Hjälp med felsökning Polaris Frontier 2003

Anpa76

Prospect sledder
5 apr 2018
2
0
0
Kalix
#1
Jag har en Polaris frontier 2003 som beter sig märkligt när den blir varm. Lite som att den går över i felsöker läge. Jag har kollat fel koden och den säger 5 1 injector 1. Skotern går som den skulle gå på en cylinder.

Har kollat insprutningen och mätt motstånd och liknande men inte hittat avvikelser. Även kollat temp sensorn utan avvikelse.

Den går hur fint som helst även på tomgång när den är kal och första kilometrarna, men kör man lite långsammarenär den är varm så tappar den all kraft och låter riktigt illa. Som sagt som den går på en cylinder.

Jag hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig i rätt riktning.

Tack på förhand.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
25
1
3
#2
Kan var många olika saker som kan göra att maskinen beter sig som den gör, men kompression är ju att föredra både kall och när problemet uppstår när den blivit varm.

Har du lyft på ngn tändhatt och vet vilken cylinder som felar, ger den gnista på bägge när felet kommer,
Ventiljustering kanske, tändstift
Voltregulator som inte ger rätt spänning
tändspole, stator, bränslepump, bränslefilter, mm
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
3
36
Sundsvall
#3
Konstiga elfel på Polaris beror alltför ofta på kabelfel av olika slag - slarv vid tillverkning av kabelstammar, pressning av kontaktdon, fel hopsatta kontaktdon som inte blir så fukttäta som det var meningen mm. Är det inte på en del Polaris det sitter ett skarvkablage till spridarna som har ställt till mycket bekymmer?

Så ett tips är att ohmmäta alla ledningar som har med spridarna att göra - dels kolla att det verkligen är kontakt på rätt ställen och dels att ingen av dem har kortslutning eller överledning till någon annan ovidkommande ledning som går intill i kabelstammen.

En spridare KAN vara felaktig på ett sätt som diagnossystemet upptäcker fastän den verkar frisk vid ohmmätning. En del insprutningssystem känner av spänningsspiken som uppstår då spridaren stänger, för att detektera att spridaren verkar fungera. Om den spänningsspiken saknas eller blir för liten, t ex för att kärnan i spolen i spridaren har fastnat och inte kan röra sig eller för att det finns ett kortslutet varv i spolen, så dyker en felkod upp.
Så ett annat tips är att byta plats på spridarna och se om felkoden följer med eller inte.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
6.918
7
38
Kramfors
#4
Iom att den börjar skramla varm skulle jag lyft ventilkåpan och kollat lyftvipporna. De är ju stenåldersteknik på den motorn typ som en volvo b18 med stötstänger. Kolla ventilspelet och om någon vipppa sitter löst. Ventilspel som är för tight brukar göra att motorn går dåligt varm och de brukat vara svårtstartade varm.
Kompprov är också bra att ta och de går faktiskt att ta på denna modell för den har ingen autodekomp som de flesta andra 4-taktstwinnar och enstånkor har.
 

Anpa76

Prospect sledder
5 apr 2018
2
0
0
Kalix
#5
Tack för all hjälp.

Jag tog lös kontaktdonet till styrenheten igår. Full i något som verkade vara liknande vaselin typ. Tydligen är det något man sätter i kontakten från fabrik för att undvika fukt osv.

Dränkte kontakten och boxens kontaktytor i elektronikspray så jag fick bort all gegga (som kanske ska vara där).

Nollade sedan felkoderna och provad, och sim salabim så TYCKS skoterna fungera. Ialallfall mycket bättre. Inga felkoder och inget illalåtande.

Låter iofs för lätt för att vara sant efter alla mätningar och annat jag gjort, men den ska provas ordentligt i helgen. Om det inte löste problemet så får jag gå igenom listan av värdefulla tips jag fått här.

I värsta fall lyda mekanikerna på den lokala verkstan som sa "ska jag rekommendera något så är det att sätta en tändsticka i den".....

Tack för all hjälp /Andreas