Hjälp avgassmäll misständer orklös

mesttest

Medlem
3 dec 2011
22
0
1
sundsvall
Skidoo renegade 800r -08. Lämnade in vevaxeln på renovering så den är nyrenoverad. + nya kolvar Startar lätt men går som en 340 tammefan. På backen går den knappt alls å går den så misständer den å avgaspuffar som satan. Blir tokig efter all felsökning.
Den betedde sig lika dant innan jag renoverade motorn också. Så trodde problemet skulle va löst där när man får en fräsch motor, men icke..

Kan Becks motorslip ha missat nåt med stakarna? För när jag ska kolla när dom vänder med varandra är de så att nästan båda stakarna går åt samma håll i ca 1cm innan den andra vänder.. Nån som har koll på vändningen? Tacksam för svar.
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
kolla givarna nere vid sväng hjulet sitter 2 st som har koll på backen alltså vart motorn ska stanna när den ska vända håll altså backa, så dom är ok med tex kabel brott eller isoleringen inte är borta på kabeln.
 

nilsson999

Aktiv medlem
8 jan 2012
68
0
6
Luleå
stakarna ska aldrig någonsin gå åt samma håll på en tvåcylindrig motor!
antingen har den vridit sig mellan cylindrarna eller så är veven inte pressad i hop på rätt sätt
 

mesttest

Medlem
3 dec 2011
22
0
1
sundsvall
Okey. Men ska dom stå prick 180grader mot varandra? För när ena kolven vänder å går upp har den andra redan gått ner ca8mm..

Just nu tror jag de är Becks som gjort en tabbe. Hållet på jävlas sen januari . Blev 4mil totalt i år så man är bra less men vill få till den så man kan göra en sista fjällsresa..
 

mesttest

Medlem
3 dec 2011
22
0
1
sundsvall
Ja men den kan ju varit vriden när jag lämna in den å dom satt tillbaka den lika som dom sära på dem utan att kolla graderna innan. Fattar du det?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Om den är vriden så måste ju motorn ruska oerhört mycket.
Det finns ingen idikering når man sätter ihop den igen, så den måste kollas och riktas.
Och ja dom ska stå exakt 180 grader.
 

nilsson999

Aktiv medlem
8 jan 2012
68
0
6
Luleå
det är inte säkert att den vibrerar så mycket mer om den har vridit sig/ihop pressad fel? när det är mellan cyllarna däremot blir tändläget helt åt fanders på pto sidan