Hjälp Hatar min skoter

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hej !

Har en skidoo summit 800 -01 som jag för tillfället hatar något fruktansvärt :mad2: Så jag behöver lite hjälp. Började med att jag lämnade in motorn på motormekano i skellefteå för lite underhåll dom bytte packbox, lager samt vevstakar och kolvar. Så allt sådant ska väll vara tipp topp, man får tro att dom gjort sitt jobb. Har hört bara gott om dom.

Efter att jag fick hem motorn har jag satt tillbaka den i chassiet, startade och allt gick fint, hadde då bara ca 3-4 liter i tanken, så vid testkörning så fick den "soppatorsk" den verkade då flöda över ? nåja drog den torr tog lös förgasare och blåste rent kollade så nålventilen fungerade genom att trycka upp flotören, bytte även munstycken för att vara på säkra sidan. Fylde på några liter bränsle och skruvade ihop allt men samma problem, verkar som den flödar över igen (kan hälla ut ca 0,5 dl svart sörja ur kröken:eviltongue:) vet inte om det var för att jag har för lite bränsle i tanken så den suger in luft kan den flöda över då ? Nåja Fyllde i 20 liter bytte stift drog den torr, fick den tillslut att starta, men den verkar inte gå bra ändå . Kan gå fint på tomgång i 2 min sen ger man gas och ska testa att köra i väg då kan den dö, sen får man låta den stå ett tag då kan jag dra igång den och den går bra på tomgång. Har testat nu att palla upp den och gasa, då går den fint ????? Nu orkade jag inte testa att provköra en repa (Har träningsvärk efter att ha dragit den 50 m till garaget.:mmph:) Så flödar den över för att jag hade för lite bränsle i tanken eller är det något lurt med förgasarna ? Tacksam för hjälp
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
jag testade nålventilen som sitter i flotören genom att blåsa i soppa slangen samtidigt som jag tryckte upp flotören, blev då tvärstopp så dom verkar ju funka som dom ska, kan man testa dom på något annat sätt ?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Verkar nu ha hittat felet, tänkte uppdatera här i fall någon annan får ett liknande problem. Det verkar som Choken har hängt sig inne i förgasaren. Det sysn inte utanpå utan chocken verkar gå tillbaka till normal läget dock så hörs ett pysande ljud när chocken rörs upp och ned. Trodde detta var normalt, det var inte föränns jag köpt två nya "beggade" förgasare som jag märkte att det fanns en skillnad i hur chocken verkade röra sig samt att mina tidigare gjorde ett märkligt pysande ljud. Ska ta en repa i kväll för att verifiera att allt är som det ska men som det ser ut nu så älskar jag min skoter igen ;)
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Chokehäng...it´s a classic. Att ingen tipsat om det tidigare? Jaja, du får väl bygga nå trattar o köra dubbla gasare/cylinder nu då. :)