Phazern rätt snart. Och för att göra det hela krångligare så lägger jag även till Ski-doo renegade 600BC. Hur ska jag tänka? 2 el 4 takt, stor eller liten. Jag kan tillägga att jag är 176cm och väger 68kg så jag är ju ingen jätte. Om ni har andra förslag så är jag öppen för dom.
Hjälp sökes!!??
Mvh Jonas. :)

ThinhO

Välkänd medlem
15 sept 2009
264
0
16
Umeå
För att dra pulka är det tacksamt med fyrtakt för de som åker bakom, jag skulle aldrig vilja ha en fyrtakt (exkl en med turbo) för jag vill ha rappheten. Låter som att du inte kommer hoppa nå hemskt mycket eller va ut på crossbanan utan lite ledracing, nån böj i det fria och pulkkörning. Gå på en fyrtaktare! Nytron är fin. Lite tyngre men de är ju en fyrtaktare.

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Tack för det. Såna saker som man inte tänker på som nybörjare. Kan man satsa på en 153" eller blir det för srårkört på leden eller i skogen?

// Jonas.

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Vill minnas att den fick en hel del kritik pga att dom vibrerade ganska mycke å gick väl inte överdrivet bra, köp hellre nyare 800...
Sen är de väl lite si å så å dra pulka med en mountain, dom är ju absolut inte byggda för de, å vissa hävdar att chassit kan spricka å gå av, medans de för andra verkar funka helt ok... Inte är de väl den ultimata ledskotern heller, RMK mfl är kompromisslösa djupsnömaskiner, och saknar den stabilitet och fjädring som crossovers å sportmaskiner har...

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
En x-ride Yamaha ligger ju i rätt bra kurs. Årets ligger väll på 129k utan att pruta?
Det är ju en freeride maskin så den är bra i snö, hyfsad på led, hyfsad kylning, fantastisk kvalite men tung om du fastnar. Är 125-129k för dyrt så köp en begagnad.

Renegade är en bra allround skoter men det är kopplad boggie så den är styv i djupsnö men sagolik längs leden.
Vill du ha rolig lekskoter så köp hellre då en Lynx Boondocker 3700 600 eller Polaris Assault 600. Extra boggie hjul, isrivare och du kan lätt dra släde på kortare turer. Du kan hänga på de flesta längs leden även om de blir lite nervösa men du kommer ha fantastiskt roligt i lössnö.

Det finns ingen maskin som är bra på allt och är du lite nybörjare så måste du chansa lite. En freeride maskin tror jag kan passa och låter det vettigt för dig så köp en och pröva ett år. Tror du att de blir för jobbiga för dig att piska led (om det är vad du tycker är roligt) så pröva en Rengade, eller x-trim 600 ny eller begagnad.

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Tack för dom tipsen. Jag har nu kollat över budgeten och tror att jag hamnar runt 50k i inköp. Har hittat en renegade 800x-06 som gått ca 400 och en switchback 900-06 som gått straxt under 400. vågar man satsa på dessa maskiner? Jag är inte sugen på att skruva för mycket.

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Inte polaris 900. Om du funderar på en phazer så är en 2 takt 600ho en monstermotor i jämförelse. En äldre/hyffsat använd 800 kräver i regel alltid mer underhåll än en 600. Kolla efter typ polaris 600 shift/switchback alt. Ski doo 600 sdi.

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Du startade tråden med att du funderade på en Phazer xtx som kostar 90 000. Nu har du en budget på 50 000?

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Ja!! Ibland blir man tvungen att prioritera om. Gäller i alla fall mig. Men jag vill inte ge upp drömen helt.
Är det OK?

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Lever i upp och nervända världen men nu är det klart. Det blev en
crossfire 800 LE-2011 som gått 360 mil. Längtar efter premiärturen.
Tack för alla svar som hjälpt till att komma till beslut./J.

wagge

Aktiv medlem
26 nov 2013
72
0
6
Stockholm
Nu har jag provkört en liten sväng och det är ju ett djuriskt ös i denna maskin. SÅÅÅÅÅÅÅ himla nöjd. Kan ju klart rekommendera denna maskin om det är någon som går i köptankar.