Hjälp! framvagnsbyte

Paaatte

Medlem
26 feb 2017
6
0
1
Luleå
Hej!
Jag har en rmk assault 800 -11, som jag har bultat dit en alu pro rmk framvagn på. Nu till problemet! När skidorna hamnar i luften eller när jag ligger på skrå så blir den tungstyrd uta helvete vad beror det på? Mvh Patrik
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har du kortat dämparen?
Assault har betydligt längre dämpare.

Gissar att den går tungt när du har det upphissad med skidorna i luften?
 

Paaatte

Medlem
26 feb 2017
6
0
1
Luleå
Nej det har jag inte, men har hört att man kanske kan slipa upp spindlarna så funkar det ändå fast det är längre dämpare..

Jajamänsan det stämmer.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dämparna som du har på Assulten är nästan 5 centimeter för långa för den framvagn du nu har på.
Detta gör att spindlarna hamnar betydligt längre ner, och vinkarna vid kullederna gör att dessa går tungt.

Även om du skulle lyckas fixa så att de går lätt på nåt vis så kommer du får väldigt mycket skidtryck och skotern kanske inte blir så trevlig att köra...

I vissa fall kan man korta dämpare så de får rätt längd, men i detta fall behöver man korta ca 50mm av de 150mm som dämparen har i slaglängd.
Man tar alltså bort 1/3 av fjädringsvägen = ingen bra lösning.

Ska det göras seriöst så skaffa dämpare från ProRMK 13-15 eller från Scandibeast.
Bolt on på din framvagn.

Alternativt 39" framvagn från ProRMK 11-12 eller StdRMK 11-15
Då kan man korta dina Assaultdämpare ca 20-25mm vilket är okej.
 

Paaatte

Medlem
26 feb 2017
6
0
1
Luleå
Tack så mycket för hjälpen! Bultar tillbaks gammel framvagnen slipper man hålla på böka mitt i säsong