Hjälp! Gängpajj motoraxel!

andersson_97

Aktiv medlem
28 jul 2012
64
0
6
Sysslebäck
Hej! Jag har ett stort problem... Det hela handlar om en Arctic-Cat JAG 1986 med suzuki spirit motor. Jag skulle ta av originalvariatorn å byta då den gått sönder. Jag köpte en avdragare men det var tydligen fel avdragare, så nu har jag dragit så att gängen är trasig. Jag har tagit lös motorn nu och ska försöka laga detta, men hur ska jag göra? Borra upp å försöka göra ny gäng i axeln, eller köpa lösgäng å skruva i? Eller finns det någon som har tips om nått annat? Allt och alla svar är välkomna! Behöver verkligen hjälp med detta.
Tacksam för svar.

MVH// Oscar
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
pröva att dra en gängtapp i den först och se hur det ser ut,fungerar inte det så är det bara att dra i en helicoil insatsgänga
köp en ny bult,använd inte den gamla om gängorna är skadad på den
 

andersson_97

Aktiv medlem
28 jul 2012
64
0
6
Sysslebäck
Du menar att pröva rensa ur gängen liksom? Tror det är svårt då den är såpass skadad, den är liksom helt nerplattad och nersliten en bra bit in. Men hur fungerar detta med insatsgänga då? då måste man väl ända borra upp och göra ny gäng till insatsen va?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Variatorbultar är fingängade för att man lättare ska kunna dra dom till rätt moment.
Insatsgänga med fingäng vet jag inte ens om det finns?

Jag hade nog borrat upp och gängat en storlek större i fingäng.
 

andersson_97

Aktiv medlem
28 jul 2012
64
0
6
Sysslebäck
ja jo det är ju fingäng, men frågan är om det blir rakt och bra då? Vet inte heller om jag har såpass med erfarenhet till att göra detta själv.. Skull kanske se om jag kan lämna in det till nån som kan.. Om det inte är aldelles för svårt :/
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan vara klokt att lämna bort det till nån med erfarenhet. Borde inte bli så dyrt...