Hjälp med skoterköp touring

Superlinken

Medlem
18 nov 2014
18
0
1
Västernorrland
Har börjat kolla runt på en skoter som hela familjen kan åka ut med, alltså en touringskoter för 20-40 tusen.
Många har gått runt 1000 mil och har inte renoverats i motorn. När bör en touringskoter motorrenoveras? Är det stor skillnad på olika motorer? Vilka motorer fungerar längst utan att man behöver renovera dem? Kan man höra på motorljudet att det är dax för renovering? Förstått att 4-taktarna håller längst men de blir nog för dyra för oss.
Har kollat lite på skotrar med 600 motorn istället för 550 då jag hört att 550 är fläktkylda och inte är lika hållbara.
Fläska på med tips och info om vad man ska tänka på inför ett beg.köp, vad man ska titta på och ge gärna tips på hyfsat pigga touringskotrar, vilka svagheter/styrkor olika motorer har, servicintervall med kolvbyte mm.
Oerhört tacksam för all info som jag kan få.
Med vänlig hälsning, Anders
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: Hjälp med skoterköp

Att 550 skulle vara mindre hållbar än 600 håller jag inte med om.

Det enda jag kan komma på är att 550:n är mer känslig för läckande insugsgummin och skitiga förgasare men man måste ju sköta underhållet på alla skotrar.

Men 600:an drar i och för sig en halv liter mindre per mil och har fler hästar så det kan ju vara ett argument.

Men det högre effektuttaget och den ojämna kylningen på 600:an gör att man måste vara mer noggrann med kovlbyten.

Så det finns fram och baksidor på allt.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Sv: Hjälp med skoterköp

Min favorit är Lynx Ranger King 600:a, gärna den med extra långt band, 396cm och ledad förlängning.

Haft en sådan som jag tyvärr sålde för några år sedan.

Mycket fin maskin.