Hjälp att köpa brp

RippeG

Ny medlem
29 apr 2022
1
0
1
21
Skellefteå
Tjenare, ska till nästa säsong köpa min första skoter. Det jag vill ha är en BRP, 154, minst 800 för lössnö (freeride, summit eller bondocker) och helst en nyare modell. Priset kan vara upp till 70 000kr. Men jag behöver hjälp att veta vad jag ska hålla utkik efter. Hur många mil ska en modell ha gått vad borde det kosta. Hur långt innan en service av dämpare osv. Känner mig lite förvirrad då jag hört att en skoter inte ska gått över 300 mil om man köper begagnad men känner flera som ha kört mer och har hela skotrar som går fint.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om du är beredd att lägga 70k så köp en 850 för den motorn håller bet bättre än 800 motorerna. Du kan hitta en Summit eller Bondocker för under 70k nu.
Fördelen med 850 är att den är rappare och ca 10hk mer samt att den inte har de fettfyllda ramlagren som är en svaghet på 800an.
300 mil på en lössnömaskin är ganska mycket då de går hårt och många timmar. Ex på en mer ledanpassad maskin så motsvarar 300 mil ca 500-700 på en ledmaskin i slitage på hela maskinen.
Kolvbytesintervallen på en lössnömaskin 800 är runt 300-500 mil vs en ledmaskin 750-800mil.
Just e-tek 800an bör man kontrollera att fettet är kvar i ramlagret på variatorsidan 300-500 mil då förlänger man livslängden markant på dem. Största nackdelen med e-tek 800an är att vevaxeln lätt blir krokig, 850 har bet biffigare vevaxel och inga fettfyllda lager som måste kollas.
Om du nöjt dig med 600cc e-tek så håller de i evighet.
850 motorn är såpass mycket bättre och roligare än 800an att du kan köpa en som gått 500-600 mil utan att va livrädd för ras.En e-tek 800 vid 600 mil är en tickande bomb!
Säkrast motor har Arctic cat 800an håller lika bra som alla andras 600or, den har ingen svaghet alls.
Arctic cat m8000 och Alfa one 800 är motsvarande de Summit och Bondocker.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Beklagar BOOST, men jag måste svara emot lite angående Rotax tillförlitlighet...
Du har dömt ut Rotax serie III-motorer så länge som jag varit inne på forumet, och Etec.800 har du varnat folk för att köpa i snart 10 år.
Och säkert så finns det en del motorer som rasat p.g.a vevaxellagren och krökta vevaxlar, men att de skulle vara tickande bomber är nog att överdriva väldigt mycket.
För realistiskt och statistiskt så har BRP haft en bit över 50% av skotermarknaden de senaste 20-25 åren, och skulle Rotax motorer vara så otroligt veka att de inte klarar mer än 300-800 mil så skulle det stå en Lynx eller Ski-Doo i varannan buske efter skoterlederna vintertid.
Visst, du hävdar att det är de största motorerna med slutna lager som är "farligast" att köpa om de passerat 500 mil, men hur många sådana har det inte sålts sedan serie III kom? Och BRP säljer fortfarande mer än 50% av alla skotrar... och skrotarna är inte överbelamrade av BRP-lik, och Rinab har inte massförsäljning på vare sig vevaxlar, fett eller fettade lager. Vore problemen så omfattande, så skulle BRP vara nere på Arctic Cat och Yamahas försäljningssiffror nu...
Så en inte alltför dålig gissning är att många av motorhaverierna helt enkelt beror på handhavandefel OCH självutnämnda stjärnmekaniker som tycker att de kan och måste renovera en fungerande motor, i förebyggande syfte (som det så ofta står i säljesannonserna)
Nä, som köpare av begagnade maskiner så måste man vara kritisk och noggrann, och vänta tills det dyker upp en skoter som ser välvårdad ut. Med fin matta, rent motorutrymme, hel plast och skidor, raka metalldelar och framför allt en säljare som känns ärlig, då kan man nog få en skoter som funkar länge, även om alla köp av motorfordon är gambling.
Köp inte en maskin som har "bäst pris på Blocket", för det har den av en anledning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Måste hålla med mas här. Man måste kolla på "statistiken" också och gör man det så är det ingen fara att köpa en brp 800/850. Sen spelar det inte spå stor roll vad det är för typ av skoter och antal mil. Det viktiga är hur den är använd. har sett flera lössnömaskiner som är i nyskick och har gått 500mil., beror väldigt mycket på vart och hur dom körs och av vem. Är ju inga problem att få en skoter väldigt begagnad på bara 20 mil.. och remsprängnigar är bevisat att det är obra för vevaxlar, så får man tag på en maskin med väldigt mycket skit runt variatorerna så är det ett varningstecken.
Maskiner som körs hårt smäller mer remmar än maskiner som det inte gasas så hårt med.
Sen hittar men den billigaste på blocket med 10 tidigare ägare, ja det brukar inte vara något bra köp....
Och håller med att det byts kolvar på väldigt många maskiner helt i onödan, och fixkit ska vi inte änns tala om... eller jo :) är helt övertygad att de gjort mer skada än nytta för de allra flesta. Så i slutändan hade det vart lika bra att bara köpa orgialkovarna för 8000kr och stoppat i om det nu änns behövdes bytas kolvar.
Då det finns så få som kör ac så blir även statistiken osäker. men då det vanligaste felet till haveri på alla märken är brist på bränsle så tvivlar jag på att ac är något bättre än de övriga. Troligen något bättre än snittet på just mekaniska haveri då cylindrar och vev är något biffigare än övriga. Men knappast så det sticker ut i.
Sen är inte en skoter bara en motor, väldigt mycket annat som måste fungera för att det ska bli en helhet... och det finns mycket annat som är dyrt på dom.

Kanske slut rådet blir köp ingen skoter... :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag kan va skadad pga alla som frågat mig varför deras Rotax 800a vridit vevaxel och skurit på ramlagren, de är otaliga under hela 2000 talet.Jag får ytterst sällan höra om ett annan märke som vridit sönder vevaxel. Jag har slaviskt följt varenda motor som tillverkats från 80 talet tills nu för att hålla reda på vika som är bra/dålig.
Även Polaris har ju haft skunkmotorer under vissa årgångar, ex 08-12 spräckte cylindrar och och kunde skära påg snålställd oljepump. Även 13-15 kan skära om man inte stället upp oljepumpen!
Inte ens Rotax 850 är förskonad från vevaxelfel men de tycks va tillfälliga fel i tillverkning helt random så en sådan skulle jag tordas köpa.
De är bara Arctic cats motor hårdvara som varit driftsäker oavsett årsmodell från 90 talet tills nu.
Jag är själv inne på byta ut min Pro rmk mot en Summit eller Lynx oondocker 850 mest pga att de drar mindre sås vid lugn körning åtminstone.
Jo en fördel till mellan en 800 Summit och en 850 Summit är att 850ien är bet lättare!
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Även om jag nu inte tycker att 800 e-tec är en dålig motor på något sätt och aldrig hade några motorrelaterade bekymmer på de ca. 400 milen som jag körde med min förra Freeride, så håller jag med en del andra här som rekommenderat 850 e-tec. Så 2017 och framåt om du väljer Summit, 2018 och framåt för Freeride. Jag föredrar ju Freeride framför Summit eftersom man får bättre dämpare, men det går ju alltid att byta dämpare på Summit också. 154" och uppåt så är ju Summit/Freeride i G4-chassiet väldigt lika i övrigt. Förutsatt att du lyckas få tag i ett bra exemplar för 70000 kr.

Men det är egentligen två anledningar till att jag också vill rekommendera Summit/Freeride med 850 e-tec (och därmed även G4-chassiet):
  1. Gassvaret. 850 e-tec är så otroligt mycket rappare och roligare än 800 e-tec, som (om man inte kastar på en massa variatorgrejer) är rätt så seg på låga varv och även upp i mellanregistret. När man börjar komma över kanske 6800-7000 rpm så går 800 e-tec också bra, men skillnaden är att 850 e-tec alltid är rapp och har ett brutalt gassvar oavsett varvtal.
  2. G4-chassiet. Mycket lättare, smidigare och mer lättburkat än XM-chassiet som föregick det. Mycket roligare och lättare att köra i lössnö, enligt mig. Skillnaden mellan min Freeride 154" 2014 på XM-chassiet och nuvarande Freeride 154" 2018 på G4-chassiet är riktigt stor, bara till G4-chassiets fördel.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Även om jag nu inte tycker att 800 e-tec är den dålig motor på något sätt och aldrig hade några motorrelaterade bekymmer på de ca. 400 milen som jag körde med min förra Freeride, så håller jag med en del andra här som rekommenderat 850 e-tec. Så 2017 och framåt om du väljer Summit, 2018 och framåt för Freeride. Jag föredrar ju Freeride framför Summit eftersom man får bättre dämpare, men det går ju alltid att byta dämpare på Summit också. 154" och uppåt så är ju Summit/Freeride i G4-chassiet väldigt lika i övrigt. Förutsatt att du lyckas få tag i ett bra exemplar för 70000 kr.

Men det är egentligen två anledningar till att jag också vill rekommendera Summit/Freeride med 850 e-tec (och därmed även G4-chassiet):
  1. Gassvaret. 850 e-tec är så otroligt mycket rappare och roligare än 800 e-tec, som (om man inte kastar på en massa variatorgrejer) är rätt så seg på låga varv och även upp i mellanregistret. När man börjar komma över kanske 6800-7000 rpm så går 800 e-tec också bra, men skillnaden är att 850 e-tec alltid är rapp och har ett brutalt gassvar oavsett varvtal.
  2. G4-chassiet. Mycket lättare, smidigare och mer lättburkat än XM-chassiet som föregick det. Mycket roligare och lättare att köra i lössnö, enligt mig. Skillnaden mellan min Freeride 154" 2014 på XM-chassiet och nuvarande Freeride 154" 2018 på G4-chassiet är riktigt stor, bara till G4-chassiets fördel.
Håller med Henrikssons på alla punkter. Dock är just Summitens dåliga dämpare från fabrik en källa till irritation. Den blir jäkligt lynnig och kan generera kast som är otrevliga när det är lite halvhårt eller hårt före. Jag har löst det med omschimsade framdämpare och durapro skidgummin. Kan tänka mig att min inte märker denna brist på freeriden då dämparna är justerbara på den och då kan man uppnå samma sak mycket enklare.

I övrigt så är 850 en mycket bättre motor än 800 både i konstruktion och framförallt i hur den är att köra. De 800 jag har haft har varit trött både med eller utan v-kit. 850in går bra original och ännu bättre med v-kit. Jag är dock en av dem som drabbats av motorhaveri nu i vinter på en 2017 850 som gått 450 mil. Vevstakslagret på mag-sidan har rasat och de hittar ingen egentlig orsak till felet på Oktan. Tydligen har det hänt på en del maskiner men är ovanligt. Blir nog en utbytesmotor i den för det verkar vara klent utbud på lågmilade motorer just nu.