Hjälp med olje påfyllning!

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Hej alla. Har en ski doo formula plus som jag tänkte fylla på olja i olje tanken. Den föra ägaren kommer inte ihåg vad det är för olja i den. Den är ungefär 1/4 full. Går det att hälla i nån bra olja bara och blanda då? Eller vet ni vad det ska vara för olja i en sån skoter

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Jag fyller bara på men olja..bara den får smörjning, de är väll viktiast? annars fr du väll tömma år den..finns nog ingen speciell olja bara du vet hu många procent du ska hälla i :) Lycka till! :)

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
jo, men det är separat olje tank. Så jag lär fylla på där. Å jag har hört at mna inte ska blanda olika oljor i en bil iaf. Så jag blev lite osäker, för jag vet inte vilken olja som är i. Men någon som vet vad det bör vara för olja i en sådan?

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
jo, men det är separat olje tank. Så jag lär fyllapå där. Å jag har hört at mna inte ska blanda olika oljor i en bil iaf. Så jag blev lite osäker, för jag vet inte vilken olja som är i. Men någon som vet vad det bör vara för olja i en sådan?
bara att ta vilken 2-takts olja som helst. spelar ingen roll om du blandas 2 olika sorter. jag har då blandat olika oljor i mina skotrar och har inte fått några problem.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
bara att ta vilken 2-takts olja som helst. spelar ingen roll om du blandas 2 olika sorter. jag har då blandat olika oljor i mina skotrar och har inte fått några problem.
okej, jag hade bara hört att det inte är så jätte bra för att dom kan ha olika egenskaper... Men är det bäst med syntetisk eller mineral olja i en sådan "racer"

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
bara åk ner på ok och köp deras skoterolja, den är billig och är bland det bästa 2t oljorna som finns där ute (enligt en 2t oljetest i en skotertidning). Och ja det går bra att blanda 2T olja

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
bara åk ner på ok och köp deras skoterolja, den är billig och är bland det bästa 2t oljorna som finns där ute (enligt en 2t oljetest i en skotertidning). Och ja det går bra att blanda 2T olja
okej, vad kostar en sån olja då?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
okej, jag hade bara hört att det inte är så jätte bra för att dom kan ha olika egenskaper... Men är det bäst med syntetisk eller mineral olja i en sådan "racer"
HELSYNTET! Om du har en race skoter :p Nutidens mineraloljor fungerar säkert också, men jag fick rekommendationer att enbart köra helsyntet! :p

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Har ju en formula plus å jag har ju olja i tanken ca 1/4 dels. Jag tänkte åka och köpa på okq8... den ska ju vara bra? Men den går väll lika bra att blanda som andra och vilken är det jag ska ha? Är det q8 extreme eller vad den heter eller nån annan skoter olja?