Hjälp med att tömma oljan i kedje huset

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Måste man öppna kedjehuset för att tömma ut oljan
när man ska byta den?
Jag har back på min mach Z -98 och hittar ingen av rinnings plugg!
Hur gör man?
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
byta kedgehusolja...

>Måste man öppna kedjehuset för att tömma
>ut oljan när man ska byta
>den? Jag har back på min
>mach Z -98 och hittar ingen
>av rinnings plugg! Hur gör man?
>

Jag har en Formula 500 98 och har samma problem.......Det jag fick göra var att ta av avgaspipan (mer plats så) å sen öppna kedgehuset.....jag la fullt med trasor i botten så att jag inte fick olja överallt...... Det kan vara lite knepigt att komma åt vissa bultar, men det går.. Lycka till

 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Suga upp oljan?

Kan man inte suga upp oljan? Visserligen får du inte upp allt metallspån och du ser heller inte hur kedjan ser ut, men oljebytet blir mycket lättare på det sättet.
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

jag suger då upp oljan, magneten i stickan tar ju det mesta om inte alla spån, man kan ju ta upp kejehuset och kolla upp kedjan, men det behövs definivt inte för att byta oljan
 

Frozen

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Vilhelmina Sverige
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

Har ski-doo verkligen ingen plugg, låter konstigt. På min arctic sitter den då iallafall in i bandtunnel, lite klurigt att komma åt, men betydligt lättare än ta loss kedjehuset, och riskera att packningen blir skadad. Ett tips att kolla att det verkligen inte sitter nån plugg nånstans.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

Lynx har då ingen plugg på sina, jag tycker det är ganska enkelt. Pipan tar ju inte många sekunder att slita lös och locket sitter ju bara med 4-5 skruvar, jag har gjort ett hål med en gummiplugg i baljan under kedjehuset. så alla olja rinner då ut genom det hålet, blir mycket mindre söl på det viset!
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

var lite knepigt att ta lös staget som sitter mellan framdämparna... annar går det fort att ta lös avgassystemet!

är det normalt att det är rätt mycke spän på stickan?
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

På nyare Lynxar sitter det en torxplugg i botten och likadant på Ski-Doo antar jag eftersom de har samma hus. På en del tidigare modeller sittr det en insex i botten. Finns det inget annat går det alldeles utmärkt att suga ur oljan genom hålet för stickan. Stickan har ju magnet så det är inte så kinkigt om man får ur vaenda droppe. Byt hur som helst olja varje år och rengör stickan ofta. Pumpar finns att köpa tex på Biltema och kanske på Duells eller liknande firmor.
 
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

ta loss nödvändiga saker så att du får loss kedjelocket lätt.. sen tippar du upp skotern så att kedjehuset blir horisontellt. sen skruvar du upp skiten och gör vad du vill med oljan, t ex häller ur den, suger upp den, torkar med trasa.. ev ser du att allt är grett och behöver inte byta..

lycka till med tips från proffsen!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

Det verkar vara rätt vanligt att det inte finns någon avtappningsplugg alls. Men oftast finns det ju en grop med ett dräneringshål i bukplasten under kedjehuset så det är bara att ställa en balja under, ta av locket, låta det rinna och sedan torka upp sölet i motorrummet. Hur som helst brukar det vara en bra idé att titta till kedja och spännare, och torka ur bottensats samtidigt som man byter olja.
 

Grek

Välkänd medlem
1 jan 2000
252
0
16
Luleå Sverige
RE: Hjälp med att tömma oljan i kedje hu

På min Arctic så finns den en längst fram på kedjehuset, bara skruva loss och kolla. Inga som helst problem. Kankse bör tillägga att det är back på den också, om nu det skulle vara ngn skillnad?!
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
RE: va drygt....

No problem, rev min mach1:a tog inte långtid alls....dock lite söligt men men
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: va drygt....

Jag håller med det vore ju inte så svårt att sätta dit en plugg,från början.Men Polaris har bottenplugg........det kanske går att sätta diit en själv? :)
mvh: Bosse........