Hjälp! Hög tomgång efter variatorfix

EatenMoth72

Medlem
25 mar 2014
35
0
6
Umeå
Ski doo formula III 600 -96

TLDR tomgångsvarvet ligger på 3500 efter att ha bytt båda variatorerna. Normalt brukar vara typ 1500-2000 tror jag.

hej. Jag börjar från början. Jag har haft variatorproblem rätt länge utan att ta tag i det. Förut när jag startade skotern så drog jag tre gånger i snöret, sen fick jag dutta choken många gånger för att hålla igång den men efter en stund så låg den stabilt på 1500 varv

Nu har jag precis fått tillbaka den efter att ha lämnat bort den för att fixa variatorerna. Det slutade med att båda variatorerna byttes och spändes enligt registret.

Nu till idag. Den startar fortfarande på tre drag, men jag behöver inte dutta nån choke sen för att hålla igång den. Den ligger på 1500 varv. Jag går runt o lyfter lös skidorna o precis när jag kommit tillbaka upp på skotern så stiger tomgången till 3500 varv.

Den känns riktigt bra att köra. Bättre än på flera år, den växlar som den ska å den drar inte på tomgången, men jag lyckas aldrig få ner tomgången lägre än 3500 varv. Han som fixat den har bara grejat med variatorerna.


Nån som har tips på vad som kan va?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Remmen låg klämd förut med gamla variatorerna så nu när den är rätt justerad går motorn lättare. De är väl bara att ställa ner tomg med fullt varmkörd motor.
 
Reactions: Hjulboggie rules

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Prova som sagt justera ner tomgången. Går inte det tjuvar den antingen luft eller så har du skitiga lågfartsmunstycken som gör att den rusar. Spraya stargas eller bromsrengöring funkar lika bra bakom primärvariator och mot insugsgummin, rusar den ännu mer har du hittat felet om inte rengör förgasare.