Hjälp en skotersugen brud med att välja rätt!!

30 sept 2015
2
0
1
Sälen
Hej alla kunniga!!
Vintersäsongen mellan 2014-2015 så åkte jag skoter för första gången och tyckte att det var sanslöst roligt! Jag körde då en Polaris Assault 800 -12 (långbandare) som jag lånade av min fästman, nu ska jag köpa en egen skoter så jag kan åka arslet av honom!
Då körde vi mycket backcountry-åkning samt åkte mycket på rulle, och jag fastnade mest för att hoppa och köra på rulle mm, inte åka i 30m djup snö i 90% lutning... ;)
Jag har kollat på Arctic Cat ZR8000 RR, ZR6000/R och allt inom den kategorin av kortbandare samt Polaris Switchback Assault och Skidoos av alla sorters kortbandare (är inte särskilt intresserad av Lynx).
Om någon kunnig skulle rekommendera någon skoter som man kan leka i hopp, lätt ställa på rulle samt åka i relativt djup snö (så jag kan åka med gänget), som helst är kortbandare, så skulle jag bli väldigt glaaad!!

Tack så mycket! Puss och kram!!
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Jag skulle rekommendera Ski-Doo Freeride 137/146 eller Polaris Switchback Assault. Dom går väldigt bra både på led och i snön. Dom här skotrarna tål mycket stryk och skulle jag säga väldigt lätta att åka rulle med, men man tar sig ändå fram i djupsnön! Båda har starkare chassie om jag inte minns fel och kraftigare dämpare så dom går att hoppa och busa på med!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu beror det lite på vad resten av gänget har för maskiner, är det blandat både korta och långa så spelar inte ditt val så stor roll. Men är det mest bara långa maskiner så kommer du (eller dom som får hjälpa dig lös) nog inte ha så roligt om du skaffar en kort, speciellt om du inte kört så mycket förut.
Sen alla långa maskiner duger helt klart för normal hobby hoppning.
Jag tror många väljer för korta maskiner till tjejer, för att man tror att dom blir smidigare då. Samma visa hos handlarna också märkte jag när jag letade en rmk 600 till tjejen. Alla rekommenderade en rmk 144 för att den var "smidigare" än en 155", men det är faktisk helt tvärt om så vi fick till slut tag på en fin 155". Och sen smalare framvagn gör skotern bara mer lättkörd i backcountry körning.
Som jag var inne på i början så har man oftast som roligast om alla i gruppen har samma typ av maskiner, har dom flesta långa maskiner och man kommer med en kortis så ska man vara jäckligt bra att köra för att hänga på och det är få som gör det.