Hjälp en förtvivlad polaris ägare..!

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Hej, min iq 440 står på verkstad nu. Och enligt mekanikern så trodde han att felet var stator som va kass, så jag beställde en fungerande begagnad sådan och han har bytt men felet kvarstår! :(
Skotern går bra i ca 2-3 minuter säger han, sedan så tappar den allt ork mellan 6-7k varv, å nyper man fullt så varvar den bara 6-7k, svajjar som mellan dom varven säger han. Men under dom 2-3 första minuterna så går den alltså bra! 7.9kg i komp när motorn var varm så han tror antigen för dåligt komp eller byta cdi box! Men både är ju rätt så dyrt!
Vad tror ni? Snälla hjälp!
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Kan inte han på verkstaden tala om för dig vad som är fel och vad som bör bytas? Om inte är ju ett verkstadsbyte att rekommendera...
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Kan inte han på verkstaden tala om för dig vad som är fel och vad som bör bytas? Om inte är ju ett verkstadsbyte att rekommendera...
Nej han visste inte 100% vad felet är.. Han sa själv att han aldrig varit med om så konstigt fel på nån skoter.
Men nu är då allt som har med tändningen å göra bytt! Cdi, stator, trigger saken, tändspole, tändhattar å tändstift.
Så kan ju inte va tändningen som spökar? Den tappar från 9.5kg kall komp till 7,3kg varm i komp, slut/glappa kolvringar?

Orginal kolvar, 2650kr/st!? Dyrare än en beggad motor på blocket.. Wiesco 1300kr/st, men känsliga på att skära?
 

Powmeth

Medlem
22 jan 2011
42
0
1
Boden
Nej han visste inte 100% vad felet är.. Han sa själv att han aldrig varit med om så konstigt fel på nån skoter.
Men nu är då allt som har med tändningen å göra bytt! Cdi, stator, trigger saken, tändspole, tändhattar å tändstift.
Så kan ju inte va tändningen som spökar? Den tappar från 9.5kg kall komp till 7,3kg varm i komp, slut/glappa kolvringar?

Orginal kolvar, 2650kr/st!? Dyrare än en beggad motor på blocket.. Wiesco 1300kr/st, men känsliga på att skära?
Dom värmenyper väll lättare om man inte varmkör ordentligt.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
okej ! :)

Blir nog att riva motorn på måndag också beställa ett par wiseco! Dock hörde ja på motorhuset att dom tar 1900kr/kolv med wiseco medans duells tar 1325kr, är de då att duells inte skickar med kolvringar eller?
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Hur går det för dig, fått igång den än ?
Nepp, men nya kolvar ligger i vardagsrummet nu! Ska riva motorn på söndag å byta ut dom å hoppas som f*n att de är det som ställer till de ! Är de ingen skillnad efter kolvbytet då vette fan va ja tar mig till... Skogen + en dunk bensin å göra en maj-brasa kanske?..
 

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Får fan hoppas att det är de felet. Är ju rätt skumt att du snart renoverat hela motorn och ändå funkar det inte :/ Bara hoppas att det håller tills vi drar upp till fjällen :)
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Jo de hoppas jag med! Såg nu att det är en pil på kolven, åt vilket håll ska den va? Mot insug eller avgas?