Hjälp med lite matte (ska bocka fyrkantsprofil)

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tjenare!

Tänkte göra en ram som ser ut såhär:


Jag räknade ut att sträckorna skulle bli såhär:


Alltså är hela sträckan 444mm. Men då är ju frågan vars ska jag bocka om jag änvänder tex 20x20mm fyrkantsprofil? Man måste ju räkna in tjockleken på materialet. Hade det art 1mm plåt jag skulle bocka hade man ju kunnat bocka 45grader efter 152mm sen bocka 45grader igen på andra sidan efter 152mm.

Nån som fattar
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Bocka 4-kantrör är väl inte det enklaste att göra om det skall se snyggt ut, och med skarpa vinklar är det helt omöjligt. Får du till bockningar i 4kantprofil?

Skulle själv välja kapa/svetsa-metoden och sedan värma upp för att minska risken för härdsprickor kring svetsen.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har faktist bockat fyrkantsprofilen idag. Gick suveränt, men blir ju såklart inte lika snygga bockar som när man bockar plåt. Men jag blev iaf nöjd.
Använder nån speciell "bockningsmaskin" som man bockar fyrkantsprofil eller rundjärn tex

Ja det är ju klart att det det kommer vika sig, men det gör inget, och det visste jag redan...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fick du skarpa hörn som i bilden?

Tror inte att det blir någon vidare hållfasthet i själva bockningen. Hade hellre lekt med svetsen.
Nej det är väll omöjligt. Det blir ju veck. Hållbarheten är det inget problem med, eftersom den ska sitta under dynan på bakdelen och hjälpa till som ett litet stöd och vara fäste för baklyktan
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Nej det är väll omöjligt. Det blir ju veck. Hållbarheten är det inget problem med, eftersom den ska sitta under dynan på bakdelen och hjälpa till som ett litet stöd och vara fäste för baklyktan
Du kan ju posta bilden från lynxtalk så får alla här också se resultatet.

Såg ju faktiskt bättre ut än jag hade förväntat av en sån bockning.