Hjälp med hastighetsmätare!

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
Jag har nyss köpt min skoter och hastighetsmätaren fungerar inte. Vad tror ni att jag ska göra för att få den att fungera?
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
ang. hastighetsmätare

1. Finns det någon wire?
2. Är wire hel?
3. Finns det någon "vinkelväxel"? (drives av drivaxel)
4. Det finns en liten "wire" mellan drivaxel och vinkelväxel, är den hel?
5. Fungerar "vinkelväxel"?
6. Fungerar hastighetsmätare?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan det vara så enkelt att han du köpte skotern av är en liten fuskare och har skruvat ur hastighetsmätarwiren för att det ska se ut som om skotern har gått mindre än den egentligen gjort, och så har han glömt att skruva in den igen.

Kolla under huven där kabeln går in i hastihetsmätaren om den är urskruvad.
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
<PolarisRacing> skrev:
Kan det vara så enkelt att han du köpte skotern av är en liten fuskare och har skruvat ur hastighetsmätarwiren för att det ska se ut som om skotern har gått mindre än den egentligen gjort, och så har han glömt att skruva in den igen.

Kolla under huven där kabeln går in i hastihetsmätaren om den är urskruvad.
Nej, han sa att den inte fungerande.
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
HPD skrev:
1. Finns det någon wire?
2. Är wire hel?
3. Finns det någon "vinkelväxel"? (drives av drivaxel)
4. Det finns en liten "wire" mellan drivaxel och vinkelväxel, är den hel?
5. Fungerar "vinkelväxel"?
6. Fungerar hastighetsmätare?
Tack för tipsen, ska kolla upp det.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Felsökning

Jag skulle lossa wiren från själva mätaren, palla upp skotern och gasa lite för att se om wiren snurrar.
Om den gör det så är det mätaren som är trasig, skurva upp skiten och försök laga själv eller köp nytt!
Mest troligt får du ingen snurr på wiren eftersom att dom är ganska känsliga och går sönder lite nu och då, men dom är också enkla att byta så det är bara att slanta upp den där dryga hundringen och skaffa en ny.
 

Bbulan

Medlem
17 dec 2004
28
0
1
Sandviken
jag har nyss lagat min hastighetsmätare och felet var att vinkelväxeln som sitter på kedjehusetskåpa hade gått sönder..

I mitt fall så hade själva muttern som fäster modulen mot kåpan spruckit av någon konstig anledning. Enda alternativet för mig var köpa en ny vinkelväxel (450kr).

Men de tipsen som HPD gav dig ger dig förmodligen orsaken till att den inte fungerar!!
Lycka till!!
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
inte wire...

Det är inte vajern som de är fel på iaf. den snurrar. men vad kan då va fel, då måste väll felet vra i hastighetsmätaren? men vad?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Vinkelväxeln sitter före viren, så om viren snirrar när man kör (även med viss belastning?) så skall vinkelväxeln vara hel.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
NisseSune skrev:
Det är inte vajern som de är fel på iaf. den snurrar. men vad kan då va fel, då måste väll felet vra i hastighetsmätaren? men vad?
Ajdå, om wirestumpen som går in i mätaren snurrar så måste det ju följdaktligen vara mätaren som är trasig.
Riktigt hur en mätare ser ut innuti vet jag inte men om den går att skruva isär så är det ju bara att öppna och kolla om något ser trasigt ut, eller så ringer du runt till skrotarna och försöker få tag på en beggad.
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
Jag har nu skruvar bort nästan allt i mätarn och upptäckte att det var själva "nålaxeln" som gick så trögt så att den inte orkade driva runt nålen. Så jag smörjde lite å satt ihop allt och då fungerade den. men eftersom att de inte är någon snö så kan jag inte kolla om den går rätt:(
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Jag har arbetat en del med min mätare och om man mixtrar med mätaren så kommer den aldrig att visa rätt mer. det är min uppfattning. :(

Lynx enduro -94
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
men min visar ganska rätt nu, jag jämförde med en kompis och de visade nästan lika när vi körde bröved varandra.