Hjälp! Mattbyte Ranger King

Bratten

Medlem
15 nov 2010
22
0
1
Örebro
Skulle till att göra mitt första mattbyte någonsin på min Ranger King -96 nu i helgen och det blev ju ett totalt misslyckande... fick ju f..n inte ur drivaxeln! :blink1:

Jag har alltså tagit ur boggin och fått bort (vinkelslip) lagret på variatorsidan. Drivaxeln ligger alltså lös men den är för lång för att få den helt ur växellådan. Så jag lossar på växellådan i hopp om att kunna förskjuta axeln mot den sidan och kunna vinkla ut axeln. Men icke! Sekundärvariatoraxeln sitter ju fast mot splinesen på växellådans ingående axel! Rost kanske? För det ska väl bara vara att dra lös lådan??
Och lagret på sekundäraxeln går ju förståss inte heller att få lös... så nu sitter jag fast! Jag har även försökt flytta drivhjulen för att få mer längd att kunna tråckla ut drivaxeln men dom sitter ju som berget...


Så snälla kom med tips, ideér, you name it! Allt tas tacksamt emot så jag kan få iordning på skrället.


MVH Björn
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
När Jag bytt matta så var jag tvungen att ta bort växellådan så du är nog på rätt väg. Nu verkar det ju som att din sitter fast så jag skulle nog prova att smörja på delarna som inte vill dela på sig med typ vd40 eller dyligt. Om du har tålamod och smörja på några dagar så brukar det faktiskt hjälpa. Kanske går att tippa skotern så att rostlösarn kan ligga och rinna ner där det sitter fast. Antar att det inte sitter nån låsring som du måste demontera först. Som sagt att ge det några dagar brukar hjälpa, det tar en stund för medlet att krypa ner, in i det som sitter fast. Lycka till
 
R

RevMan

Har aldrig gjort detta på nån ranger king men i vanliga fall så räcker det med att ta bort nedre lagret och sen vara försiktig så man inte skadar packboxen.
 

Bratten

Medlem
15 nov 2010
22
0
1
Örebro
Tack för svaren. Jag ska gå på med 5-56 och se om det hjälper. Kanske kan prova med varmluftspistolen eller gasolbrännaren också men jag får väl vara försiktig så inte tätningen mot lådan tar skada...

Jag tycker inte det borde vara någon låsning på denna axel som skulle förhindra att man drar ur lådan. Däremot sitter det en låsring (nr:21 nedre bild) på splinesaxeln men den förhindrar bara att hylsan (24 i översta bilden och 39 i nedre) kommer för nära packboxen och lådan.

gearbox.jpg

gearbox_2.jpg


"Har aldrig gjort detta på nån ranger king men i vanliga fall så räcker det med att ta bort nedre lagret och sen vara försiktig så man inte skadar packboxen."

När det nedre lagret var borta så gick den ändå inte att få ut axeln, drivhjulet närmast variatorn tog i tunnelsidan innan axeln var fri i växellådsänden... o drivhjulet verkar inte direkt vara lätt att förskjuta längs axeln.
Jo det finns nog en risk att packboxen i lådan har pajjat när jag har jucklat med axeln.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du måste inte ta isär lådan då? för på skotrar med vanligt kedjehus så tar man ju lös locket och tar lös drevet på drivaxeln. men drivaxeln kanske bara sitter på splines i lådan? har aldrig tagit lös mattan på nån skoter med växellåda
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När det nedre lagret var borta så gick den ändå inte att få ut axeln, drivhjulet närmast variatorn tog i tunnelsidan innan axeln var fri i växellådsänden... o drivhjulet verkar inte direkt vara lätt att förskjuta längs axeln.
Man brukar då ta ur axeln åt andra hållet. Lossa lagret i chassit på variatorsidan och dra drivaxeln så långt åt det hållet som möjligt till man får ur axeln ur växellådan. Sedan kan man vicka ner axeln och dra ur den ur chassit på variatorsidan...

Förstår inte riktigt på sprängskissen, men 48 på nedre bilden är drevet som sitte på drivaxeln eller?
49 är det en hylsa som passar mot splinesen på drivaxeln?
Isåfall ser det ut som nr 6 behöver tas bort för att kunna dra ur drivaxeln ur lådan...
Det kanske inte är en låsning, svårt att se på skissen, men någon slags låsning finns det, som gör att inte axeln kan glida ur lådan... Den måste bort...
 
R

RevMan

Du bör nog rådfråga nån Lynx verkstad som har hållit på med dom där, Det ser inte alls ut som jag trodde.
 

Bratten

Medlem
15 nov 2010
22
0
1
Örebro
Man brukar då ta ur axeln åt andra hållet. Lossa lagret i chassit på variatorsidan och dra drivaxeln så långt åt det hållet som möjligt till man får ur axeln ur växellådan. Sedan kan man vicka ner axeln och dra ur den ur chassit på variatorsidan...

Förstår inte riktigt på sprängskissen, men 48 på nedre bilden är drevet som sitte på drivaxeln eller?
49 är det en hylsa som passar mot splinesen på drivaxeln?
Isåfall ser det ut som nr 6 behöver tas bort för att kunna dra ur drivaxeln ur lådan...
Det kanske inte är en låsning, svårt att se på skissen, men någon slags låsning finns det, som gör att inte axeln kan glida ur lådan... Den måste bort...

Det var så jag trodde att man skulle göra också! Men det är säkert 10mm kvar av axeln inne i växellådan när drivhjulet tar i tunnelväggen mot variatorsidan...

Ja 48 måste ju vara drevet till drivaxeln och 49 borde vara en hylsa med splines som låser drevet med en kil. Det står att 6:an är en plugg men tror att hastighetsmätaren går in där också. Men det går ju att flytta drivaxeln kanske 20-30mm innan det tar stopp pga drivhjulet så då borde det väl inte vara någon låsning på axeln inne i växellådan? När man kan flytta den så mkt menar jag. Axeln har ju en "krage" på variatorsidan som gör att det lagret förhindrar att axeln glider ur växellådan...?

Kan det vara så att man ska behöva flytta drivhjulen för att få ur drivaxeln????
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det var så jag trodde att man skulle göra också! Men det är säkert 10mm kvar av axeln inne i växellådan när drivhjulet tar i tunnelväggen mot variatorsidan...

Ja 48 måste ju vara drevet till drivaxeln och 49 borde vara en hylsa med splines som låser drevet med en kil. Det står att 6:an är en plugg men tror att hastighetsmätaren går in där också. Men det går ju att flytta drivaxeln kanske 20-30mm innan det tar stopp pga drivhjulet så då borde det väl inte vara någon låsning på axeln inne i växellådan? När man kan flytta den så mkt menar jag. Axeln har ju en "krage" på variatorsidan som gör att det lagret förhindrar att axeln glider ur växellådan...?

Kan det vara så att man ska behöva flytta drivhjulen för att få ur drivaxeln????
Då gör du ju rätt.
Nej man ska inte behöva flytta drivhjulen på axeln, dom sitter påpressade så dom flyttar man inte hur som helst.
Det kanske är så jävligt att du lär släppa lite på växellådan så du får ur axeln ur lådan, så som du börjat med...
 

Bratten

Medlem
15 nov 2010
22
0
1
Örebro
Nu har jag fått bort drivaxeln!:bigsmile:
Gjorde som Jeppeman77 sa och smörjde rejält vid splinesen på variatoraxeln. Det fanns en smörjkanal i änden på axeln som var pluggad med en insexskruv (nr 26 på övre sprängbilden) så man kunde få smörjmedlet innanför o-ringen. Den hade jag missat första gången... Men med ganska mycket våld o vilja så fick jag axeln att släppa tillslut, det var rejält med rost och annan skit i splinesen.
När jag kunde flytta ut växellådan ett par centimeter så gick det att vinkla ut drivaxeln med variatoränden först. Så det fanns inga låsningar på drivaxeln men man får vara försiktig med hastighetsmätarvajern bara. Fy f..n vad mycket enklare det hade varit om drivaxeln skulle ha vinklats ut åt andra hållet! Men men nu har jag ju chansen att kolla över alla delar jag plockat bort :amuse: och snön kommer nog inte än på ett tag :wacko:

Tack för hjälpen allihop!
 

Bratten

Medlem
15 nov 2010
22
0
1
Örebro
Nu har jag äntligen kunnat provköra nya mattan! Det var härligt att ta första svängen i söndags när det till slut blivit lite snö på backen :bigsmile:
Mattan funkade bra och nog var det lite bättre driv nu jämfört med den gamla slitna ~18mm mattan. Längtar efter att kunna testa den ordentligt i djup lössnö senare i vinter (hoppas jag). :ciao: