Hjälp med analys av haveri - nu spridare!!

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Cfi4 800 2010 500mil som skurit på pto sidan, runt hela kolven. Nån ärthjärna har bytt EN kolv nån gång, den kolven har skurit. Den andra, som är original, ser klockren ut. Den skurna kolven ser dock bättre ut på kolv toppen. Mag sidans kolv ser väldigt ren ut, lite för ren. Sen en sak som var knepig, det var tomt på olja mellan filter och pump, kanske var ett par cm olja längst ner. Alla slangar från pump in till motorn fulla. Väldigt kladdigt och fint på mag, väldigt torrt på skurna pto sidan. Inte i motorn, men avgasport och ves etc är kruttorra jmf med mag där det dräller av olja typ.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Den skurena cylindern ser ut att ha fått för lite soppa. De syns genom att de kolvtoppen är sotig utan spolmärken och den har lite spikmärken vid utblås på kolvtopp. Den cylinder som klarat sig har däremot enorma spolmärken så den har fått mer än tillräckligt med soppa. Jag tror inte de är oljerelaterat då de skiljde så mycket i bränslemängd mellan cylindrarna. Jag skulle lämna in spridarna för flödestest eller köpa ny till den skurena sidan. Om spridarna skulle visa sig va ok så kolla soppa trycket att de är ok jag tänker bränslepump felar. De hade varit bra att få se topplocket inv också.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Har nu insett att kolven som skurit är ensmidd wössner, kolven som ser okej ut är original. Wow! En smidd och en gjuten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Har nu insett att kolven som skurit är ensmidd wössner, kolven som ser okej ut är original. Wow! En smidd och en gjuten.
De gör inget att de är olika kolovar men en smidd skär lättare om den får lilla minsta för lite soppa. Köp absolut inte smidda kolvar leta Prox kolvar i första hand Spi i andra hand. Org kolvar är ju oftast bäst men för dyr.
Cylindern ser bra ut den behöver nog bara saltsyratvättas ev lite slipning/täljning med kniv där de är klumpar av aluminium.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Topp! Bild 1 ok, bild 2 skuren.

Edit: Ser ut som att det spikat lite, ja...

Edit2: ja den gick i etanol läge då, sladd utdragen och då får den mycket soppa. Så det är nog spridarna.

Toppen bekräftar toksnål gång de finns inte tillstymmelse till spolmärken. Men andra toppen är åt andra hållet för mycket soppa.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Låter som förra ägare haft problem med snålgång på pto. Bytt kolv å kört på etanolläge.
Gissning...
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Det är jag som dragit i etanol läge just den tur när den skar, jag ville se om jag kunde känna skillnad - så det är nog jag som spolat den full i soppa! Förra ägaren sa att "förra ägaren har bytt kolvar för hundra mil sen" och vem-det-då-är verkar då ha bytt en spridare på den sidan också. Den spridare har dock ingen gul prick som övriga och framförallt är den väldigt skitig i toppen till skillnad från de andra tre...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Ok etanolläget förklarar spolbilden på den braiga cylindern. De va händelsevist inte luftläckage vid insugsgummi eller packbox vevaxel på den skurena cylindern? De är inte så dyrt att skicka in spridare före flödestest och tvättning så de är nog säkraste billigaste åtgärden du bör göra. Jag vet dock inte på rak arm vart man skickar spridarna men de flesta stora biltrimfirmor bör fixa det såsom PPF Racing. Hör med dem först och kan inte de kolla spridarna så rek dem fler firmor som kan. pure-pf.com/wp_new/?page_id=104
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Insugsgummit ser mkt bra ut, tätningen på veven ska jag byta.

Enda läkaget är glipa i luftburk (ska fixas) samt mellan förgasare och luftburk (icke åtrdragna slangklämmor - fixas förstås) men inget av det förklarar det här - tror jag...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Insugsgummit ser mkt bra ut, tätningen på veven ska jag byta.

Enda läkaget är glipa i luftburk (ska fixas) samt mellan förgasare och luftburk (icke åtrdragna slangklämmor - fixas förstås) men inget av det förklarar det här - tror jag...
Du har rätt luftläckage före förgasare eller insprutsspjällhus spelar ingen roll såvida inte snö kommer in där. Allt pekar på brist av soppa från spridare för även med luftläckage borde inte kolvtoppen och toppen va så sotig de borde ha lite spolbilder även med luftläckage.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Dags att montera ihop allt. Men - ska jag röra botten eller bara låta den vara? Allt ser ok ut, det känns inte som att det är några problem med veven. Haveriet var extremt lugnt i förloppet, typ som att trycka på nödstoppen i 20km/h - den bara somnade. Jag tror inte det hänt nåt - men ska jag ändå riva botten och känna på lagren? Om jag nu inte river botten, ska jag byta packboxar eller är det overkill? Känner att jag vill ha ihop den nu men jag vill ju inte klanta ihop den bara.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Dags att montera ihop allt. Men - ska jag röra botten eller bara låta den vara? Allt ser ok ut, det känns inte som att det är några problem med veven. Haveriet var extremt lugnt i förloppet, typ som att trycka på nödstoppen i 20km/h - den bara somnade. Jag tror inte det hänt nåt - men ska jag ändå riva botten och känna på lagren? Om jag nu inte river botten, ska jag byta packboxar eller är det overkill? Känner att jag vill ha ihop den nu men jag vill ju inte klanta ihop den bara.
Det är väl klart att du ska kolla när det ändå är isär och naturligtvis byta linjärtätningar. Blir så mycket krångligare sen..😉
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Rör inte boitten den är nog fine men spola ur den noga med lacknafta eller diesel och blås med tryckluft för att spola upp ev spån ,dra även runt papper intrulat mellan vevskinkor och kolla att de är fritt från spån. Men du kan inte starta o köra utan byte av minst den spridaren eller skicka in för kontroll och rengöring. Startar du nu skär den omg. Men kolla vevaxeltätning visuellt utifrån ta lös variatorn och skyddsplåten o besikta noga. Om den är trasig är den orsaken till haveriet. Och när du väl startat den ha den på tomg och spruta startgas mot packboxen och lyssna om motorn reagerar på det och gör den det måste den bytas. Den går byta utifrån isåfall.
 
Reactions: SevenEight

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Rör inte boitten den är nog fine men spola ur den noga med lacknafta eller diesel och blås med tryckluft för att spola upp ev spån ,dra även runt papper intrulat mellan vevskinkor och kolla att de är fritt från spån. Men du kan inte starta o köra utan byte av minst den spridaren eller skicka in för kontroll och rengöring. Startar du nu skär den omg. Men kolla vevaxeltätning visuellt utifrån ta lös variatorn och skyddsplåten o besikta noga. Om den är trasig är den orsaken till haveriet. Och när du väl startat den ha den på tomg och spruta startgas mot packboxen och lyssna om motorn reagerar på det och gör den det måste den bytas. Den går byta utifrån isåfall.
Hmm..hade inte läst hela trodde blocket var isär..sorry.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Rör inte boitten den är nog fine men spola ur den noga med lacknafta eller diesel och blås med tryckluft för att spola upp ev spån ,dra även runt papper intrulat mellan vevskinkor och kolla att de är fritt från spån. Men du kan inte starta o köra utan byte av minst den spridaren eller skicka in för kontroll och rengöring. Startar du nu skär den omg. Men kolla vevaxeltätning visuellt utifrån ta lös variatorn och skyddsplåten o besikta noga. Om den är trasig är den orsaken till haveriet. Och när du väl startat den ha den på tomg och spruta startgas mot packboxen och lyssna om motorn reagerar på det och gör den det måste den bytas. Den går byta utifrån isåfall.
Planen är att skicka spridarna på uppmätning för att bekräfta att minst en är pajj - har chans köpt två flångnya redan!

Tätningen ser bra ut, det är rent och fint kring den. Har inte kollat mag, ska kolla den sidan med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Kanon att du köpt nya spridare... ANG egt så är de en billig försäkring för då ser du om tempen stiger på någ cylinder.
Jag kör både egt och lambdamätare men jag trimmar hela tiden därav bådeock. En fördel till med egt är att du kan undvika vissa farter och varvtal där motorn går snålast,,alla motorer går snålt och hett i vissa farter o varvtal. Ex den kan gå hett någonstans vid 70-120kmt på hårdspår och då kan du undvika just den farten . Du kan med andra ord få motorn att hålla än bättre även om de inte blir ett regelrätt fel. KÖPKÖP KÖP KOSO är billiga på twostroke.se har jag för mig men köp dubbelmätare en för varje cylinder såklart!
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Har fått tillbaka spridarna från mätning nu och de är inom 1% både vid simulerad fullast och vid simulerad tomgång... Jävla skit. Ingen av spridarna "pinkar", alla har jättefin bild. Så nu då?

Av nån anledning då så har ena sidan fått för lite soppa. Det KAN inte vara brist på soppa för andra sidan har ju formligen badat i soppa. Så pump och filter är ok. Nån av spridarna på pto sidan har alltså inte funkat - men i test så har den rätt kapacitet.

Osynkade spjäll?
Dålig tätning på veven?
WHAT?
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Håller man upp själlen mot solen ser man helt klart skillnad mellan dem. Man ser också att det dragit mer luft på den sidan på låga spjällöppningar för den är liksom ren-sugen på den magra sidan men ganska skitig på den normala sidan. Men ska det "räcka"? Obehagligt skitiga spjäll dock.

Tätningen på veven, ska man inte se att den läckt? Det är snustorrt kring den, väldigt rent och fint. Kanske för rent?

Har inspekterat kablaget och kan inte hitta nåt där heller.